نوشتن چکیده برای مقاله عربیمقاله - چکیده

بررسی رمان الطریق الطویل نجیب الکیلانی

بررسی و تحلیل عنصر درونمایه در رمان «الطریق الطویل» اثر نجیب الکیلانی

رمان، یکی از انواع داستان است که در دوره معاصر، یکی از ابزارهای مناسب برایبه تصویر کشیدن مسائل و مشکلات زندگی بشر و بیان افکار، عقاید و اندیشه ها محسوب می شود. این فن، اجزا و عناصر گوناگونی دارد که هر یک دارای نقش و اهمیت خاصی در ساختار هنری آن هستند. عنصر درونمایه، که گاه از آن به فکر اصلی یا مضمون یا پیام داستان تعبیر می شود، یکی از عناصر اساسی داستان است. این عنصر، عبارت است از: دیدگاه و جهت گیری نویسنده، نسبت به موضوع داستان که مانند رشته ای در خلال اثر کشیده شده و ضمن ایجاد وحدت و هماهنگی، اجزا و عناصر داستان را به یکدیگر پیوند می دهد. نویسنده، این عنصر را به طور صریح یا غیرصریح به کار گرفته و فکر و اندیشه خود را از طریق آن به خواننده القا می کند. خواننده نیز می تواند به وسیله سرنخ های معینی آن را از لابه لای اجزا داستان، کشف کند و به فکر و اندیشه نویسنده پی ببرد.

برای دانلود فایل کامل مقاله اینجا کلیک کنید

در پژوهش حاضر، عنصر درونمایه در رمان «الطریق الطویل» اثر نجیب الکیلانی، نویسنده برجسته معاصر مصری، نقد و بررسی شده است. نویسنده در رمان مذکور به منظور طرح درونمایه از روش غیرصریح، بهره جسته و آن را در افکار و تخیلات شخصیت های رمان گنجانده است. طبق بررسی های به عمل آمده، برای کشف درونمایه در این رمان ده سرنخ وجود دارد که با دقت و تامل می توان این عنصر را از طریق آن ها استخراج کرد. بر همین اساس، استنباط می شود که رمان یادشده به دلیل برخورداری از عنصر درونمایه، رمانی تحلیلی و هدفدار است و نویسنده با خلاقیت و مهارت توانسته ایده و عقیده خود را به مخاطب عرضه کند.

نویسندگان: افضلی زهرا*, خیری زاده مهری
نجیب الکیلانی سال ۱۹۳۱م/۱۳۵۰ه.ق در روستای “شرشابه” در یک خانواده کشاورز مصری دیده به جهان گشود. سال ۱۹۴۹ در شهر “طنطا” دیپلم گرفت و سپس وارد دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره شد.در آخرین سال دانشگاه یعنی در سال ۱۹۵۵ به جرم گرایش به جماعت اخوان المسلمین دستگیر شد و به ۱۰ سال زندان محکوم گردید.او در زندان های “حربی” ، “أسیوط” ، “قناطر” ،”مصر العمومی” ، “قاهره” ، “أبو زعبل” و “طره” شکنجه های متنوع و فراوانی متحمل شد. سال ۱۹۵۹ به علت ابتلا به بیماری اعصاب پا،از زندان آزاد گشت. او پس از رهایی از زندان درس پزشکی را ادامه داد و در سال ۱۹۶۰ از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شد و به حرفه پزشکی و داستان نویسی روی آورد. سال ۱۹۶۵ در پی دستور جمال عبدالناصر مبنی بر دستگیری مجدد تمام کسانی از اخوان المسلمین که پیش تر دستگیر شده بودند ، دوباره به زندان افتاد و پس از دو سال و به دنبال شکست ۱۹۶۷ اعراب در برابر اسرائیل ، از زندان آزاد گردید.در سال ۱۹۷۱ برای مداوا در بیمارستان تخصصی ریاض ، دعوت به اقامت در عربستان سعودی شده است. پس از ۲۴ سال به کشور خود بازگشته و روزهای پایانی عمرش را در مصر به سر برده است. وی در روز ۶ مارس ۱۹۹۵ وفات کرده است و او را در وطنش به خاک سپرده اند.

بررسی رمان الطریق الطویل نجیب الکیلانی

همچنین بخوانید: رمان های زنانه عربی

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *