دستور پخت غذای قوزی عراقیشیوه پخت قوزی یا غوزی غذای مردم عراق

دستور پخت غذای قوزی عراقی

در این بخش می توانید ویدئوی طرز پخت قوزی عراقی را ببینید

این غذا یکی از محبوب ترین غذاهای مردم عراق است
قوزی (عربی: أوزی‎) غذایی مبتنی بر برنج و محبوب در کشورهای عربی خلیج فارس است. این غذا با گوشت بره بسیار آهسته پخته شده، آجیل بوداده و کشمش تهیه شده و برروی برنج سرو می‌شود. قوزی یکی از غذاهای ملی عراق است و توسط اعراب مهاجر به ترکیه وارد شده‌است.

دستور پخت غذای قوزی عراقی
شیوه درست کردن غذای قوزی غذای عراقی
دستور پخت:
از شب قبل مرغ رو با پیاز رندیده، سیر، نمک و فلفل و آب لیمو مارینیت کنید. روز بعد مرغ رو از مارینیت خارج کنید و به سیخ بکشید. آری مرغ یا گوشت مندی حتما تنوری هست و به طور سنتی در تنور رسی درست می شه. برنج رو به همراه تمام ادویه ها و فلفل ها و آب به دیگ مبنا بفرستید.
می خواهیم تمام ترواشات مرغ به دیگ برنج بریزه و لذا این گونه که می بینید عمل کنید. فر رو از پیش روشن و روی درجه حرارت ۴۲۵ فارنهایت یا ۲۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.
بعد از یک ربع که آب برنج کشیده شد، برنج باید هم زده و مرغ از سیخ خارج بشه و روی مرغ قرار داده گردد. اگر روغن یا آب برنج کم بود اضافه گردد. بعد از ۴۵ دقیقه یا تا جایی که مرغ کاملا پخته و طلایی بشه از فر خارج گردد.
اما هیجان انگیز ترین قسمت قضیه دودی سازی غذاست! بدین منظور، چند تکه زغال رو کاملا گداخته کنید. سپس اون ها رو در ظرفی کوچیک یا تکه ای فیل آلومینیوم قرار بدید و چند قطره روغن روی بریزید تا دود کنه. سپس در ظرف رو ببندید و به مدت حداقل ده دقیقه پلو رو دودی سازی کنید. این غذا کاملا طعم چلوکباب می گیره! این روش دودی کردن رو می تونید به جای روش کلاسیک هم استفاده کنید.
شما می توانید به جای مرغ از ماهیچه گوسفند استفاده نمایید.
انرژی کل این غذا ۲۴۷۰ کیلوکالری و انرژی برای هر نفر ۶۱۷ کالری می باشد.
با این مقدار مواد برای چهار نفر می توانید مندی پلو درست کنید ، اگر تمایل دارید برای تعداد بیشتری از این غذای خوشمزه درست کنید ، مقدار مواد را دو تا چند برابر کنید.

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *