پیاز با پیازچه چه تفاوتی داردفرق پیاز و پیازچه

فرق پیاز و پیازچه
پیازچه یکی از انواع پیاز است که با پیاز تفاوت هایی دارد
پیازچه‌ی برگی گیاه بومی اروپا و مناطق معتدله‌ی سردسیری قاره آسیا است. نام علمی پیازچه‌ی برگی Allium schoenoprasum می‌باشد. آن گیاهی است چندساله، که برخلاف پیاز معمولی تولید غده‌ی پیاز نمی‌کند. در قسمت پایین بوته‌ی آن در داخل خاک کمی متورم می‌شود و تشکیل غده‌های کوچکی شبیه پیاز کوچک می‌کند که ممکن است گرد و کروی و یا کشیده باشد.

فرق پیاز و پیازچه

ازدیاد این نوع سبزی از طریق تقسیم بوته و تشکیل پیازچه‌های کوچک و یا به‌وسیله‌ی بذر می‌باشد. در اوایل بهار یا اوایل پاییز، پیازچه های کوچکی که به هم چسبیده‌اند و دسته‌ای از پیازچه را به‌وجود آورده‌اند، می‌کارند. معمولا تعداد بوته های کوچک به‌هم پیوسته بین چهار تا شش عدد می‌باشد. فاصله‌ی بین بوته‌های کشت‌شونده، پانزده تا بیست سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود. بعد از سه ‌تا چهار سال پیازچه‌های بیشتری به‌وجود می‌آیند که ممکن استفاصله‌ی بین بوته‌ها را پر کند. بعد از ۳ تا ۴ سال بوته‌ها از زمین خارج می‌شوند و به صورت دسته‌های پنج‌تایی جدا جدا کشت می‌گردند. پیازچه‌های کوچک در عمق ۲ تا ۳ سانتی‌متری خاک کاشته می‌شوند.
روش دیگر، کشت مستقیم بذر در اوایل بهار یا اوایل پاییز می‌باشد. عمق کاشت بذر حدود ۰.۵ تا ۱ سانتیمتر است. قسمت‌های هوایی گیاه عبارت است از: برگ‌های لوله‌ای شکل و باریک، که بخش قابل استفاده‌ی آن را به عنوان سبزی تشکیل می‌دهد و در هر موقع از سال قابل برداشت است. هر ۴ تا ۵ هفته می‌توانیم به برداشت قسمت‌های هوایی از بالای سطح خاک اقدام کنیم. برداشت برگ‌ها در چند نوبت در طول فصل رشد سبب می‌شود که: اولا قسمت‌های هوایی خشبی، سخت و کهنه نشوند و ثانیا از ساقه‌ی گل‌دهنده جلوگیری به عمل آید. برگ‌های برداشت‌شده، به صورت خرد شده، در انواع سوپ و غذا، همراه با پنیر به‌مصرف می‌رسند. می‌توان آنها را به‌صورت یخ‌زده در آورد و در موقع مناسب مصرف کرد. همچنین این سبزی می‌تواند به‌صورت خشک‌شده به مصرف برسد. آنچه در ایران پیازچه نامیده می‌شود، عبارت است از: بوته‌های کوچک پیاز که بر اثر تنگ کردن مزرعه‌ی پیاز معمولی بدست می‌آیند و مصرف می‌شوند.
پیازچه یکی از انواع پیاز است که عموما به صورت یک سبزی برگ‌دار به وجود می‌آید و به نوعی همان گیاه نابالغ جوانی است که زودهنگام و قبل از بزرگتر شدن و رشد کامل چیده می‌شود. پیازچه عموما در مقایسه با پیاز از طعم و مزه‌ی کمتری برخوردار است و در نتیجه، استفاده از آن برای بهتر کردن مزه‌ی غذاهایی که درست می‌کنید مفید است. مطابق انتظار، پیازچه‌ برای انسان‌ها پر از فایده است چون حاوی مواد مغذی بسیاری است

برگ‌های برداشت‌شده، به صورت خرد شده، در انواع سوپ و غذا، همراه با پنیر به‌مصرف می‌رسند. می‌توان آنها را به‌صورت یخ‌زده در آورد و در موقع مناسب مصرف کرد. همچنین این سبزی می‌تواند به‌صورت خشک‌شده به مصرف برسد. آنچه در ایران پیازچه نامیده می‌شود، عبارت است از: بوته‌های کوچک پیاز که بر اثر تنگ کردن مزرعه‌ی پیاز معمولی بدست می‌آیند و مصرف می‌شوند.
پیازچه به انگلیسی : Scallion
پیازچه به عربی : البصل الأخضر – بصل الربیع

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *