تأثیر زبان عربی بر فارسیتأثیر زبان عربی بر فارسی

پیامدهای تربیتی ترجمه قرآن
پیامدهای تربیتی کلاس‌های ترجمه و درک مفاهیم قرآن کریم (تجربه زیسته کارکنان یگان ویژه ناجا)

برای دانلود فایل کامل مقاله اینجا کلیک کنید

چکیده
مقدمه: با نگاهی به تحولات فرهنگی عصر کنونی که دشمنان این مرز و بوم با شبیخون فرهنگی درصدد هستند تا ارزش­های معنوی را به صورت‌های مختلف در افکار کارکنان پلیس کمرنگ کنند و در آنها یک حالت بی­تفاوتی نسبت به اهداف و آرمان­های نظام مقدس ج.ا.ا ایجاد نمایند، نیاز است بررسی عمیقی از نگرش و افکار کارکنان پلیس به‌ویژه افرادی که در کلاس‌های قرآنی شرکت نموده­اند صورت پذیرد تا مشخص شود آیا این نوع آموزش­ها تأثیر تربیتی بر روی کارکنان داشته است یا نه؟ ازاین‌رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی و شناسایی پیامدهای تربیتی کلاس‌های ترجمه و درک مفاهیم قرآن کریم بر اساس تجربه زیسته افراد شرکت‌کننده بوده است.
روش‌: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کیفی است. بدین‌منظور، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته عمیق با ۱۷ شرکت­کننده با روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک‌محور که ملاک آن نیز شرکت کامل در کلاس­ها بود، انجام گرفت. برای تعیین روایی ابزار از نظرات اساتید متخصص و صاحب‌نظران برنامه درسی و علوم تربیتی استفاده شد. طی مصاحبه‌ها شرکت‌کنندگان تجربیات خویش در مورد کلاس­ها را بیان نمودند که با استفاده از روش تحلیل موضوعی داده‌های ۷ مرحله‌ای کلایزی (۱۹۸۷) مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته: چند مفهوم اصلی که تمامی مشارکت‌کنندگان در هنگام مصاحبه در خصوص تأثیر تربیتی کلاس‌های قرآنی به آن اشاره داشته‌اند، عبارت‌اند: تقویت رابطه انسان با خودش و خداوند (اخلاق فردی)، ایجاد شیوه‌ و سبک مشخص و قابل‌مشاهده از روند زندگی (انسانیت)، خود را شناختن و تفکر درباره خود (خودشناسی)، توانایی کار کردن اثربخش با دیگران (اخلاق اجتماعی)، ایجاد معنویت بیشتر در فضای خانواده (اخلاق خانوادگی)، احساس خوب و مطلوب‌تر نسبت به شغل (اخلاق سازمانی) است.
نتایج: بر اساس یافته‌های تحقیق، می‌توان گفت که برگزاری کلاس‌های مفاهیم قرآن کریم می‌تواند زمینه‌های مناسبی را از سوی مربیان فراهم ‌آورد که کارکنان بتوانند با بهره‌گیری از محتوای آن، به مراتبی از حیات طیبه دست یابند. البته حرکت درست در این مسیر نیازمند برطرف کردن موانع موجود است، به نظر می‌رسد که توجه به پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی کارکنان، می‌تواند موجبات ارتقای کیفی و کمّی در این زمینه را فراهم آورد.

کلیدواژه‌ها

پیامدهای تربیتی فعالیت‌های قرآنی تجربه زیسته کارکنان یگان ویژه ناجا
نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

حبیب احمدی ۱ سوسن کشاورز ۲

۱ . عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ahmadihabib_2006@yahoo.com

۲ عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ss.keshavarz@yahoo.com

پیامدهای تربیتی ترجمه قرآن

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *