دانلود تجزیه ترکیب نهج البلاغهدانلود تجزیه ترکیب نهج البلاغه

دانلود تجزیه ترکیب نهج البلاغه

 

آموزش مکالمه عربی با فیلم و کارتون عربی جذاب در اینستاگرام : اینجا کلیک کنید (با اینستاگرام باز کنید)

تجزیه ترکیب کامل نهج البلاغه را اینجا دانلود کنید

همچنین یک کتاب دیگر تجزیه ترکیب نهج البلاغه را از اینجا دانلود کنید

دانلود کتاب pdf اعراب نهج البلاغه
تعیین نقش کلمات در نهج البلاغه
فعل و اسم و حرف
حال
مفعول به
مفعول مطلق
مفعول معه
استثناء
تجزیه ترکیب خطبه ۵۳ نهج البلاغه
خطبه متقین
خطبه شقشقیه
کلمات قصار نهج البلاغه

دانلود رایگان کتاب تجزیه و ترکیب نهج البلاغه

نقش کلمات در نهج البلاغه

بدل در نهج البلاغه


بسیاری از ادیبان بزرگ عرب از جمله عبدالحمید کاتب (قرن دوم)، جاحظ (قرن سوم)، قدامه بن جعفر (قرن چهارم)، ابن ابی‌الحدید (قرن ششم) و خلیل بن احمد فراهیدی (قرن هشتم) فصاحت نهج‌البلاغه را ستوده‌اند. از جمله، جاحظ در کتاب خود البیان و التبیین —که به گفتهٔ ابن خلدون یکی از ارکان چهارگانهٔ ادب محسوب می‌شود

عده ای معتقدند که خطبه اول نهج البلاغه در خصوص آفرینش با نظریهٔ بیگ بنگ مطابقت‌هایی دارد و باتوجه به دانش آن زمان تحسین‌برانگیز محسوب می‌شود.

کتابخانه آستان قدس رضوی برای نخستین بار در سال ۱۳۹۸ از روی رسم الخط قرآن شماره ۶ منسوب به علی بن ابیطالب ، کتاب نهج البلاغه را با دستخط علی بن ابی طالب بازنویسی کرده است

در خطبه شقشقیه علی بن ابی‌طالب از ابوبکر بن ابی‌قحافه شکوه می‌کند و اشاره می‌کند که جامه خلافت نمی‌بایست بر تن او پوشیده می‌شد. در ادامه این خطبه اشاره می‌شود که ابوبکر خلافت را پیش از مرگش به عمر بن خطاب سپرد. در این خطبه علی بن ابی‌طالب می‌گوید شگفتا ابوبکر در دوران زندگی خود از مردم می‌خواست عذرش را بپذیرند، چگونه در هنگام مرگ خلافت را به عقد دیگری درآورد. بعد از آن علی می‌گوید هر دو از شتر خلافت سخت دوشیدند و از حاصل آن بهره‌مند شدند.

علی بن حسین مسعودی مورخ بزرگ که تقریباً صد سال پیش از سید رضی می‌زیسته‌است (اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم قمری) در جلد دوم کتاب معروف خود مروج الذهب می‌نویسد: «آنچه مردم از خطابه‌های علی در مقامات و حوادث مختلف حفظ کرده‌اند، بالغ بر چهارصد و هشتاد و اندی می‌شود. علی آن خطابه‌ها را بالبداهه و بدون یادداشت و پیشنویس بیان و انشا می‌کرد و مردم هم الفاظ آن را می‌گرفتند و عملاً نیز از آن بهره‌مند می‌شدند.» گواهی دانشمند متتبعی مانند مسعودی می‌رساند که خطابه‌های علی فراوان بوده‌است که سید رضی از این میان در نهج‌البلاغه تنها ۲۳۹ خطبه را نقل کرده، که جنبهٔ ادبی قوی‌تری را به انتخاب و تشخیص او داشته‌است.

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

2 thoughts on “دانلود تجزیه ترکیب نهج البلاغه”
  1. با سلام و احترام تجزیه و ترکیب خطبه 74 نهج البلاغه را میخواستم با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *