روش های تحقیقانواع روش تحقیق مقاله

فرق مقاله تحقیقی و مروری
مقاله تحقیقی (Research paper) چه تفاوتی با مقاله مروری (Review paper) دارد
در مقاله تحقیقی (Research paper) محقق یک ایده علمی جدید را معرفی می‌کند که نتایج آن جای بحث دارند. در حالی که در مقاله مروری محقق مروری بر دست‌آوردهای علمی گذشته محقق خاصی دارد. یا اینکه مروری بر کارهای علمی در رابطه با یک موضوع خاص می‌کند. در مقاله مروری (Review paper) ایده علمی جدیدی ارائه نمی‌شود.

همچنین بخوانید: نحوه محاسبه اچ ایندکس

البته به مقالات تحقیقی مقالات اورجینال نیز گفته می‌شود. به هر روی هر مقاله‌ تخصصی تنها در یک زمینه تخصصی خاص مانور می‌دهند. اما این دو نوع مقاله تفاوت‌های دیگری نیز با یکدیگر دارند.

نوشته‌شده در می ۱۱, ۲۰۱۹ از shan
تفاوت مقاله تخصصی تحقیقی (Research) با مقاله تخصصی مروری (Review)

مقاله‌های تخصصی زیادی هر ساله در مجلات معتبر سراسر دنیا منتشر می‌شوند. طبیعتا این مقالات برای هر دو طرف آن منافع زیادی دارد. چه نویسنده(گان) مقاله و چه خوانندگان آن. در این میان ناشران مقالات علمی هم درصد زیادی از این سود را نصیب خود می‌کنند. طبیعی است که گرایش برای نگارش مقاله تخصصی جدید در بین محققین بسیار زیاد است. اما برای کسانی که در ابتدای راه هستند ممکن است این سوال پیش بیاید که چه مقاله‌ای باید نوشته شود. مقاله‌های تخصصی انواع گوناگونی دارند. اما در اینجا ما به دو نوع مقاله تخصصی معروف می‌پردازیم. همچنین سعی می‌کنیم با مقایسه بین این دو تفاوت‌های آنها را آشکار سازیم.

دو نوع مقاله تخصصی در ژورنال‌ها زیاد به چشم می‌خورند. مقالات تحقیقی یا اورجینال (Research) و مقالات مروری (Review). البته اگر مقالات کنفرانسی را در نظر نگیریم. اما سوال اینجاست که این مقالات تخصصی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ به طور کلی فرق عمده بین مقاله تحقیقی و مقاله مروری را بصورت زیر می‌توان خلاصه کرد:

در مقاله تحقیقی (Research paper) محقق یک ایده علمی جدید را معرفی می‌کند که نتایج آن جای بحث دارند. در حالی که در مقاله مروری محقق مروری بر دست‌آوردهای علمی گذشته محقق خاصی دارد. یا اینکه مروری بر کارهای علمی در رابطه با یک موضوع خاص می‌کند. در مقاله مروری (Review paper) ایده علمی جدیدی ارائه نمی‌شود.

البته به مقالات تحقیقی مقالات اورجینال نیز گفته می‌شود. به هر روی هر مقاله‌ تخصصی تنها در یک زمینه تخصصی خاص مانور می‌دهند. اما این دو نوع مقاله تفاوت‌های دیگری نیز با یکدیگر دارند. در اینجا با یکدیگر ۵ تفاوت اصلی میان این دو نوع مقاله علمی را با هم مرور می‌کنیم.

برای ترجمه مقاله تخصصی خود اینجا کلیک کنید.
۵ تفاوت بین مقاله تحقیقی و مقاله مروری
۱-هدف از هر مقاله چیست؟

هدف از مقاله تحقیقی انجام و ارائه یک کار تحقیقی اصیل است. در مقاله تحقیقی محقق یک ایده علمی جدید یا تحقیق جدیدی بروی یک موضوع خاص ارائه می‌دهد. در این نوع مقاله نتایج تحقیق با جزئیات ارائه می‌شود که جای بحث دارند.

هدف اصلی مقاله مروری بررسی کارهای علمی گذشته است. محوریت کارهای علمی یا محقق است یا موضوع کارها. یعنی اینکه یا کارهای یک محقق خاص مرور می‌شود یا کارهای علمی با موضوع خاص. البته در حالت اول هم معمولا موضوع کارها یکسان هستند. زیرا محققان معمولا در یک زمینه تخصصی ثابت تحقیق می‌کنند.
۲-اساس هر مقاله بر چیست؟

مقاله تحقیقی بر پایه کارهای علمی جدید مولف آن است. این مقاله تخصصی به عنوان کار علمی جدید در تاریخچه ادبیات در نظر گرفته می‌شود. مقاله تحقیقی به عنوان کارهای اولیه شناخته می‌شوند.

مقاله مروری بر پایه‌ کارهای علمی گذشته است. در این مقاله کار علمی جدید ارائه نمی‌شود. مقاله مروری در تاریخچه ادبیات به عنوان کارهای ثانویه شناخته می‌شود.
۳-هر مقاله چطور نوشته می‌شود؟

در مقاله تحقیقی محقق ابتدا موضوع تحقیق را مشخص می‌کند. سپس اطلاعات خام را جمع‌آوری می‌کند و تحقیق جدیدی را بروی آنها انجام می‌دهد. مقاله تحقیقی در نهایت بر اساس این تحقیق جدید و نتایج جدید آن تالیف می‌شود. البته روی نتایج بحث می‌شود. صحت سنجی نتایج جزو اصلی این مقاله تخصصی است.

در مقاله مروری مولف یک موضوع خاص را در نظر می‌گیرد و کارهای علمی مرتبط با آن را گردآوری می‌کند. البته گاها سوژه مورد نظر، یک محقق خاص می‌شود که در عمل نتیجه آن با حالت اول یکسان است. زمینه کاری محققان تقریبا ثابت و مشخص است. در مقاله مروری وضعیت عمومی یک موضوع علمی بررسی می‌شود. اینکه چقدر به این موضوع پرداخته شده است و در ضمن شکاف های علمی موجود نمایان می شوند.
۴-در هر مقاله تخصصی چه مطالبی ارائه می‌شوند؟

در مقاله تحقیقی هر مرحله از کار علمی با جزئیات گزارش می‌شود. این مراحل شامل چکیده، مرور ادبیات، روش‌شناسی، نتایج، و در نهایت تفسیر نتایج است. در این مقالات تخصصی پیامد‌های احتمالی نتایج نیز مورد بحث قرار می‌گیرند. همچنین نوآوری‌های مقاله جدید و کارهای پیشنهادی آینده نیز ارائه می‌شوند. نتایج در مقاله تحقیقی باید صحت سنجی شوند. اگرچه باز هم جای بحث و احتمال خطا در نتایج وجود دارد. داوری مقاله‌های تحقیقی برای همین موضوع است.

در مقاله مروری کارهای علمی مرتبط با یک موضوع خاص مرور می‌شوند. شباهت‌های موجود میان آنها بررسی می‌شود. در صورتی که بین نتایج اختلافی وجود داشته باشد مولف دلیل اختلافات را شرح می‌دهد. در این مقاله تخصصی مولف با دیدگاه متعادلی اطلاعات موجود از کارهای علمی را تحلیل می‌کند. مولفان هر گونه شکاف علمی یا مشکلی در رابطه با کارهای صورت‌گرفته را گزارش می‌دهند. مقالات مروری یک دید کلی از پیشرفت‌های علمی در یک زمینه خاص ارائه می‌دهند.
۵-حجم هر مقاله چقدر باید باشد؟

حجم مقاله‌های تحقیقی اساسا بستگی به حدود تعیین‌شده توسط ژورنال مورد نظر دارد. اما معمولا بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کلمه هستند. برخی از ژورنال‌ها تا ۱۲۰۰۰ کلمه را نیز مجاز می‌دانند. البته این نوع مقالات تخصصی در ابتدا حجم زیادی دارد اما بعد از داوری و پذیرفته‌شدن حجم آن را کم می‌کنند. توضیحات در نسخه اولیه مقاله که برای ژورنال ارسال می‌شود بسیار بیشتر است.

حجم مقاله‌های مروری نیز معمولا بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلمه است. البته بسته به ژورنال، مقالات کوتاه‌تر و یا طولانی‌تر نیز ممکن است چاپ شوند.
منبع:

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *