دانلود مقاله رشته عربیمقاله - پایان نامه

نمونه ترجمه فارسی به عربی
سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با بسیجیان
ترجمه در خبرگزاری فارس منتشر شده است

مرکز ترجمه عربی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار بسیجیان :

ملت توطئه بسیار خطرناکی را نابود کرد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از بسیجیان تاکید کردند:ملت بار دیگر عظمت خود را نشان داد و توطئه خطرناکی را نابود کرد.

به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از بسیجیان، ضمن تبیین اساس تشکیل بسیج به عنوان یک نهاد تبدیل کننده تهدیدها به فرصت ها و تشریح گسترده فعالیت ها و خدمات شجره طیبه بسیج در عرصه های مختلف جنگ سخت و نرم، به حرکت پرشکوه ملت بزرگ ایران در یک هفته گذشته اشاره کردند و با تشکر عمیق از این حرکت قدرتمندانه تأکید کردند: ملت ایران با این حرکت، توطئه وسیع، بسیار خطرناک و برنامه‌ریزی‌شده دشمن را نابود کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان ضمن تبریک هفته بسیج، به حرکت عظیم و پر شُکوه ملت ایران در یک هفته گذشته اشاره کردند و گفتند: من تکریم و تعظیم عمیق خود را به ملت بزرگ ایران ابراز می کنم. ملت ایران با این حرکت، یک بار دیگر حقیقتاً اقتدار و عظمت خود را نشان داد.

حضرت آیت الله خامنه ای، اتفاقات اخیر را یک توطئه عمیق، وسیع و بسیار خطرناک خواندند و افزودند: دشمنان برای طراحی این توطئه، هزینه بسیاری کرده بودند و مترصد فرصتی بودند تا در یک بزنگاه آن را با استفاده از اقدامات تخریبی و آدم کُشی و شرارت، انجام دهند و تصور کردند قضیه بنزین فرصت مورد نظر آنها است و لشکر خود را وارد میدان کردند اما ملت ایران با نمایش پرشکوه خود، حرکت دشمن را نابود کرد.

ایشان حرکت ملت ایران در میدان را مهمتر و بالاتر از اقدامات نیروی انتظامی، سپاه و بسیج در مواجهه سخت دانستند و تأکید کردند: حرکت عظیم ملت ایران که از زنجان و تبریز آغاز و حتی به برخی روستاها هم رسید و تهران نقطه پایانی آن بود، یک تودهنی به استکبار و صهیونیسم جهانی بود و آنها را وادار به عقب نشینی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه دشمنان اصلی ملت ایران معنا و پیام این حرکت عظیم مردمی را متوجه می شوند، افزودند: این یک هفته حقیقتاً اوج شکوه و عظمت ملت ایران بود و خداوند متعال را شاکریم و از مردم عزیز هم سپاسگزاریم.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانشان به تبیین جایگاه و گستره اعضا، فعالیتها و خدمات سازمان بسیج پرداختند و گفتند: تشکیل بسیج مستضعفین یک ابتکار بی‌بدیل از جانب امام بزرگوار بود که مبتنی بر اندیشه انقلاب و اسلام شکل گرفت و اکنون بسیج شاید بزرگترین شبکه مردمیِ فرهنگی، اجتماعی و نظامی در دنیا باشد.

ایشان خاطرنشان کردند: هنر امام(ره) این بود که این پدیده بی‌نظیر را از دل کوچه پس کوچه‌های شهرها و از متن مردم شکل داد.

رهبر انقلاب اسلامی، تشکیل بسیج را مصداق بارز تبدیل تهدید به فرصت خواندند و گفتند: در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و بعد از ماجرای لانه جاسوسی و تحقیر امریکا، آنها علاوه بر تهدید زبانی، اقدام به تهدید عملی و اعزام ناوهای خود به خلیج فارس کردند و جمهوری اسلامی نیز در آن زمان از امکانات نظامی و دفاعی مناسب برخوردار نبود اما امام(ره) کمتر از یک ماه بعد از ۱۳ آبان، در پنجم آذر سال ۱۳۵۸ فرمان تشکیل بسیج را دادند و عملاً آن تهدید را تبدیل به فرصت کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه ای با اشاره به اینکه اقدام امام(ره) یک قدرت‌نمایی بزرگ در مقابل امریکا بود، افزودند: اگر آن زمان در مقابل تهدید امریکا جا زده می شد، معلوم نبود سرنوشت کشور چه می شد. بنابراین حقیقت و منطق اصلی بسیج، رفع تهدیدها و تبدیل تهدیدها به فرصت است.

ایشان سپس به موضوع تهدیدهای فرارو و اینکه چرا نظام اسلامی همواره با تهدیدها مواجه است، پرداختند و خاطرنشان کردند: نظام اسلامی برگرفته از مبانی و ارزشهای اسلامی است و اسلام نیز پرچمدار صریح عدالت و آزادی است و از طرف دیگر، نظام سلطه اساساً مخالف آزادی و عدالت است، بنابراین نظام اسلامی به‌طور طبیعی در معرض تهدیدهای سلطه گران و جبهه استکبار قرار دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با بیان نمونه هایی از ضدیت نظام سلطه با آزادی و عدالت در امریکا و اروپا و دیگر کشورها، افزودند: نظام سلطه همواره با استقلال ملتها مقابله کرده و آن را مورد توهین قرار داده است و در این زمینه هیچ ابایی از بیان نیت خود ندارد، همانطور که امریکایی‌ها صراحتاً می گویند برای نفت سوریه وارد شرق فرات شده اند و یا اینکه بدون اجازه وارد پایگاه نظامی خود در عراق می شوند و هیچ اعتنایی به دولت و پایتخت این کشور نمی کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای، اسلام را نقطه مقابل این تفکر سلطه گرانه دانستند و تأکید کردند: اسلام صراحتاً و بدون رودربایستی از عدالت و آزادی دفاع، و با ظلم و بی عدالتی مقابله می کند، همانگونه که نظام جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب و در اوج درگیریها با امریکا، با اقدام شوروی سابق در تجاوز به افغانستان مخالفت کرد.

ایشان در جمع بندی این بخش از سخنانشان گفتند: تفکر اسلامی در هر قالبی که بروز کند، نظام سلطه به صورت قهری با آن مقابله خواهد کرد، چه برسد به اینکه تفکر اسلامی در قالب یک نظام و قدرت سیاسی مستقر با ملتی بزرگ و نیروهای مسلح و توانایی های علمی بروز کند که در چنین شرایطی، تهدیدها و دشمنی ها بسیار بیشتر خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: نظام سلطه و امریکا در چهل سال گذشته هر آنچه توانایی آن را داشتند، برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی انجام داده اند اما این شجره طیبه روزبه‌روز مقتدرتر و مستحکم تر شده و آن را به رخ دشمن کشیده است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: واژه «مقاومت» با چنین مبنا و منطقی معنا پیدا می کند و این واژه در دوران معاصر در جبهه مقاومت بروز پیدا کرده و این حرکت عظیم اسلامی با منطق مقاومت توانسته است گریبان نظام سلطه را محکم بگیرد.

ایشان واژه «مقاومت» در عبارت «نیروی مقاومت بسیج مستضعفین» را برگرفته از چنین تفکری دانستند و گفتند: مستضعفان بر خلاف آنچه که امروز به اشتباه به افراد آسیب پذیر و فرودست می گویند، به معنای انسان هایی است که پیشوایان بالقوه عالَم بشریت و خلیفه الله در زمین هستند، بنابراین مقاومت نیازمند بنیه معنوی است و این بنیه معنوی در ماهیت حرکت به‌ویژه حرکت رو به جلو جوانان تأثیرگذار خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان ویژگی‌های جوانی که می تواند پیشران حرکت کشور به سوی تمدن نوین اسلامی باشد، افزودند: چنین جوانی، با انگیزه، با ایمان، با خرد، اهل کار و ابتکار، متوکل به خدا، دارای اعتماد به نفس و قدردان توان خویش است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه بسیج در واقع، مجموعه ای با چنین ویژگی هایی است، خاطرنشان کردند: مجموعه ای گسترده و با عظمت همچون بسیج در ایران و یا نمونه های دیگر آن در برخی کشورها، بیش از مجموعه های دیگر در معرض دشمنی نظام سلطه است همانگونه که با حشدالشعبی در عراق و حزب الله در لبنان مخالفت و مقابله می شود.

ایشان نظام سلطه را دشمن همه ملت ایران دانستند و در عین حال گفتند: اما این دشمنی تأثیر ندارد و پیروزی ملت ایران و بسیج و جریان انقلابی تضمین شده است زیرا خداوند متعال می‌فرماید اگر ملتی در مسیر جهت گیریها و اهداف الهی حرکت با این حرکت و خداوند را یاری کند، خداوند هم آنها را نصرت خواهد کرد و با یاری خداوند هیچ جریان معارضی توانایی غلبه نخواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامی، بسیج را برخوردار از دو جلوه «مجاهدت در عرصه دفاع سخت» و «دفاع در جنگ نرم» دانستند و افزودند: در عرصه دفاع سخت، معجزه بسیج در دوران دفاع مقدس خود را نشان داد و پس از آن نیز در هر حادثه‌ای، بسیج در میدان حضور داشت.

ایشان با اشاره به حضور مؤثر بسیج در عرصه دفاع و جنگ نرم از جمله عرصه‌های «علم»، «فرهنگ و تبلیغات دینی» و «سازندگی و خدمت‌رسانی» افزودند: در عرصه پهناور بسیج، نام‌آوران و الگوهای درخشانی از جمله حسین فهمیده، بهنام محمدی، محسن حججی و ابراهیم هادی تا همت، باکری، خرازی، کاظمی، زین‌الدین، صیاد و بابایی و همچنین شهدای هسته‌ای و شهیدانی مانند چمران، آوینی و کاظمی‌آشتیانی حضور دارند که باید با زنده کردن و بازآفرینی این الگوها، آنان را به جوانان معرفی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به گذشت ۴۰ سال از تشکیل بسیج و ایجاد فرصتی مناسب برای استفاده از تجربه‌های اندوخته شده، چند توصیه خطاب به بسیجیان بیان کردند: ۱- بسیج در همه میادین دفاع سخت، نیمه‌سخت و نرم آماده‌به‌کار باشد و در همه محله‌های کشور در مقابل حوادث گوناگون راهبرد و تاکتیک آماده داشته باشد. ۲- در هیچ زمینه‌ای غافلگیر نشوید و سعی کنید در همه محله‌ها حضور داشته باشید. ۳- در جنگ نرم عکس‌العملی رفتار نکنید البته باید پاسخ دشمن را داد اما همیشه مانند شطرنج‌بازی ماهر یک قدم از دشمن جلو باشید و کنشی عمل کنید. ۴- ارتباطات خود را با مساجد تقویت کنید چرا که بسیج متولد مساجد است. ۵- با مجموعه‌های همسو با اهداف بسیج در دانشگاهها و خارج از آن، هم‌افزایی و همکاری کنید. ۶- بسیج در عین گستردگی چابک باشد و اسیر پابندهای رایج اداری نشود.

رهبر انقلاب اسلامی در هفتمین توصیه خود یعنی «اطلاع دادن خدمات بسیج به مردم» به بیان چند آمار افتخارآمیز از خدمات این نهاد مردمی پرداختند و گفتند: ۱۱ هزار هسته گروههای جهادی در سراسر کشور عهده‌دار ۴۰ هزار پروژه خدمت‌ هستند که نیمی از آنها را نیز تحویل داده‌اند، بسیج دانشجویی نهضت مسئله‌محوری و نقش‌آفرینی تخصصی را که بارها بر آن تأکید کرده بودیم با چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو آغاز کرده است، ۱۲ هزار صندوق قرض‌الحسنه در محلات به همت بسیج تشکیل شده است، بسیج عشایر و بسیج زنان در جشنواره مالک اشتر حائز مقام برتر شده‌اند، بسیج اساتید در ۴۰ سالگی انقلاب و در اقدامی بهنگام با انتشار نامه‌ای مستدل و مفصل به امضای ۹۰۰ استاد بسیجی به نوشته عده‌ای از افراد ناامید و فروپاشیده پاسخ داد، بسیج وزارتخانه‌ها با تشکیل میزهای خدمت در نمازهای جمعه به مردم نزدیک شده‌اند و بسیج کشاورزی با ۳۰ هزار مهندس، تولید پنج محصول از اقلام اساسی از جمله گندم، جو و ذرت را عهده‌دار شده‌اند.

ایشان با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی هنرمندانه از خدمات بسیج افزودند: با بیان این واقعیت‌ها، معلوم خواهد شد که بسیج همچنانکه در دفاع از امنیت مردم و مقابله با اشرار و تخریبگران و آتش‌زنندگان اموال عمومی و خصوصی و خانه های مردم در میدان حضور دارد، در میدان خدمت نیز افتخارآفرین است.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان تأکید کردند: بسیج به همان دلیل که برای مردم و کشور بسیار مهم است، به‌شدت در معرض توطئه و نفوذ دشمن قرار دارد تا این حرکت عظیم را از درون دچار مشکل کنند، البته بی‌شک بسیج در این مبارزه و مقابله به حول و قوه الهی پیروز خواهد شد.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، سردار سرلشکر پاسدار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی با اشاره به نگرانی نظام سلطه از تکثیر الگوی الهام‌بخش انقلاب اسلامی گفت: بسیج قلب نیروی نرم کشور است و مبنای حرکت آن در گام دوم انقلاب برای غلبه بر تهدیدها، گسترش فعالیتهای فکری، فرهنگی و جهادی در سطح جامعه است.

همچنین سردار سرتیپ پاسدار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در گزارشی از فعالیتها و برنامه‌های بسیج از جمله تقویت بنیه دفاعی، کمک به کاهش آسیبهای اجتماعی، گسترش گروهها و خدمات جهادی و مقابله با جنگ اقتصادی گفت: تشکیل بسیج مستضعفان در برخی کشورهای دیگر، نویدبخش ظهور بسیج امت واحده در قالب تمدن نوین اسلامی است و بسیجیان ایران، پرچمدار آزادی قدس شریف و نابودی رژیم صهیونیستی خواهند بود.

قائد الثوره: الشعب الایرانی احبط مؤامره واسعه وخطیره جدا

اکد قائد الثوره الاسلامیه آیه الله السید علی الخامنئی بان الشعب الایرانی احبط مؤامره واسعه وخطیره جدا فی الایام الاخیره.

وخلال استقباله صباح الیوم الاربعاء الالاف من التعبویین لمناسبه اسبوع التعبئه فی ایران قال سماحه القائد، ارى لزاما بان اوجه شکری وتقدیری العمیق للشعب الایرانی العظیم للتحرک الرائع جدا الذی قام خلال الایام الاخیره، اذ اثبت فی الواقع مره اخرى بانه شعب قوی وعظیم.

 

واضاف، ان الشعب الایرانی احبط مؤامره عمیقه وواسعه وخطیره جدا وظف الاعداء اموالا طائله لها وبذلوا جهودا کبیره لیقوموا بمثل هذه الممارسات، ای التخریب والاعمال الشریره والقتل، التی تصوروا ان الفرصه قد توفرت من خلالها بقضیه البنزین وجاؤوا بجیشهم الى الساحه.

 

وتابع سماحته، ان قوى الامن الداخلی والتعبئه والحرس الثوری دخلوا الساحه وقاموا بواجبهم فی مواجهه صعبه لکن ما قام به الشعب الاسبوع الماضی کان اسمى واهم من ای تحرک میدانی، اذ بدا فی زنجان وتبریز وامتد الى جمیع مدن البلاد وحتى القرى وبالتالی جرى هذا التحرک فی طهران بعظمه.

 

وقال قائد الثوره، ان العدو الرئیس ای الاستکبار العالمی الجالس خلف المونیتورات یفهم ماذا یعنی هذا التحرک ، لقد تلقوا الصفعه واُرغموا على التراجع.

 

واعتبر سماحته تاسیس التعبئه مثالا کاملا لتبدیل التهدیدات الى فرص واضاف، هنالک الکثیر من التهدیدات امامنا والتی یجب ان تتحول الى فرص بمبادره من التعبئه.

 

*نظام الهیمنه معارض للحریه والعداله

 

واشار سماحته الى التهدیدات القائمه ولماذا تواجه الجمهوریه الاسلامیه التهدیدات دوما وقال، ان الجمهوریه الاسلامیه مستلهمه من المبادئ والقیم الاسلامیه وان الاسلام رافع لرایه العداله والحریه صراحه ومن جانب اخر فان نظام الهیمنه معارض اساسا للحریه والعداله لذا فان الجمهوریه الاسلامیه معرضه بصوره طبیعیه لتهدیدات قوى الهیمنه وجبهه الاستکبار.

 

ونوه الى امثله لمعارضه نظام الهیمنه للحریه والعداله فی اوروبا وامیرکا واضاف، ان نظام الهیمنه یعارض استقلال الشعوب ویسیء الیها دوما ولا یابى عن الاعلان عن نوایاه فی هذا المجال، مثلما یقول الامیرکیون صراحه بانهم دخلوا شرق سوریا من اجل النفط فیه او انهم یدخلون قاعدتهم العسکریه فی العراق بلا اذن ولا یعیرون ای اهتمام للحکومه والعاصمه فیه.

 

 

 

واعتبر آیه الله الخامنئی الاسلام النقطه المقابله لفکر الهیمنه هذا واضاف، ان الاسلام یدافع صراحه وبلا مجامله عن العداله والحریه ویتصدى للظلم والجور مثلما قامت الجمهوریه الاسلامیه الایرانیه فی بدایات الثوره وفی ذروه المواجهه مع امیرکا بمعارضه اقدام الاتحاد السوفیتی السابق على العدوان على افغانستان.

 

 

 

 

*نظام الهیمنه یواجه الفکر الاسلامی بای اطار یظهر

 

 

 

 

وصرح سماحته بان نظام الهیمنه یواجه قسریا الفکر الاسلامی بای صوره یظهر فیه، فکیف لو ظهر الفکر الاسلامی فی اطار دوله وقوه سیاسیه مع شعب عظیم وقوات مسلحه وقدرات علمیه وفی مثل هذه الظروف ستکون التهدیدات والعداوات اکبر بکثیر.

 

 

 

 

واکد قائد الثوره الاسلامیه بان نظام الهیمنه وعلى راسه امیرکا قاموا خلال الاربعین عاما الماضیه بکل ما یستطیعون لمواجهه الجمهوریه الاسلامیه الایرانیه الا ان هذه الشجره الطیبه تصبح یوما بعد یوم اقوى.

 

 

 

 

واکد آیه الله الخامنئی بان مصطلح المقاومه یکتسب المعنى بمثل هذا المبنى والمنطق وقد برز هذا المصطلح فی العصر الحاضر فی جبهه المقاومه وان هذه الحرکه الاسلامیه العظیمه تمکنت فی ظل منطق المقاومه من الاخذ بخناق نظام الهیمنه بقوه.

 

 

 

 

 

*الحشد الشعبی وحزب الله

 

واکد سماحه القائد بان مجموعه التعبئه العظیمه فی ایران بما تمتلکه من خصائص وممیزات او النماذج المماثله لها فی بعض الدول الاخرى کالحشد الشعبی فی العراق وحزب الله فی لبنان، تکون معرضه للعداء والمواجهه من قبل نظام الهیمنه اکثر من المجموعات الاخرى.

 

واعتبر نظام الهیمنه بانه عدو للشعب الایرانی کله وقال فی الوقت ذاته، ان هذا العداء لا تاثیر له وان انتصار الشعب الایرانی والتعبئه والتیار الثوری مضمون وفق وعد الباری تعالى بالنصر لکل شعب یتحرک فی مسار الاهداف الالهیه.

 

 

 

 

 

*التعبئه تبرز فی مجالی “الجهاد فی الدفاع الصلب” و”الدفاع فی الحرب الناعمه”

 

 

 

 

 

واکد قائد الثوره بان التعبئه تبرز فی مظهرین هما “الجهاد فی الدفاع الصلب (العسکری)” و”الدفاع فی الحرب الناعمه” المتمثله بالعلم والثقافه والتبلیغ الدینی والبناء والخدمه.

 

 

 

 

واکد سماحته فی توصیاته للتعبئه بان لا تتصرف فی اطار رد الفعل “وبالطبع یجب الرد على العدو ولکن اعملوا دوما کلاعب الشطرنج الماهر ای ان تکونوا متقدمین خطوه على العدو وان تتصرفوا بروح هجومیه”.

 

واکد ضروره اطلاع الشعب على خدمات التعبئه واضاف، انه ومن خلال تبیان الحقائق یتضح بان التعبئه صانعه للمفاخر فی ساحه الخدمه مثلما هی متواجده فی الساحه فی الدفاع عن امن الشعب والتصدی للاشرار والمخربین وحارقی الممتلکات العامه والخاصه ومنازل المواطنین.

نمونه ترجمه فارسی به عربی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک اصلی ترجمه

نمونه ترجمه فارسی به عربی

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *