خوراک قورباغهپرورش قورباغه گوشتی

پرورش قورباغه گوشتی در ایران؛ درآمدی برابر با یک چاه نفت


منبع روزنامه قانون
شاید برخی اگر تیتری مانند «درآمدی برابر با یک چاه نفت» را بخوانند، با خود بگویند دوباره کلاهبرداری، تبلیغات و … . مگر می‌شود درآمدی بیشتر از چاه نفت داشت. این افراد بی‌شک نمی‌دانند که دنیای مدرن مدت‌هاست دیگر چشمش به نفت نیست و روزبه‌روز دارد خود را از آن دورتر می‌کند. همه به سوی استفاده از هر وجب از خاک خود ترغیب شده‌اند، نمونه‌اش هلند که برای هر متر از زمین‌هایش برنامه آمایشی دارد که کجا چه بکارد. درآمدی که این کشور از گل به دست می‌آورد، خیلی بیشتر از آن چیزی است که ما از خام فروشی نفت به دست می‌آوریم و البته درآمد آن‌ها هم پایدارتر است و هم کم هزینه‌تر. تنها پرورش گل نیست.
دنیای مدرن دوباره با چشمی تیزبین‌تر به اطراف نگاه کرده تا ببیند چه چیزی قابلیت کسب درآمد دارد و برای انسان مفیدتر است؛ همچنین برای محیط‌زیست ضرر کمتری دارد. نمونه آن پرورش موجوداتی مانند کروکودیل و قورباغه است. این موجودات شاید برای ما ایرانی‌ها چندان خوشایند و دوست‌داشتنی نباشند و استفاده از فرآورده‌های آن را حتی در کابوس‌های‌مان نیز نبینیم اما باید این را دانست که این «دوست نداشتنی‌ها» ، عاشقان سینه‌چاک بسیاری در آن سوی مرزها دارند و همه این‌ها در حالیست که کشور ما به لحاظ اقلیمی وضعیت خوبی برای پرورش آن دارد. پرورش قورباغه، یکی از آن‌هاست.

منظور از گردشگری غذا چیست ؟

پرورش قورباغه هم شد کار؟ اما منصور عجیب عاشق قورباغه است. پنج سال در کار گلخانه بودم و کارم در جنوب خوب بود، هنوز هم گلخانه دارم و فقط تاسیساتش را اجاره داده‌ام. در اثر یک اتفاق و یه سی دی آموزشی، آن نیز به زبان انگلیسی به سمت پرورش قورباغه کشیده شدم. شاید برای بعضی قورباغه چندش‌آور باشد اما برای من حکم پول را دارد. می خندد و می گوید فقط دلار! من که نمی‌خواهم قورباغه‌ها را بخورم. من آن‌ها را صادر می‌کنم و مشتری‌اش نیز دست به نقد است. همین ترکیه خودمان.
پرورش قورباغه گوشتی

کاری که آسان نیست
منصور، آن‌قدر خوشمزه حرف می‌زند که آدم فکر می‌کند پرورش قورباغه مانند نگه داشتن مرغ در خانه است. ولی به این سادگی هم که می‌گویند نیست و اگر فکر می‌کنید هلو هلو برو تو گلوست، کاملا اشتباه می‌کنید. اول از همه باید بدانید که پرورش قورباغه در ایران، به خصوص بعد از انقلاب، غیرمجاز بود و دلیل آن نیز کاملا معلوم است. شرع مقدس اسلام، خوردن گوشت قورباغه را جایز نمی‌داند و از این رو، پرورش آن نیز دلیلی نداشت. اما با توجه به بازار خارجی پرسود آن، رایزنی‌های جهاد کشاورزی با مراجع تقلید آغاز شد تا راهی برای آن اندیشیده شود و بالاخره تلاش‌ها ثمر داد و در صورت عدم استفاده در داخل و تنها به منظور مصارف صادراتی، مجوز از سوی برخی مراجع صادر شد؛ برای مثال چند نمونه از استفتائات مراجع اعظام تقلید را در مورد پرورش قورباغه می توانید در ادامه بخوانید:

  • دفتر حضرت آیت ا… العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد ولی فروش آن‌ها برای استفاده‌های غذایی انسان، جایز نیست هرچند خریدار، خوردن آن را حلال بداند.
  • دفتر حضرت آیت ا… العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): اشکال ندارد.
  • دفتر حضرت آیت ا… العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): خرید و فروش قورباغه ولو به غیرمسلمان، برای خوردن جایز نیست ولی جلبک ظاهرا اشکالی ندارد. و ا… العالم.
  • نظر فقهی حضرت آیت ا… هادوی تهرانی: پرورش قورباغه به طور ذاتی حلال است، مگر اینکه برای محیط زیست ضرر داشته باشد یا عنوان و نوع دیگری مانند اسراف بر آن صدق کند. فروش قورباغه زنده، اگر دارای منفعت حلال قابل اعتنای عقلایی باشد و آن را از نظر عقلا دارای مالیت و ارزش کند، بلااشکال است ولو خریدار آن را برای غرض حرام مانند اکل و خوردن، خریداری کند.
    مقدمات پرورش قورباغه

قورباغه برای من حکم پول را دارد
«آدم که نباید هر چیزی را تولید کرد خودش بخورد، می‌شود محصولت را برای خارجی‌ها بفرستی و آن وقت خودت بنشینی و پول‌هایت را بشماری. آن نیز به دلار». این را منصور می گویدکه فارغ التحصیل رشته باغبانی از یکی از دانشگاه‌های دولتی در جنوب ایران است. تخصصش گلخانه است اما اکنون یک پرورش دهنده «قورباغه» است. نه اشتباهی نشده! درست خواندید، قورباغه. همان موجود سبز و کوچکی که در کودکی، ابزار بچه تخس‌های محل بود برای ترساندن بقیه بچه‌ها. برای تهیه مصاحبه راجع به قورباغه با هر کسی که حرف می‌زدم، می‌گفت اه حالم را به هم زدی.

حالا که از نداشتن مشکل شرعی پرورش این الماس سبز مطمئن شدیم، به سراغ مقدمات پرورش آن می رویم. ابتدا باید به فکر یک زمین گسترده با مساحت یک تا سه هکتار باشید. البته با توجه به اینکه قورباغه، یک جانور دوزیست است حتما باید محلی را انتخاب کنید که شرایط زیستن این موجود را داشته باشد. همین شد که منصور جنوب را ول کرده و به شمال کشور و آن نیز حاشیه انزلی آمد و در کنار تالاب انزلی، زمینی را که برای این کار ایده‌آل بود، انتخاب کرد. آن‌گونه که وی می‌گوید، قبلا اقبالی برای پرورش قورباغه وجود نداشت و گرفتن مجوز برای پرورش، کاری بسیار سخت بود ولی با رونق پرورش موجوداتی مانند کروکودیل، مسیر برای پرورش قورباغه نیز باز شد. باید بدانید که پس از زمین، باید دور تمام این زمین را حصار بکشید آن نیز به طور ویژه، تا راه مار را ببندید. مار، یکی از دشمنان اصلی قورباغه است و همیشه در پی آن. محلی نیز باید برای یک کیوسک نگهبانی و محل استقرار تاسیسات و کارگرها در نظر بگیرید.

تامین قورباغه
اما پس از طی این مراحل، باید به فکر تامین قورباغه باشید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که هر قورباغه‌ای خریدار ندارد و حتی در میان قورباغه‌ها، گونه‌های سمی نیز وجود دارد که سم آن‌ها به راحتی انسان را از پا درمی‌آورد. اما نگران نباشید خوشبختانه گونه‌های سمی قورباغه در ایران بسیار کم و نایاب است و شما در این زمینه با مشکلی روبه‌رو نخواهید شد. خوشبختانه در ایران گونه ای از قورباغه به نام «رانا» وجود دارد که از هر نظر برای پرورش مناسب است و در آن سوی مرزها نیز خواهان کم ندارد و چون بومی است، با آب و هوای مردابی ایران نیز کاملا سازگار است و هرجا بتوانید چنین شرایطی را برای آن فراهم کنید، می‌توانید امیدوار باشید که با یک تغذیه خوب، خیلی زود تلاش‌های‌تان به ثمر بنشیند و قورباغه‌های چاق وچله را برای عرضه آماده کنید.
پرورش قورباغه گوشتی

نیاز به مولد
اما برای آماده کردن یک مزرعه پرورش قورباغه، به مولد نیاز دارید. مولد، قورباغه‌ای با قابلیت باروری بالاست و برای شروع کار لازم است. بیشتر موارد باید قورباغه‌ها را از خارج کشور و کشورهایی مانند مالزی وارد کرد که اکنون در سطح اول تولید قورباغه در جهان قرار دارند. اما واردات قورباغه به این آسانی نیست؛چراکه ابتدا باید مجوزهای واردات را اخذ کنید و پس از خرید و ورود قورباغه های مولد به کشور، باید این قورباغه‌ها مدتی در قرنطینه بمانند و پس از پایش و کنترل از سوی سازمان دامپزشکی وارد کشور شوند. با وارد کردن قورباغه مولد به مزرعه باید منتظر تخم‌ریزی آن باشید. معمولا هربار قورباغه‌های ماده، هزاران تخم می‌گذارند که نه همه آن بلکه بخشی از آن به قورباغه تبدیل می‌شود. در مورد تغذیه نیز نگران نباشید چون قورباغه‌ها تقریبا همه چیز خوارند. اگر مزرعه شما در مناطق باتلاقی است که چه بهتر، کافی است مانند ابتکاری که منصور به خرج داده، روی مزرعه را با لامپ مهتابی بپوشانید تا با حجم عظیمی از حشرات روبه رو شوید و قورباغه‌ها نیز دلی از عزا در بیاورند.
پرورش قورباغه گوشتی


قورباغه صادراتی
قورباغه‌ای که قابلیت صادرات داشته باشد، باید بین دو تا سه کیلو وزن بگیرد. اگرچه بسیاری از قسمت‌های بدن قورباغه مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی سود اصلی در فروش ران قورباغه است. بنابراین باید قورباغه‌های در حد جثه یک مرغ داشته باشید که البته به مرور زمان، اندازه مناسب و بازار پسند آن‌ها را به دست خواهید آورد.

خوراک قورباغه
پرورش قورباغه گوشتی

معمولا قورباغه‌هارا پس از رسیدن به وزن ایده‌آل، صید کرده و فریز می‌کنند و برای صادرات آماده می‌کنند. مقصد اصلی قورباغه‌های فریز شده، کشور ترکیه است. البته گفته می‌شود ترکیه خود به عنوان واسطه عمل می کند و قورباغه‌ها را بدون فرآوری به سایر کشورها و بازارها عرضه می‌کند. البته در کشورهایی مانند ژاپن، قورباغه در درمان برخی بیماری‌های عفونی نیز کاربرد دارد.

سوددهی
کشور مالزی، جزو پیشگامان تولید قورباغه و در سوی دیگر، آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده و واردکننده آن است. همچنین این الماس سبز به عنوان خوراک در اروپا طرفداران خاص خود را دارد که برای ران سوخاری شده آن، کم پول خرج نمی‌کنند. نکته‌ای که مجدد باید بر آن تاکید کرد، این است که اگرچه پرورش این موجود دوزیست، آسان به نظر می‌رسد اما در واقع این‌گونه نیست و شما باید خود را برای چند سال سخت آماده کنید زیرا در پرورش قورباغه بین دو تا سه سال نباید منتظر سوددهی باشید و حتما باید هدف‌تان را از پرورش آن، مزایا و معایب پرورش، محل زندگی، روش‌های پرورش و … به خوبی بشناسید و البته استفاده از تجارب سایر افراد موفق در این زمینه بسیار موثر است.
پرورش قورباغه گوشتی

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

One thought on “پرورش قورباغه گوشتی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *