کارگر مسلط به عربی کار در خارج کشورکارگر مسلط به عربی کار در خارج کشور

درآمد چند برابری عامل مهاجرت نیروی کار/ چرا کارگران ایرانی به عراق می‌روند ؟
عضو شورای‌عالی کار دلیل عمده مهاجرت کاری نیروی انسانی از ایران به عراق را درآمد چندین برابری به دلیل افت ارزش پول ملی اعلام کرد.

علی اصغر آهنی‌ها در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، درباره علت مهاجرت ایرانی‌ها به کشورهای همسایه برای اشتغال اظهار کرد: با توجه به کاهش ارزش پول ملی و افزایش پروژه‌های عمرانی در عراق، انتقال نیروی انسانی به‌صورت طبیعی انجام می‌پذیرد.

وی افزود: ارزش پول ملی طی سال‌های گذشته کاهش پیدا کرد و همین علت عمده ورود نیروی انسانی به عراق برای اشتغال در پروژه‌های عمرانی است. بنابراین اگر در کشوری نیروی کار اضافه وجود داشته باشد و در سایر کشورها مزیت نسبی برای اشتغال و درآمد کافی ایجاد شود، این انتقال نیروی کار انجام می‌شود.

عضو شورای‌عالی کار با بیان اینکه کارگران عراقی در صورت اشتغال در عراق چند برابر بیشتر نسبت به دریافتی کنونی، مزایا دریافت می‌کنند، گفت: این عده از شاغلان با حضور در این کشور نسبت به درآمدزایی بیشتر اقدام می‌کنند.

به گزارش آنا، اخیراً مباحثی در فضای مجازی درباره مهاجرت نیروی کار به کشورهای همسایه مطرح شده است که عمده دلیل آن کاهش ارزش پول ملی ایران و درآمد چندین برابری در کشور ثالث است.

بر اساس این گزارش معمولاً نیروی کار کشورها در صورت نبود فرصت شغلی به سایر کشورها سفر کرده و از این فرصت موقت برای کسب درآمد اقدام می‌کنند.

به گفته برخی از کارگران، دستمزد روزانه هر کارگر در اربیل بین ۲۵ تا ۳۰ هزار دینار عراقی «معادل حدود ۲۵ دلار» و حدود ۳ برابر دستمزد آن‌ها در ایران است. اکثر کارگران ایرانی با ویزای یک ماهه توریستی از مرزهای ایران خارج شده و وارد کردستان عراق می‌شوند.کارگران ایرانی پس از ۲۸ روز برای استراحت به خانه بازمی‌گردند، پس از یک هفته استراحت این چرخه همچنان تکرار می‌شود.

دستمزد کارگر ساده در سلیمانیه، روزانه ۳۰۰هزار تومان است و استادکار ماهر تا روزی ۴۵۰هزار تومان هم عایدی دارد اما اشتغال در عراق، عدم برخورداری از خدمات حمایتی، نداشتن حق اعتراض، فقدان تشکل و زندگی سخت در اتاقک‌های کارگری از مصائب این کار است.

منبع : ایلنا

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *