کلاه کسی پس معرکه بودنکلاهش پس معرکه است به چه معناست

کلاهش پس معرکه است به چه معناست
ضرب‌المثل «کلاهش پس معرکه است» اشاره به شخصی دارد که با وجود فعالیت و تلاش زیاد در کاری احتمال حصول موفقیتش کم است. اما باید دید در پس این ضرب‌المثل و عبارت تمثیلی چه ریشه تاریخی قرار دارد؟

امروز کمتر دیده می‌شود. معرکه‌گیری را می‌گویم. آن هم معرکه‌گیری به سبک و سیاق قدیم که شعبده‌کار و معرکه‌گیر بساطی پهن می‌کردند و با انجام اعمالی همچون مارگیری، عملیات پهلوانی و … مردم کوچه و خیابان را دور خود جمع می‌کردند و برای ساعتی بساط سرگرمی مردمان را فراهم می‌آوردند و البته پولی هم به جیب می‌زدند.

مردم دایره‌وار دور معرکه‌گیر جمع می‌شدند. طبیعی است که تا شعاع یکی دو متر کاملا باز بود تا فضا برای حرکت معرکه‌گیر و شعبده‌باز باز باشد.

مردم خارج از این محدوده می‌ایستادند و معرکه را تماشا می‌کردند.

در این میان اگر بر تعداد تماشاچیان اضافه می‌شد، معرکه‌گیر از کسانی که در جلوی صف بودند می‌خواست که بنشینند تا نفرات پشت سر بتوانند معرکه را تماشا کنند.

اگر به هر دلیلی کسی از صف اولی‌ها شلوغ می‌کرد و بلوایی به پا می‌شد و حواس معرکه‌گیر را پرت می‌کرد، یک نفر کلاه او را از سر برمی‌داشت و به بیرون از معرکه پرتاب می‌کرد. در آن زمان همه بر سر خود کلاه یا دستاری داشتند که البته برایشان بسیار مهم بود و نشانه شخصیت آنها.

از همین رو آن شخص برای پیدا کردن و بر سر نهادن کلاهش از معرکه دور می شد و شخص دیگری جای او می‌نشست. جایی که به خوبی می‌توانست معرکه را ببیند و شاید فرد قبلی بسیار برای داشتن آن جایگاه تلاش کرده بود. اما با رخداد فعلی مجبور بود باز دور بایستد و دیگر به خوبی قبل نمی‌توانست معرکه را تماشا کند.

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *