کلنل ساندرز کیستکلنل ساندرز کیست ؟

کلنل ساندرز کیست ؟

ساندرز بنیانگذار رستورانهای کی اف سی است که بعد از بازنشستگی و در حالی که بسیار فقیر بود با پخت نوعی مرغ سوخاری مشهور شد و یکی از بزرگترین رستوران های دنیا را ایجاد کرد.

ساندرز در سال ۱۸۹۰ در ایالت ایندیانا به دنیا آمد. او شغل های مختلفی مانند : فروشندگی، کارمندی در شرکت بیمه، کار در مزرعه و پمپ بنزین را تجربه کرد. ساندرز در سن ۴۰ سالگی یعنی در سال ۱۹۳۰ کار خود را با احداث یک رستوران بسیارکوچک بین راهی و اتاقکی در یک پمپ بنزین آغاز کرد و از اول کار خودش سر آشپز و صاحب امتیاز بود.
تنها شش سال داشت که پدر فوت کرد و مجبور شد به همراه مادرش مشغول به کار شود. در نهایت این ساندرز بود که می‌بایست به تنهایی برای خانواده آشپزی کند و بار مشکلات را بر دوش بکشد .

همچنین بخوانید : امید مستقیمی کیست ؟

او تنها ده سال داشت که نخستین شغل خود را با حقوق ماهیانه ۲ دلار در یکی از مزرعه های نزدیک خانه‌شان شروع کرد . پانزده سال داشت که راننده تراموا شد و در شانزده سالگی نیز در کوبا سرباز بود. پس از شانزده سالگی در شغل هایی مانند : آتش نشانی راه آهن ، مسئول فروش بیمه ، کارگر کشتی‌های کوچک بخاری ، فروشنده لاستیک و کارگر پمپ بنزین فعالیت کرد. در سن ۴۰ سالگی ساندرز برای مشتریان یک پمپ بنزین و فروشگاه میان راهی در کوربین در ایالت کنتاکی خوراک مرغ درست می‌کرد.

رفته رفته او نحوه ی پخت مرغ خود را که شامل یازده ادویه مختلف بود را به صورت خیلی حرفه ای رساند . ساندرز که از زمان کودکی به آشپزی علاقه داشت و در این زمینه تجربه و هم استعداد خوبی در این کار پیدا کرده بود و هم کنجکاوی کودکانه آن دوران، هنوز هم در کار او به جای مانده بود.

ساندرز مرغ ها را دریک اجاق فشاری، که غذا را با فشار بخار طبخ می‌نمود، درست می کرد.به همین خاطر هم سرعت پخت غذا افزاریش می یافت و هم طعم بسیارمتفاوت و لذیذ تری را پیدا می کرد.
او که به کیفیت بالاو امتیاز مرغ سرخ کرده خود ایمان داشت، در سال ۱۹۵۲ شروع به انجام بازاریابی برای غذای خود کرد. ساندرز که ۶۵ سال داشت با ماشین خود به سراسر کشور سفر کرد و به بسیاری از رستوران‌ها سر می‌زد و برای رییس و کارمندان رستوران ها مرغ خود را درست می‌کرد. اگر کلنل نشانه‌ای از رضایت در آنها می‌دید، پیشنهاد خود را مطرح میکرد . اینگونه کلنل به موفقیت دست یافت و زندگینامه کلنل ساندرز تحت تاثیر قرارگرفت.

رستوران کلنل ساندرز خیلی زود معروف شد و در سال ۱۹۳۶ فرماندار ایالت به ساندرز لقب افتخاری کلنل داد و به همین خاطر او را به اسم سرهنگ ساندرز می‌شناسید ، در سال ۱۹۳۷ او یک متل بسیار شیک و مجلل در کنار مجتمع رستورانش احداث کرد . ساندرز در سال ۱۹۴۰ نخستین دستور مرغ کنتاکی را آفرید و در حدود نه سال بعد در حالی که دراوج ثروت و شهرت بود با همسرش کلودیا ازدواج کرد.
پیرمرد ۶۵ ساله‌ای که با چک تامین اجتماعی خود به مبلغ ۱۰۵ دلار زندگی خود را می‌گذراند، موفق شده بود با مهارت و نوآوری خود بر رژیم غذایی مردم جهان تاثیرشگرفی بگذارد. زندگی و درآمد خود را بهبود بخشد و نیز کسب و کار راه‌اندازی کند که امروزه از قیمتی در حدود یک میلیارد دلار برخوردار است.
Colonel Harland David Sanders
رستوران کی اف سی
کی‌اف‌سی (در انگلیسی: KFC) مخفف کلمه Kentucky Fried Chicken (به معنای مرغ سوخاری کنتاکی)، نام یک رستوران زنجیره‌ای آمریکایی است که در سال ۱۹۵۲ توسط کلونل هارلند ساندرز در ایالت کنتاکی آمریکا آغاز به کار کرد و همینک در بیش از یکصد کشور جهان دارای بیش از سیزده هزار رستوران است. در حدود هفتصد و پنجاه هزار نفر در سراسر جهان در رستورانهای کی‌اف‌سی به صورت مستقیم و غیرمستقیم کار می‌کنند.

مرغ سوخاری غذای اصلی این رستوران‌ها را تشکیل می‌دهد.

کلنل ساندرز کیست ؟

منابع:

آکادمی

ویکی پدیا

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *