منظور از گردشگری حلالگردشگری حلال چیست

گردشگری حلال چیست : منظور از گردشگری حلال تنها استفاده از مکان‌های مذهبی در طول سفر نیست بلکه منظور آن است که مسلمانان بتوانند از همه انواع تفریحات استفاده کنند به شرطی که این تفریحات مغایر با اصول شریعت نباشد.

گردشگری علمی چیست

سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) گردشگری حلال (HALAL TOURISM) را محصول جدیدی از صنعت گردشگری تعریف کرده که برنامه‌های تفریحی و گردشگری ویژه‌ای را برای مسلمانان تدارک می‌بیند. به این معنا که مسلمانان از هر کشوری که باشند مایلند در سفرهای خود به آداب شرعی عمل کنند.
منظور از گردشگری حلال، نوعی از گردشگری مذهبی است که تمام فعالیت‌های آن از نظر قوانین اسلامی مجاز شمرده می‌شود و کشورهای توسعه‌یافته از این روش برای جذب گردشگران مسلمان جهان از یکدیگر سبقت می‌گیرند.
از ابتدای خلقت بشر تاکنون، انسان به سفر گاه به منظور راهکاری جهت کسب دانش و تجربه و گاه به عنوان راهی برای فرار از مشکلات، توجه ویژه ای داشته است. پدیده ای که امروزه از آن تحت عنوان “گردشگری” یاد می شود و جهانیان آن را صنعتی ارزشمند تلقی می کنند.

همانطور که گفتیم گردشگری سالهاست که به یکی از مهمترین صنایع سودآور در جهان بدل شده است. این صنعت به کشورهای مختلف در سراسر دنیا کمک می کند تا هر یک با بهره گیری از مزیتهای رقابتی خاص خود، سهمی هر چند کوچک از این کارزار را نصیب خویش سازند. حال در این میان بعضی از کشورها با عنایت به منابع طبیعی و غیر طبیعی خود به کسب درآمد از گردشگری می پردازند و برخی دیگر توجه به ایدئولوژی، ارزش های فرهنگی و مذهبی و سلایق مشتریانشان را ارجح می دانند.

مسلمانان که امروزه بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند نیز به عنوان یکی از سردمداران ایدئولوژی، در این صنعت جایگاه ویژه ای دارند. با این وجود گردشگری هنوز هم برای پیروان این مذهب، با مشکلات و محدویت هایی همراه است که اغلب به جهت تفاوت در ساختار فرهنگی و قوانین سایر کشورها ایجاد شده است. از جمله مهمترین مشکلات مسلمانان در گردشگری می توان به مواردی مانند یافتن غذای حلال، سرو گسترده نوشیدنی های الکلی و اختلاط زن و مرد که موجب ایجاد محدودیتهایی برای این دسته از گردشگران می شود، اشاره کرد.

گردشگری حلال چیست

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *