ضرب المثل نه قم خوبه نه کاشونمقاله عربی - تحقیق عربی بررسی تطبیقی خرد در "شاهنامه" و "الأدب الصغیر و الأدب الکبیر"

ریشه حناق / حناق بگیری یعنی چه ؟

این عبارت را بسیار شنیده ایم : الهی حناق بگیری
حناق به چه معناست فحش است ؟
حُناق شکل عامیانه واژه عربی خُناق=بیماری تنفسی که سبب خفگی می شود
بیماری است که در آن فرد به تورم در ناحیه گلو میشود و گاه بقدری شدید میشود که میتواند باعث خفگی در فرد شود

همچنین ببینید : فواید باد معده در درمان بیماری ها

دروغ که حناق نیست
ضرب‌المثل

الف – عمل دروغ گفتن (با همه بدی و زشتی)

چیزی نیست که اگر کسی انجام بدهد مانند حناق در اثر آن بمیرد پس دروغ می‌گوید و نمی‌میرد! ب – (ضرب‌المثل ) عمل دروغ گفتن چیزی نیست که اگر کسی انجام بدهد مانند حناق(خناق) از آثارش لو برود یا در اثر آن بمیرد پس دروغ می‌گوید و بهره برداری میکند و نمی‌میرد!)

دیفتِری (به انگلیسی: Diphtheria) یا حُنّاق بیماری حاد باکتریایی دستگاه تنفسی است. دیفتری بیماری عفونی بسیار واگیرداری است که باعث ایجاد غشایی کاذب در حلق و حنجره می‌شود. از عوارض آن گلودرد، تب، سرفه، و گرفتگی صدا است و در صورت وخامت، ناراحتی‌های قلبی، کلیوی، و فلج دست و پا را موجب می‌شود. عامل دیفتری یک باکتری به نام کورینه‌باکتریوم دیفتری است که عموماً گلو را مبتلا می‌کند.[۱]

دیفتری بیماری شدید و بالقوه کشنده‌ای است که میزان مرگ و میر آن در کودکان خردسال و افراد مسن زیادتر است. در واقع دیفتری یک کلمه یونانی است و اسم بیماری است که در آن قسمت فوقانی دستگاه تنفسی دچار مشکل می‌شود و از علایم آن می‌توان به گلودرد تب خفیف و مواد و غشاهای چسب‌ناک بر روی لوزه و حلق و داخل سوراخ بینی اشاره کرد و نوع خفیف آن نیز می‌تواند به پوست محدود شود. دیفتری باعث زوال در غلاف‌های عصبی در بخش مرکزی و محیطی دستگاه عصبی که منجر به انحطاط در مرکز کنترل و در نتیجه از دست دادن احساس می‌شود. دیفتری یک بیماری مسری است که به وسیله تماس فیزیکی مستقیم یا تنفس ذرات معلق در هوا که شامل باکتری‌های دیفتری باشد انتقال می‌یابد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته به وسیله واکسیناسیون فراگیر به کلی ریشه‌کن شده‌است. برای مثال در طول سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ کلاً ۵۲ مورد دیفتری گزارش شده در حالی که در طول سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ فقط ۵ مورد آلودگی به دیفتری گزارش شده چرا که تمام بچه‌ها در مدارس توسط واکسن واکسیناسیون می‌شوند. همچنین واکسیناسیون بزرگسالان نیز انجام شده بخصوص برای افرادی که به مناطقی سفر می‌کنند که هنوز دیفتری وجود دارد. اگر چه با افزایش سن تأثیر واکسیناسیون به مراتب کاهش می‌یابد.

ریشه حناق / حناق بگیری یعنی چه ؟

منابع :
ویکی واژه
ویکی پدیا

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *