ترجمه درس دوم عربی دوازدهم انسانیترجمه درس دوم عربی دوازدهم انسانی

ترجمه درس دوم عربی دوازدهم انسانی

متن و ترجمه درس اول عربی ۳ زبان قرآن عربی دوازدهم انسانی

متن و ترجمه عربی دوازدهم (زبان قرآن ۳) ریاضی و تجربی – درس اول

ترجمه درس سوم عربی دوازدهم انسانی

الوجه النافع والوجه المضر
إن الذین أمنوا وعلملو الصالحات إنا لا نضیع أجر من أحسن عملا
فی عام ألف وثمانمئه وثلاثه و ثلاثین ولد فی مملکه السوید صبی سمی الفرد نوبل کان والده قد أقام مضنعا لصناعه ماده النیتروغلیسرین السائل السریع الانفجار ولو بالحراره القلیله
اهتم الفرد منذ صغره بهذه الماده وعمل علی تطویرها لیمنع انفجارها.
بنی مختبرا صغیرا لیجری فیه تجاربه، ولکن مع الأسف انفجر المختبر وانهدم علی رأس أخیه الأصغر وقتله. هذه الحادثه لم تضعف عزمه، فقد واصل عمله دؤوبا حتی استطاع أن یخترع ماده الدینامیت التی لا تنفجر إلا بإراده الأنسان.
بعد أن اخترع الدینامیت أقبل علی شرائه رؤساء شرکات البناء والمناجم والقوات المسلحه وهم مشتاقون لاستخدامه، فانتشر الدینامیت فی جمیع أنحاء العالم.
قام ألفرد بانشاء عشرات المصانع والمعامل فی عشرین دوله، وکسب من ذلک ثروه کبیره جدا حتی أصبح من أغنی أغنیاء العالم.
فقد استفاد الإنسان من هذه الماده، وسهلت أعماله الصعبه فی حفر الأنفاق وشق القنوات وإنشاء الطرق وحفر المناجم وتحویل الجبال والتلال إلی سهول صالحه للزراعه.
ومن الأعمال العظیمه التی تمت بواسطه هذه الماده تفجیر الأرض فی قناه بنما بمقدار من الدینامیت بلغ أربعین طنا.
وبعد أن اخترع نوبل الدینامیت ازدادت الحروب وکثرت ادوات القتل والتخریب بهذه الماده وإن کان غرضه مساعده الإنسان فی مجال الإعمار والبناء.
نشرت إحدی الصحف الفرنسیه عند موت أخیه الأکبر عنوانا خطأ:
مات ألفرد نوبل تاجر الموت الذی أصبح غنیا من خلال إیجاد طرق لقتل المزید من الناس
شعر نوبل بالذنب وبخیبه الأمل من هذا العنوان وبقی حزینا وخاف أن یذکره الناس بالسوء بعد موته. لذلک فقد بنی مؤسسه لمنح الجوائز الشهیره باسم جائزه نوبل ومنح ثروته لشراء الجوائز الذهبیه لکی یصحح خطأه.
تمنح هذه الجائزه فی کل سنه إلی من یفید البشریه فی مجالات حددها وهی مجالات السلام والکیمیاء والفیزیاء والطب والأدب و ..
ولکن هل تعطی الجوائز الیوم لمن هو أهل لذلک؟
لکل اختراع علمی وابتکار فی التقنیه وجهان:
وجه نافع ووجه مضر
وعلی الانسان أن یستفید من الوجه النافع
کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند بدانند که ما پاداش کسی را که نیکوکاری کرده است تباه نمی کنیم.
در سال ۱۸۳۳ در کشور سوئد پسری متولد شد که آلفرد نوبل نامیده شد. پدر او کارخانه ای برای ساختن ماده نیتروگیلیسیرین برپا کرده بود مایع سریع الانفجار ولو با گرمای کم.
آلفرد از زمان خردسالی اش به این ماده توجه داشت و تلاشگرانه برای بهینه سازی آن کار کرد تا از انفجار آن جلوگیری کند. او آزمایشگاهی ساخت تا آزمایش های خود را در آن اجرا کند. ولی متأسفانه آزمایشگاه منفجر شد و بر سر برادر کوچکش ویران شد و او را کشت.
این حادثه اراده او را ضعیف نکرد . وی کارش را با پشتکار ادامه داد تا تواسنت ماده دینامیت را که فقط به خواست امنسان منفجر می شد اختراع کند.
بعد از اینکه دینامیت را اختراع کرد رؤسای شرکت های ساختمانی و معادن و نیروهای مسلح مشتاقانه به خریدن آن روی آوردند و دینامیت در سرتاسر دنیا پخش شد.
آلفرد ده ها کارخانه و کارگاه در ۲۰ کشور برای ساخت دینامیت ساخت و ثروت بسیار زیادی کسب کرد تا اینکه به یکی از ثروتمندترین ثروتمندان جهان تبدیل شد.
انسان از این ماده استفاده کرد و کارهای دشوار خود در حفر تونل ها و ایجاد کانال و ساخت جاده ها و حفر معدن و تبدیل کوه ها و تپه ها به دشت های با امکان کشاورزی استفاده کرد.
از کارهای بزرگی که به وسیله این ماده انجام شد انفجار زمین در کانال پاناما بود که ۴۰ تن دینامیت استفاده شد.
بعد از اختراع دینامیت توسط نوبل جنگ ها زیاد شد و جنگ افزارها با استفاده از این ماده افزایش یافت، هر چند هدف او کمک به انسان در زمینه ساختمان سازی و آبادنی بود.
یکی از روزنامه های فرانسوی در زمان مرگ برادر بزرگتر او به اشتباه تیتر زیر را منتشر کرد:
آلفرد نوبل تاجر مرگ که با ایجاد راه های کشتار مردم بیشتر ثروتمند شده بود، مُرد.
نوبل با این تیتر احساس گناه و ناامیدی کرد و اندوهگین ماند و ترسید که مردم بعد از مرگش از او به بدی یاد کنند. به همین خاطر مؤسسه ای را برای دادن جوایز مشهور به نام جایزه نوبل ساخت و ثروت خود را برای خرید جوایز طلایی بخشید تا اشتباه خود را تصحیح کند.
این جایزه هر سال به کسی داده می شود که به بشریت در زمینه هایی که مشخص کرده داده می شود و این زمینه ها عبارت اند از صلح، شیمی، فیزیک، پزشکی، ادبیات و …
اما آیا این جوائز امروزه به کسانی داده می شود که شایسته آن هستند؟
هر اختراع علمی و ابتکار در تکنولوژی دو رو دارد : روی مفید و روی مضر
انسان باید از روی مفید آن استفاده کند

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

One thought on “ترجمه درس دوم عربی دوازدهم انسانی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *