امروز : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۳۹۷ - 10 صفر 1440
شناسه خبر : 12571
  پرینتخانه » زبان عربی در ایران - رشته عربی تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰ | 170 بازدید | ارسال توسط :

پاسخی به چرایی ناکارآمدی دروس انگلیسی و عربی

پاسخی به چرایی ناکارآمدی دروس انگلیسی و عربی مدیرکل دفتر تالیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد کتب زبان انگلیسی در دوره جدید تغییر کرده و مناسب شده است گفت: زبان انگلیسی اولین درسی است که پیرو سیاست چند تالیفی در دستور کار چندتالیفی قرار می‌گیرد. محمود امانی […]

پاسخی به چرایی ناکارآمدی دروس انگلیسی و عربی

پاسخی به چرایی ناکارآمدی دروس انگلیسی و عربی

مدیرکل دفتر تالیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد کتب زبان انگلیسی در دوره جدید تغییر کرده و مناسب شده است گفت: زبان انگلیسی اولین درسی است که پیرو سیاست چند تالیفی در دستور کار چندتالیفی قرار می‌گیرد.
محمود امانی طهرانی در نشست خبری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره چرایی ناکارآمدی درس زبان انگلیسی و عربی در مدارس گفت: انتظاری که از تدریس زبان انگلیسی و عربی داریم متفاوت و دو رویکرد جداگانه است.

وی افزود: هدف در آموزش زبان انگلیسی این است که دانش‌آموز بتواند مهارت‌های ارتباطی چهارگانه خواندن، نوشتن، مکالمه و شنیدن را بیاموزد.

مدیرکل دفتر تالیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه منتها میزان ساعاتی که با توجه به تعدد و کثرت دروس در متوسطه اول به این درس اختصاص پیدا کرده کافی نیست گفت: بویژه اینکه از تعداد ساعات تحصیل دانش‌آموزان متوسطه اول در نظام جدید کاسته شده است. در واقع در نظام جدید آموزشی ۳-۳-۶ بخشی از زمان آموزش در متوسطه اول کم شده است. قبلا دانش آموزان مقطع راهنمایی ۳۵ تا ۳۶ ساعت آموزش در هفته می‌دیدند که در نظام جدید برای سه پایه هفتم، هشتم و نهم ۳۰ ساعت است. چند درس جدید هم وارد برنامه درسی شده که باعث کاهش ساعات درس زبان شده است.

امانی طهرانی ادامه داد: هرچند برای افزایش ساعات این درس در دوره متوسطه دوم تلاش کردیم اما باز هم زمان کافی برای توانمند کردن دانش آموزان نداریم. البته رویکرد کتب زبان در دوره جدید تغییر کرده و مناسب شده است. علاوه بر این زبان انگلیسی اولین درسی است که پیرو سیاست چند تالیفی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی درباره درس عربی نیز گفت: هدف ما از درس عربی مباحث ارتباطی با کشورهای عرب زبان نیست، بلکه می‌خواهیم دانش آموزان برای بهره گرفتن از قرآن و روایات توانمند شوند. به همین علت نام کتاب‌های درس عربی به «عربی زبان قرآن» تغییر کرده است. سه رویکرد در تدریس زبان عربی وجود دارد، نخست رویکرد حوزوی قاعده محور،‌دوم رویکرد ارتباطی با جوامع عربی زبان و سوم رویکرد آموزش زبان عربی به عنوان زبان دین است. تا هفت سال قبل کتب عربی منطبق با رویکرد اول و از دشوارترین دروس تحصیلی بود. در نسل جدید کتاب ها رویکرد ارتباطی تقویت شده و در تولیدات جدید به دنبال پر رنگ کردن رویکرد سوم هستیم.

به گزارش ایسنا، محمدابراهیم محمدی، دبیر سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی نیز در این نشست ضمن اعلام اینکه همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد آموزشی روز سه شنبه هفدهم مهر ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود اظهار کرد: ۷۰۰ مولف کتاب درسی در این همایش حضور دارند.

وی افزود: از سه پیشکسوت تالیف کتب درسی در این همایش تجلیل و برترین آثار واصله با موضوع شهید حججی نیز معرفی و تقدیر خواهند شد.

دبیر سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی از رونمایی نخستین تمبر یادبود مؤلفان کتب درسی در این همایش خبرداد و گفت: نگارش نخستین دانشنامه مؤلفان کتب درسی نیز در این همایش کلید می‌خورد. این برنامه با همکاری چند دستگاه اجرایی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی از ۳ پیشکسوت تألیف کتاب درسی تجلیل می‌شود همچنین از برترین آثار رسیده درباره شهید حججی تقدیر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، احمدرضا امینی، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی نیز در نشست خبری با بیان اینکه ثبت نام کتب درسی پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، یازدهم و دوازدهم فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش و معارف اسلامی از طریق سایت فروش و توزیع مواد آموزشی انجام شد گفت: این کتب تا نیمه شهریور از منطقه به مدارس توزیع شد و مشکلی نداشتیم.

وی افزود: سامانه برای دانش‌آموزان پایه اول دبستان که هنوز ثبت‌نام نکردند، باز است و هر دانش‌آموزی که ثبت‌نام کتب درسی انجام دهد کتاب به دستش می‌رسد.

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی با بیان اینکه مشکل ما در کتاب‌های درسی پایه دهم است زیرا برخی دانش‌آموزان در یک رشته ثبت نام کتب را انجام می‌دهند ولی بعد رشته خود را تغییر می‌دهند گفت: پروسه اصلاح سفارش و توزیع کمی زمانبر است و گاهی کتاب‌ها دیر به دست دانش‌آموزان می‌رسد.

امینی درباره کتب پایه دوازدهم گفت: در حال حاضر در پایه دوازدهم نیز مشکل کتاب درسی نداریم. ۳۴ عنوان کتاب در شاخه نظری و ۱۵۶ عنوان کتاب در شاخه فنی‌وحرفه‌ای جدیدالتالیف بود و چاپ و توزیع آن تا اواخر شهریور به پایان رسید و توزیع شد اما در برخی رشته‌ها که تعداد دانش‌آموزان اندک است هنوز کتاب ‌ها در حال توزیع می‌باشند.

| منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.