اولویت داشتن مهارت های زبانی نسبت به دروس تخصصی رشته ادبیات عربیاولویت داشتن مهارت های زبانی نسبت به دروس تخصصی رشته ادبیات عربی

ریشه یابی مشکلات آموزش زبان عربی در دانشگاه های ایران (مبانی تعریف گرایش ها)

نویسندگان:  رسولی حجت*

* گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده:

این نوشته می کوشد با ریشه یابی برخی از مسایل و مشکلات آموزش زبان عربی در ایران راه حل هایی را برای آن جستجو نماید. به طور کلی مهمترین مسایل و مشکلات آموزش زبان عربی در ایران را می توان در چهار عنوان زیر برشمرد:
۱- سطح آموزش زبان عربی در مدارس ایران پایین تر از حد مطلوب است. ۲- برخی از دانش آموزان به زبان عربی علاقه مندی چندانی نشان نمی دهند. ۳- بسیاری از دانشجویان گروه های عربی دانشگاه ها بی انگیزه و دلسرد هستند. ۴- در بعضی از مراکز مرتبط با زبان عربی کمبود نیروی متخصص در زبان عربی احساس می شود. برای هر یک از مسایل فوق علت های مختلفی قابل تصور است که برخی از آن ها عام است و همه شاخه های علوم انسانی را در برمی گیرد؛ ولی برخی دیگر خاص رشته زبان و ادبیات عربی است.
که در چهار محور اصلی زیر بررسی شده است:
۱- دانشجو، ۲- استاد، ۳- برنامه درسی، ۴- ابزارهای آموزشی.
سپس برای حل مشکلات مربوط به هر محور پیشنهاداتی مطرح گردیده است. گرایشی کردن آموزش زبان و ادبیات عربی دانشگاه ها از جمله راه حل هایی است که می تواند راه گشای از میان برداشتن برخی از مشکلات مختص به آموزش زبان و ادبیات عربی دانشگاه ها باشد.

کلید واژه: زبان عربی، استاد، گروه آموزشی، گرایش

برای دانلود فایل کامل مقاله اینجا کلیک کنید
ریشه یابی مشکلات آموزش زبان عربی در دانشگاه های ایران (مبانی تعریف گرایش ها)

 

ریشه یابی مشکلات آموزش زبان عربی در دانشگاه های ایران

دلایل بیکاری فارغ التحصیلان رشته عربی

نظام ناکارآمد آموزش عربی؛ مانع اصلی فهم قرآن در دانشگاه

پاسخی به چرایی ناکارآمدی دروس انگلیسی و عربی

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *