نوشیدنی - نوشابهنوشیدنی - نوشابه

خطرات مصرف نوشابه‌ با مضرات کشیدن سیگار برابر است

شرکت‌های کوکا‌کولا و پپسی‌کولا می‌کوشند با هزینه‌ی میلیون‌ها دلار در سال، پیامدهای منفی مصرف نوشابه‌های حاوی مواد شیرین‌کننده را بی‌خطر جلوه دهند. مصرف این نوشابه‌ها، یکی از عوامل اصلی بیماری‌های چاقی و اضافه‌وزن است.
نتایج پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که نرخ چاقی بیش از اندازه در آمریکا با وجود مبارزه‌ی پیگیر نهادهای دولتی و غیرانتفاعی علیه این بیماری، هم‌چنان رو به افزایش است.

میشائیل زیگل، کارشناس امور تغذیه، در این رابطه می‌گوید با این که مرگ و میر ناشی از اضافه‌وزن بیمارگونه در این کشور تقریبا با تلفات ناشی از استعمال دخانیات برابر است، با این حال از نرخ پیامدهای منفی متاثر از تغذیه‌ی نادرست، به ویژه مصرف نوشابه‌های غیرالکلی، کاسته نشده است.

یک پژوهش ۲۰ ساله که بر روی ۱۲۰ هزار آمریکایی صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف سه دهم لیتر نوشابه‌ی شکردار در روز، بیشتر باعث اضافه وزن فرد می‌شود تا مواد و مایعات مشابه دیگر. زیگل دلیل افزایش مصرف نوشابه‌های تولیدی کوکا‌کولا و پپسی‌کولا را فعالیت‌های چشم‌گیر لابی‌گرهای این شرکت‌ها و اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های تبلیغاتی آن‌ها می‌داند.

بر اساس بررسی‌های نهاد آمریکایی “توسعه‌ی روش‌های پیشگیرانه در پزشکی” شرکت کوکا کولا در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۹۶ بنیاد فعال در بخش سلامتی و بهداشت کمک مالی کرده است. پپسی‌کولا در همین چارچوب، ۱۳ نهاد را مورد پشتیبانی قرار داده است.برنامه‌های موفق لابیست‌ها

به گفته‌ی میشائیل زیگل، نام “آکادمی تغذیه و رژیم غذایی” که وظیفه‌ی تبلیغ روش‌های تغذیه‌ی درست و آگاه‌کردن افکار عمومی را به عهده دارد، در میان این موسسات نیز دیده می‌شود.
بررسی یادشده، هم‌چنین نشان می‌دهد که کوکاکولا میان سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ ، بیش از ۶ میلیون دلار برای اجرای طرح‌های لابی‌گرهای خود و پپسی‌کولا در همین چارچوب زمانی، ۳ میلیون دلار هزینه کرده است. این دو شرکت در سال ۲۰۰۹ بیش از ۳۸ میلیون دلار در اختیار “اتاق بازرگانی نهاد حمل و بسته‌بندی نوشابه‌های غیرالکلی” که منافع آن‌ها را نمایندگی می‌کند گذاشتند، تا کارزار بزرگی علیه اجرای قانون افزایش مالیات بر تولید این کالاها به‌راه اندازند. در بیانیه‌‌ی منتشرشده از سوی برگزارکنندگان این کارزار آمده بود: «مدیران شرکت‌های تولید نوشابه با خط‌مشی عقب‌افتاده و تبعیض‌آمیز دولت در زمینه‌ی افزایش مالیات موافق نیستند.»

اقدامات دولت

با این حال مقامات دولتی آمریکا می‌کوشند با تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های گوناگون در زمینه‌ی فعالیت‌های لابی‌گرایانه و تبلیغاتی این شرکت‌ها، افکار عمومی را نسبت به پیامدهای منفی مصرف نوشابه‌های غیرالکلی حاوی مواد شیرین‌کننده آگاه سازند. در این راستا، در ۵ سال گذشته بیش از ۲۹  ماده‌ی قانونی به اجرا در آمده که میزان مصرف نوشابه‌های یادشده را در سطح محلی و در سراسر کشور محدود می‌سازد.

افزایش مالیات، تعیین حجم تولید و محدود‌کردن حوزه‌های تبلیغاتی این شرکت‌ها از جمله‌ی این اقدامات است. بنا به گفته‌ی زیگل کوکاکولا، به‌طور مستقیم علیه تمام بندهای این قانون و پپسی‌کولا علیه ۲۶ ماده از آن‌ها دست به مقابله زده است. او می‌گوید: «افزایش نرخ تولید این‌گونه نوشابه‌ها نشان می‌دهد که مقابله‌ی آن‌ها با موفقیت همراه بوده است.»
ماریون نستله، کارشناس امور تغذیه‌ی دانشگاه نیویورک، با اشاره به مضرات مواد انرژی‌زا مثل شکر و سایر مواد شیرین‌کننده در نوشابه‌های غیرالکلی، بر تاثیر تبلیغات بر افکار عمومی تکیه می‌کند و می‌گوید: «نتایج پژوهش‌های میان سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۶ در این زمینه نشان می‌دهند که میانگین مصرف کالری در آمریکا، ۱۰ واحد بوده و در حال حاضر از هر ۴ آمریکایی یک نفر بر اثر مصرف نوشابه‌های ‌غیرالکلی در روز، بیش از ۲۰۰ واحد کالری ذخیره می‌کند.» این رقم حتی در مورد یک پنجم مصرف‌کنندگان به ۵۷۰ واحد کالری می‌رسد.در حال حاضر بیش از دو سوم جمعیت بزرگسال ایالات متحده‌ی آمریکا از عوارض ناشی از چاقی و بیش از یک سوم آن‌ها از پیامدهای منفی اضافه‌وزن بیمارگونه رنج می‌برند. چاقی می‌تواند از ۵‬ تا ‪ ۸‬ سال از طول عمر بکاهد و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، ازدیاد فشار خون و خظر سرطان را افزایش دهد.

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *