ثبت نام آزمون آزمون

 جزییات جذب دانشجو ـ معلمان اعلام شد

سرپرست دانشگاه فرهنگیان به اعلام جزییات جذب دانشجو ـ معلمان در سال تحصیلی پیش رو پرداخت و توضیحاتی از برگزاری آزمون «اصلح» برای پذیرفته‌شدگانی که دوره صلاحیت حرفه‌ای یک ساله را طی کرده‌اند، ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، محمود مهرمحمدی در نشست خبری درباره جزییات جذب دانشجو ـ معلمان در سال تحصیلی پیش رو اظهار کرد: پذیرش دانشجو از طریق برگزاری آزمون استخدامی به نوعی ریشه در دانشگاه فرهنگیان دارد و در برنامه راهبردی دانشگاه نیز وارد شده و قرار است به عنوان یک روش ادامه پیدا کند و وزن خاصی در ورودی‌ها و خروجی‌های دانشگاه خواهد داشت.
وی افزود: در برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان پیش‌بینی کردیم دانشگاه خود را مهیای پذیرش ۷۸ هزار دانشجو ـ معلم تا افق چشم انداز ۱۴۰۴ کند. براین اساس سالانه بالغ بر ۳۴ هزار خروجی برای آموزش و پرورش خواهیم داشت.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ بتوانیم به مجموع شاخص‌های دیده شده در برنامه راهبردی دانشگاه اعم از نیروی انسانی، کادر علمی، تجهیزات و امکانات کالبدی دست پیدا کنیم و در نهایت یک دانشگاه استاندارد و برخوردار از موازین لازم را تجربه کنیم، با بیان اینکه پیش‌بینی شده است سالانه ۱۰ هزار نفر را از طریق  آزمون استخدامی جذب کنیم و مابقی را به روش‌های دیگر، گفت: تجربه نخست ما در اجرای روش جدید پذیرش دانشجو از طریق آزمون استخدامی هم توفیقاتی داشت و هم با نقصان‌هایی روبه‌رو بود و تلاش می‌کنیم در جهت رفع این نقصان‌ها گام برداریم.
وی با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی ۱۰ هزار نفر در آموزش و پرورش در آبان‌ماه امسال ادامه داد: قرار است برای این پذیرفته‌شدگان دوره کامل یک ساله تحصیلی را برگزار کنیم و به‌گونه‌ای پیش برویم که در اجرای برنامه‌های زمانبندی با نقصان مواجه نشویم، اگرچه امسال هم شرایط مطلوبی را نخواهیم داشت اما با تدابیر و  اهتمام وزیر آموزش و پرورش و با توجه به اینکه تاریخ پذیرش در آزمون چند ماه نسبت به سال گذشته زودتر خواهد بود، امیدواریم در شروع دوره‌های تحصیلی که احتمالا از دی‌ماه خواهد بود، تاخیر نداشته باشیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: به منظور شناسایی بهتر اشکالات خود در اجرای برنامه‌های مربوط به مهارت‌آموزان بر روی عملکرد خروجی‌های خود منعکس شده‌ایم و در حال آماده‌سازی یک برنامه مطالعاتی و طرح تحقیقاتی در معاونت پژوهشی هستیم تا عملکرد دانش‌آموختگان را که با روش‌های مختلف دوره تربیت معلم را پشت سر گذاشته‌اند مورد ارزیابی و رصد قرار دهیم.
مهرمحمدی در ادامه درباره برگزاری آزمون اصلح که انتقاداتی بر آن وارد بود نیز اظهار کرد: آزمون اصلح یا سنج صلاحیت حرفه‌ای دانش آموختگان دوره یکساله منطبق با اطلاعیه آزمون استخدامی در سال گذشته بود و و موفقیت در دوره، شرط ورود به آموزش و پرورش و استخدام قلمداد شده بود.
وی ادامه داد: در مجموع ۲۰۹۰ هزار نفر بدون سهمیه آزمون دادند و پذیرفته شدند که از این تعداد ۱۴۰۱ نفر صلاحیت قطعی‌شان احراز شد. ۶۱۲ نفر صلاحیت‌شان به صورت مشروط احراز شد که طبق برنامه دانشگاه باید مجددا در آزمون اصلح شرکت کنند. ۷۷ نفر نیز احراز صلاحیت نشدند که البته این تعداد فرصت استخدام در آموزش و پرورش را از دست نمی‌دهند بلکه مجددا در آزمون برای سال آینده شرکت می‌کنند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه ۷۳۳ نفر نیز دارای سهمیه ایثارگران و… بودند که بدون شرکت در آزمون وارد دوره‌ها شدند، گفت: از این میزان ۶۵۴ نفر احراز صلاحیت شدند، ۲۳ نفر احراز صلاحیت مشروع داشتند و صلاحیت ۵۶ نفر احراز نشد. در مجموع صلاحیت ۱۳۳ نفر احراز نشده است که البته اینها هم فرصت را برای حضور در آموزش و پرورش از دست نخواهند داد.
مهرمحمدی در ادامه خطاب به معترضان نسبت به نتایج آزمون اصلح گفت: شما با علم و آگاهی نسبت به برگزاری چنین آزمونی در این دوره شرکت کرده‌اید.
وی افزود: انسان طبعا آزمون گریز است و ممکن است افرادی که در آزمون با مشکل مواجه شده‌اند تلاش‌هایی در جهت غیرموجه بودن آزمون انجام دهند. تعداد کسانی که صلاحیت‌شان احراز نشده اندک است و آنها با اعمال انواع و اقسام تخفیف‌ها از عهده آزمون برنیامدند اما هنوز فرصت دارند. مساله سنجش صلاحیت حرفه‌ای برای کسانی که می‌خواهند وارد آموزش و پرورش شوند، مساله‌ای کلیدی است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه سنجش صلاحیت حرفه‌ای از ابداعات دانشگاه فرهنگیان است و حیثیت آکادمیک تربیت معلم با دانشگاه فرهنگیان گره خورده است، گفت: حیثیت دانشگاه فرهنگیان با سنجش فعالیت حرفه‌ای گره خورده و این امر برای کسانی که قرار است ۳۰ سال دانش‌آموزان را تربیت کنند بسیار حائز اهمیت است و ما مصمم به تداوم اجرای این سیاست هستیم و آن را به محدود پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی نخواهیم کرد و ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای را برای خروجی دوره‌های چهار ساله هم به اجرا خواهیم گذاشت.
مهرمحمدی در ادامه درباره خروجی‌های آموزش و پرورش و نسبت آن با جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان برای جبران کمبودها گفت: برآورد نیاز نیروی انسانی آموزش و پرورش حکایت از آن دارد که این وزارتخانه با موج گسترده نیروهای بازنشسته در آینده مواجه است و نیاز آن بیشتر از برنامه ما برای جذب نیرو است.  در هیات امنای دانشگاه این مساله دیده شده و ما برای تربیت نیروی انسانی مابه‌التفاوت نیاز واقعی دانشگاه با ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان ماموریت پیدا کرده‌ایم تا از طریق جلب مشارکت دانشگاه‌های دیگر اقدام کنیم.
وی تاکید کرد: ماموریت ما تربیت با کیفیت نیروی انسانی است و مدیریت فرآیند تامین نیازهای باقیمانده آموزش و پرورش از طریق مشارکت سایر نهادهای دانشگاهی را دنبال می‌کنیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان درباره ادامه تحصیل معلمان در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: طبق اساسنامه دانشگاه ادامه تحصیل برای کسانی که وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند امکان‌پذیر نیست. در واقع یک بسته سیاستی برای دانشجو ـ معلمان در نظر گرفته شده که آنها براساس آن موظف هستند بعد از فارغ‌التحصیلی بلافاصله سر کلاس درس بروند.
مهرمحمدی افزود: ادامه تحصیل معلمان باید به گونه‌ای باشد که مخل حضور آنها در کلاس درس نباشند. معلمان می‌توانند  از ظرفیت دانشگاه‌های آموزش عالی استفاده کنند و اگر بخواهند در دانشگاه فرهنگیان حضور یابند، باید حداقل ۳ سال سابقه خدمت داشته باشند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به پرسش دیگری درباره ابهام در عملکرد معاون آموزشی این دانشگاه اظهار کرد: بنده، دکتر موسی‌پور را مانند سایر معاونان و همکارانم جزو با کفایت‌ترین و متعهدترین و صالح‌ترین برای این مسوولیت می‌دانم. البته نقصیه در کار هر کسی وجود دارد. اظهارات مطرح شده را بیشتر فضاسازی می‌دانم اما اگر مستنداتی باشد قابل پیگیری است و ما در کار با کسی تعارف نداریم.

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *