خانه / سلامت عمومی / بیماری ها / سلامت کودکان و نکات بارداری / نکاتی برای ورزش کردن در دوران بارداری – ورزش در دوران بارداری

نکاتی برای ورزش کردن در دوران بارداری – ورزش در دوران بارداری

نکاتی برای ورزش کردن در دوران بارداری – ورزش در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری

چه ورزش هایی در دوران بارداری بی خطر است؟
تحقیقات زیادی در زمینه فایده ورزش کردن در دوران بارداری انجام شده است. منظور از ورزش، هر تحرکی است که ضربان قلب را بالا ببرد و ماهیچه ها را درگیر کند مانند پیاده روی، آهسته دویدن، یوگا، پیلاتس، رقصیدن، ایروبیک و شنا. اغلب ورزش ها در دوران بارداری می توانند انجام شوند، تا زمانی که با آگاهی باشد و زیاده روی نشود.
اگر قبل از بارداری ورزش می کردید، در دوران بارداری می توانید ورزشتان را در همان سطح قبلی با اصلاحاتی زیر نظر پزشک، انجام دهید. اگر تا قبل از بارداری اهل ورزش نبودید، نگران نباشید. از پنج دقیقه فعالیت در روز مانند پیاده روی سریع در اطراف خانه شروع کنید و هر هفته پنج دقیقه به آن اضافه کنید تا زمانی که به ۳۰ دقیقه برسد.
اطمینان حاصل کنید که موارد ایمنی در دوران بارداری را رعایت می کنید. از ورزش هایی که خطر افتادن در آن وجود دارد مانند اسکی، اسب سواری و ژیمناستیک خودداری کنید.
از بی خطرترین و سازنده ترین ورزش ها در دوران بارداری می توان به شنا، پیاده روی سریع، دوچرخه سواری ثابت و ایروبیک زیر نظر مربی اشاره کرد. این ورزش ها خطر کمی را به دنبال دارند و می توانند تا زمان تولد نوزاد ادامه یابند.
به طور کلی تنیس ورزش بی خطری است ولی عدم تعادل بدن در دوران بارداری می تواند در حرکات سریع تأثیر بگذارد. ورزش های دیگری نیز مانند آهسته دویدن می تواند به طور آرام انجام شود. در دوره بارداری به ویژه در اواخر آن بهتر است ورزش هایی انجام دهید که به هماهنگی و تعادل زیادی نیاز نداشته باشد.
فواید ورزش کردن در دوران بارداری برای مادر چیست؟
به طور کلی ورزش می تواند در کم کردن وزن و جلوگیری از بیماری دیابت نوع ۲ مؤثر باشد. حتی اگر در گذشته ورزش نمی کردید، در دوران بارداری دلایل بیشتری برای ورزش کردن وجود دارد. از فواید ورزش کردن در دوران بارداری برای مادر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    کاهش خطر ابتلا به عوارض بارداری
•    کاهش عوارض زایمان
•    سرعت بهبودی بعد از زایمان
•    بهتر شدن خلق و خو، کاهش افسردگی، استرس و اضطراب
•    کاهش فشار خون
•    کاهش درد لگن و پشت
•    افزایش سطح انرژی
•    بهتر خوابیدن
•    از بین رفتن یبوست
ورزش کردن در دوران بارداری باعث بهبود سریع و تسکین درد نمی شود ولی می تواند باعث شود زایمان در راحت ترین و سالم ترین حالت ممکن انجام گیرد.
فواید ورزش کردن در دوران بارداری برای نوزاد چیست؟
همان گونه که ورزش کردن برای مادر مفید است، برای نوزاد نیز مفید است. از فواید ورزش کردن در دوران بارداری برای نوزاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    کاهش خطر ابتلا به دیابت
•    بهبود سلامت مغز
•    کاهش شاخص توده بدنی
•    ضربان قلب مناسب
چه زمانی ورزش کردن را متوقف کنید؟
در صورت وجود علائم زیر، ورزش کردن را متوقف کنید:
•    درد در ناحیه قفسه سینه
•    درد در ناحیه شکم و لگن یا انقباض مکرر
•    سر دردی که با استراحت خوب نشود
•    احساس ضعف، سرگیجه و حالت تهوع
•    احساس سرما و رطوبت
•    خونریزی واژن
•    ترشح مایع روان یا قطرات پیوسته از واژن
•    ضربان قلب نامنظم و سریع
•    تورم ناگهانی مچ پا، ساق پا، دست و صورت
•    تنگی نفس
•    مشکل در راه رفتن
•    ضعف عضلانی

درباره ی شرکت گردشگری سلامت ناسار

همچنین ببینید

بالابردن اعتماد به نفس کودکان / افزایش اعتماد به نفس در کودکان با یادگیری مهارت جدید

بالابردن اعتماد به نفس کودکان / افزایش اعتماد به نفس در کودکان با یادگیری مهارت جدید

بالابردن اعتماد به نفس کودکان / افزایش اعتماد به نفس در کودکان با یادگیری مهارت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *