خانه / گردشگری سلامت ناسار / وضعیت گردشگری سلامت در ایران؛ فرصت یا تهدید

وضعیت گردشگری سلامت در ایران؛ فرصت یا تهدید

وضعیت گردشگری سلامت در ایران؛ فرصت یا تهدید (مقاله + دانلود)

مرتضی ایزدی، علی ایوبیان ، طه نصیری، نعمت ا. . جنیدی، مژگان فاضل ، محمدجواد حسینپورفرد
 دانلود فایل کامل

چکیده

اهداف: گردشگری سلامت، هرگونه مسافرت برای ارتقای سلامت را دربر می­گیرد و به‌عنوان یکی از ابعاد گردشگری، به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک می­نماید. همچنین گردشگری سلامت، یک استراتژی ملی در راستای افزایش درآمد کشور و نیز یک بازوی امنیت ملی است. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت گردشگری سلامت و تعیین مزیت­های ویژه کشور ایران صورت گرفت.

روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی مروری در دو مرحله انجام شد. نخست داده­های پژوهش از منابع کتابخانه­ای و تارنماهای علمی استخراج شد و سپس نظر صاحب‌نظران خبره نیز به آن اضافه شد. داده­های مطالعه با استفاده از الگوی عوامل ایجادکننده مزیت رقابتی و رابطه بین آنها بررسی و تحلیل شدند.

یافته‌ها: کشور ایران دارای نقاط قوت زیادی ازجمله پزشکان حاذق، تکنولوژی بروز و مناطق درمانی طبیعی برای جذب گردشگران سلامت است، اما با نقاط ضعف و چالش­هایی نظیر هماهنگی نامناسب سازمان­های مسئول گردشگری پزشکی و برنامه­ریزی نامناسب نیز همراه است.
نتیجه‌گیری: کشور ایران می‌تواند با سرمایه­گذاری هرچه بیشتر روی نقاط قوت خود و معرفی آنها به‌عنوان توانمندی­های منحصربه­فرد خود در ارایه خدمات، نقش خویش را در این بازار پررنگ­تر نماید. در زمینه نقاط قابل اصلاح نیز می­توان بر حسب مورد از طریق تدوین برنامه­های جامع، بازاریابی و اصلاح برخی از فرآیندها، نتیجه مورد نظر را حاصل نمود.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه ها: گردشگری سلامت، توانمندی، مزیت رقابتی، فرصت، تهدید، ایران

گسترش صنعت گردشگری علاوه بر نقش و تاثیر آن در ابراز هویت ملی، موجب ارتقای ابعاد وسیع اقتصادی از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی، كاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می‌شود. در ﻣﯿﺎن ﺣﻮزه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮔﺮدﺷﮕﺮی، ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ و ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ از ﺗﻮﺟﻪ زﯾﺎدی ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﺪه اﺳﺖ.
گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ جهان به شمار می‌رود. این صنعت تاثیر بسزایی در درآمدهای ارزی کشورها دارد و به طور حتم در آینده‌ای نزدیک به صنعت اول جهان تبدیل خواهد شد. با گذر زمان و پیشرفت این صنعت، گردشگری از حالت عام خارج شده و به شاخه‌های تخصصی نظیر گردشگری فرهنگی، گردشگری ورزشی، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت و غیره تقسیم شده است. آنچه که مبنای این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرد «نیت یا قصد اصلی» گردشگر از گردشگری است. بنابراین، افرادی که به منظور برخورداری از خدمات سلامت (پیشگیری، درمان) به کشور دیگری سفر می‌کنند، در زمره گردشگران سلامت قرار دارند.

درباره ی Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *