خانه / سلامت عمومی / بیماری ها / سلامت کودکان و نکات بارداری / مفیدترین و مضرترین غذاها برای خانم‎‌های باردار

مفیدترین و مضرترین غذاها برای خانم‎‌های باردار

مفیدترین و مضرترین غذاها برای خانم‎‌های باردار

باشگاه خبرنگاران/ از اولین قرارملاقاتتان با دکتر در دوران بارداری، حرف های زیادی درمورد مواد غذایی که باید در این دوران بخورید یا بنوشید مثل کلسیم و اسیدفولیک به گوشتان می خورد. اما آیا می دانید از چه موادغذایی باید دوری کنید؟
مفیدترین و مضرترین غذاها برای خانم های حامله+توصیه ها
محمد تقی انوشه ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تغذیه در دوران بارداری به خصوص سه ماهه اول آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. آگاهی از اینکه چه مواد غذایی برای شما مضر یا مفید است نه تنها باعث به دنیا آمدن فرزندی سالم تر می شود بلکه در سلامت آینده مادر و کودک در سنین بالاتر نیز موثر است.

شکر زیاد، زیرا خطر ابتلا به دیابت بارداری را به همراه می آورد.
نمک بیش از ۱۰ گرم ، موجب نوسانات فشار خون و افزایش اوره می شود.
غذاهای چرب و سنگین خطر زایمان زودرس را افزایش می دهند.
انواع فست فودها علی الخصوص سیب زمینی سرخ کرده و چیپس(چیپس خطر افزایش کلسترول خون را به همراه دارد).
تمام خوراکی هایی دارای مواد نگهدارنده اولیه علی الخصوص آب میوه های صنعتی مستقیما روند رشد جنین را مختل و جان مادر را به خطر می اندازد.
نان لواش، تافتون و انواع باگت ها جذب مواد مغذی را کاهش داده و دیر هضم است.
مصرف خودسرانه و زیاد انواع دمنوش ها.

خوراکی هایی که سلامت غذایی مادر و جنین را تضمین میکنند
مصرف روزانه سبزیجات تازه ای که برگ های پهن و تیره تری نظیر کاهو یا اسفناج دارند در دوران بارداری بسیار مفیدند.
خوردن ماهی حداقل ۲ بار در هفته و به صورت آب پز و یا کبابی بدون سوختگی، برای تامین امگا۳ موردنیاز مادر وجنین.
روزانه حداقل دو الی سه واحد لبنیات کاملا کم چرب و ترجیحا شیر برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن مصرف شود.
خوردن روزانه حداقل ۴ واحد از میوه هایی همچون سیب تازه، به و نظایر آن توصیه میشود.
مصرف روزانه حداقل ۴ الی ۷ حبه سیر به علت داشتن آنتی بیوتیک طبیعی می تواند مانع از بروز عفونت در دوران بارداری شود.
خوردن روزانه سویا در کاهش کلسترول خون بسیار موثر است .
مصر روزانه حبوبات کم و همچنین مغزهایی مانند گردو میتواند در افزایش سطح هوشیاری مادر و جنین نقش بسزایی ایفا کند.
درصورت نداشتن کلسترول بالا، مصرف یک عدد تخم مرغ کامل حداقل ۳ بار در هفته برای تقویت مادر باردار موثر است.
نوشیدن روزانه ۱ فنجان چای دارچین موجب آرامش و سلامت روحی مادر و جنین می‌شود.
نان سبوس دار به علت هضم آسان و سبوس موجود درآن موجب افزایش قدرت ذخیره مواد مغذی در بدن و مانع از چاقی اضافی میشود.
به علت تورم شکم فشار زیادی به معده مادر وارد می‌شود، بنابراین مصرف غذای های زود هضم و سوپ تازه بهترین انتخاب غذایی است.
انوشه در پایان اظهار داشت: برخلاف تصور عموم افراد، توجه ویژه به رژیم غذایی به هیچ عنوان معطوف به ماه های نخست بارداری نیست زیرا کم توجهی به این موضوع در وهله اول میتواند دیابت، فشار خون بالا و حتی عفونت را در ماه های پنجم و ششم با خود به همراه آورد.

درباره ی شرکت گردشگری سلامت ناسار

همچنین ببینید

بالابردن اعتماد به نفس کودکان / افزایش اعتماد به نفس در کودکان با یادگیری مهارت جدید

بالابردن اعتماد به نفس کودکان / افزایش اعتماد به نفس در کودکان با یادگیری مهارت جدید

بالابردن اعتماد به نفس کودکان / افزایش اعتماد به نفس در کودکان با یادگیری مهارت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *