فرق قند و شکر

فرق قند و شکر
خیلی از افراد فکر می کنند قند و شکر دو محصول متفاوت می باشند اما ترکیب و فرمول قند و شکر کاملا شبیه به یکدیگر می باشد. قند و شکر در علم بیوشیمی به نام ساکاروز شناخته می شوند که این ساکاروز از یک مولکول گلوکز و یک مولکول فروکتوز تشکیل شده است قند کریستال های شکر یا همان ساکاروز فشرده شده می باشد که از نظر مولکولی و شیمیایی هیچ فرقی با شکر ندارند.
تفاوت قند و شکر در شکل آن هاست وگرنه از نظر تغذیه ای تفاوتی ندارند.
برای تولید قند از شکر درجه ۱ استفاده نموده. ابتدا شکر را با آب در حل کن مخلوط کرده و شربتی به نام کلروس I با Brx=60 تولید نموده. شربت باید رنگش شفاف تر و سفید تر باشد( چون قند از شکر سفیدتر است) و برای گرفتن رنگ از محلول از رنگبری استفاده نموده. رنگبری به دو روش استفاده می شود:

۱- زغال اکتیو+خاک فیل

۲- استفاده از رنگبر زرین.

بعداز آن که محلول را از این دو مواد عبور دادیم در مرحله بعد باید زغال ها را از شربت جدا نماییم و شربت را از صافی های صفحه ای شکلی تحت فشار عبور داده و در اثر دو بار صاف کردن کلرس شفافی را بدست آورده. با این کلرس شفاف حال باید آپارات پخت قند را انجام دهیم. آپارات قند مانند آپارات پخت شکر است. با این تفاوت که مدت زمان پخت کمتر است. چون Brx=60 و خلوص آن بیشتر است و بعداز پخت، محلول وارد رفریژرانت شده و در ادامه فرآیند کریستالیزایون صورت گرفته و آن را به داخل سانتریفوژ هدایت کرده و در سانتریفوژ پساب را جدا نموده و پساب به عنوان خوراک وارد آپارات I شده که در این مرحله شکر سفید تولید شده و شکر فوق که به صورت مرطوب است پرس نموده و صورت قالب های ۱ cm درآورده. کریستال هاب قند حبه یکنواخت نیست بلکه در اثر فشار کریستال های شکر در کنار هم قرار گرفته. درجه حرارت خشک کن ۷۵-۷۰ درجه است.

فرق هتل و متل

قند و شکر از نظر تغذیه ای:

دلایل علمی زیادی وجود دارد که اثرات مضر مصرف زیاد قند و شکر را بر سلامت انسان نشان می‌ دهد. بسیاری از این شواهد، علمی و اثبات شده هستند و تردیدی درباره آن ها وجود ندارد.

موارد زیر فهرستی از اثرات ناخوشایند مصرف زیاد این دو ماده مضر، بر سلامت‌ است:
* دستگاه ایمنی بدن را تضعیف می ‌کنند، در نتیجه دفاع بدن را در مقابل میکروب ها و عوامل بیماری زا کاهش می‌ دهند.

* خطر بیماری قلبی را افزایش می ‌دهند.

* تری‌ گلیسرید خون را بالا می ‌برند.

* کلسترول بد خون (LDL) و کل کلسترول را افزایش می ‌دهند.

* کلسترول خوب خون (HDL) را پایین می ‌آورند.

* در جذب کلسیم و منیزیم تداخل ایجاد می ‌کنند.

* در ایجاد استئوپروز (پوکی استخوان) نقش دارند.

* قند خون را بالا می ‌برند، در نتیجه در ابتلا به دیابت موثرند.

* باعث ابتلا به چاقی می ‌شوند.

* موجب پوسیدگی دندان ها می شوند.

* بیماری ‌های لثه را بدتر می ‌کنند.

* ترشح اسید معده را افزایش می دهند.

* خطر بیماری‌ های التهابی روده را افزایش می دهند.

* با کمبود مس در بدن ارتباط دارند.

* احتمال چسبندگی پلاکت ‌های خون به یکدیگر را بالا می ‌برند.

* با احتمال افزایش فشار خون، ارتباط جدی دارند.

* بر کار کلیه‌ ها تاثیر نامطلوبی دارند، در نتیجه باعث باقی‌ ماندن مایعات اضافی (ادم) در بدن می ‌شوند.

* از علل ایجاد آلرژی غذایی هستند.

* سرعت تشکیل رادیکال‌ های آزاد در خون را افزایش می دهند.

* میزان چربی کبد را افزایش می دهند.

* با حالاتی مثل افسردگی، سردرد(میگرنی)، اضطراب، اختلال تمرکز و بیش فعالی، خصوصا در کودکان ارتباط دارند و مقدار آدرنالین خون کودکان (مرتبط با اضطراب) را بالا می ‌برند.

* حملات افت قند خون را موجب می ‌شوند.

* غذای اصلی سلول ‌های سرطانی در بدن هستند.

هر کدام از موارد بالا، حاصل سال‌ ها تحقیقات پزشکی گوناگون است که قصد دارند باعث تغییر رفتار هر کدام از ما، برای حفظ سلامت ‌مان شوند.

حذف کردن قند و شکر از کنار چای، قدم کوچکی نیست، بلکه حرکتی بزرگ و رفتاری حاکی از شخصیت است که دستاورد تمام این پژوهش‌ ها را به بار می ‌نشاند. موافق نیستید؟

آمار نشان می ‌دهد که سرانه مصرف‌ قند و شکر در کشور ما نسبت به وضعیت جهانی، بسیار بالاست، به طوری که برآورد می ‌شود هر ایرانی به طور متوسط سالانه مقدار ۲۹ تا ۳۰ کیلوگرم قند و شکر مصرف می‌ کند که از میانگین جهانی که حدود ۱۹ تا ۲۰ کیلوگرم است، به مراتب بیشتر می ‌باشد.

میزان مطلوب مصرف قند و شکر طبق مطالعات سازمان جهانی بهداشت، حداقل باید به کمتر از ۱۵ کیلوگرم در سال(۴۲ گرم در روز در کل مواد غذایی مصرفی) برسد تا قند و شکر، حداکثر ۱۰ درصد از کل انرژی دریافتی فرد را تامین نماید و به علاوه، خطر بیماری‌ های دندان را به پایین ‌ترین حد برساند.

قند یک فرآوردهٔ صنعتی از چغندر قند می‌باشد و معمولاً به‌شکل مربع‌های سفیدی می‌ماند که از جنس شکر می‌باشند. این فرآورده بیش‌تر برای شیرین‌کردن نوشیدنی‌های تلخ (مثل چای یا قهوه) کاربرد دارد. قند معمولی از ترکیب ساکاروز (نوعی دی‌ساکارید) می‌باشد.
هر حبه قند، حدودا ۴ تا ۵ گرم وزن دارد.

اگر هر ایرانی به طور متوسط روزی ۳ استکان چای در تمام ایام سال بنوشد و هر کدام را با ۲ حبه قند میل کند، فقط و فقط حذف کردن این حبه قندها از کنار چای، باعث کاهش تقریبا ۱۱ کیلوگرم مصرف سرانه قند در سال می ‌شود و مصرف سرانه هر ایرانی را به راحتی به میانگین جهانی می ‌رساند.

نوشیدن چای تلخ و بدون استفاده از قند یا شکر، فرهنگی است که سال‌ هاست در کشورهای پیشرفته، ترویج می ‌شود.

طبیعی است که ما ایرانی‌ ها دوست داریم کام ‌مان شیرین باشد و هنوز عادت نکرده‌ایم که تلخی چای را تحمل کنیم. اما واقعیت این است که شروع نوشیدن چای تلخ، به مراتب سخت ‌تر از ادامه دادن آن است و اگر دو سه روز اول را تحمل کنیم، روزهای بعد نوشیدن آن به مراتب راحت‌ تر خواهد شد.

شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

1 دیدگاه برای «فرق قند و شکر»

  • دی ۱۷, ۱۳۹۷ در t ۲۱:۵۷
    Permalink

    خیلی عالی بود. من فکر میکردم شکر از نیشکر تشکیل شده و قند از چغندر. پساینجوری نبوده. ممنون از پستتون

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *