روش های تحقیقانواع روش تحقیق مقاله

زبان عربی و تنوع فرهنگی
زبان عربی، ستون واقعی تنوع فرهنگی بشریت
زبان عربی، زبان پیامبر اسلام، امروز یکی از پرکاربردین زبان‌ها در جهان محسوب می‌شود و در جهان حدود ۳۰۰ میلیون نفر به این زبان صحبت می‌کنند.
ه گزارش خبرنگار ایمنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۸ دسامبر سال ۱۹۷۳ با تصویب قطعنامه‌ای زبان عربی را به عنوان یکی از زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد به زبان‌های انگلیسی، چینی، فرانسوی، روسی و اسپانیولی اضافه کرد. یونسکو هم در سال ۲۰۱۲ تصویب کرد ۱۸ دسامبر هر سال هم عنوان روز جهانی زبان عربی اعلام شود. به گفته آمار اعلام شده از سوی سازمان یونسکو، در جهان حدود ۳۰۰ میلیون نفر به این زبان صحبت می‌کنند. عربی زبان رسمی ۲۳ کشور است.

زبان عربی یکی از ساختارمندترین قواعد را در میان زبان‌های جهان دارد. همین موضوع باعث شده زبان عربی نسبت به دیگر زبان‌ها از تعداد کلمات و مصدرهای زیادتری برخودار باشد و واژه‌زایی در این زبان سهل و آسان باشد. زبان عربی زبان شعر، ادبیات و فلسفه است. این زبان نیز مانند دیگر زبان‌های جهان، دارای لهجه‌های متفاوتی است. مردم در یمن و سومالی در شرق تا کشورهای مراکش و موریتانی در غرب جهان، به زبان عربی سخن می گویند اما هر یک به لهجه و گویش مخصوص خود را دارند. در هر کشور و منطقه‌ای، زبان عربی با لهجه خاص آن بیان می‌شود. مردم عرب ایران نیز در بخش‌هایی از کشور از جمله مرکز و جنوب خوزستان، جنوب ایلام و بخش‌هایی در استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، تهران و خراسان به زبان عربی صحبت می‌کنند و زبان عربی زبان مادری آنهاست. زبان عربی در خوزستان و جنوب ایلام نیز با لهجه خاصی استفاده می‌شود.

این زبان در کشور ما به عنوان زبان دوم همزمان با زبان انگلیسی جز دروس ثابت و از مقطع متوسطه اول تا پایان متوسطه دوم در تمامی مدارس به دانش آموزان تدریس می‌شود و در کنکور کارشناسی سراسری کلیه رشته‌ها نیز آورده شده است. زبان فارسی در ایران به عنوان یکی از کشورهایی که در همسایگی کشورهای عرب زبان قرار دارد، در طول تاریخ به وفور تحت تأثیر این زبان قرار گرفته و اشتراکات زبانی بسیار با زبان عربی دارد.
تبریک یونسکو

این رویداد هرساله در کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، ترکیه و.. با حضور سفرای کشورهای مختلف، دیپلمات‌ها، اساتید و.. برگزار می‌شود. سازمان یونسکو نیز به رسم هرسال امروز در صفحه اینستاگرام خود این روز را تبریک گفت و از همه برای جشن گرفتن میراث فرهنگی خود دعوت کرد. صفحه رسمی سازمان یونسکو با آوردن نکاتی جالب از ویژگی‌های زبان عربی این زبان را پایه اصلی تنوع فرهنگی در جهان توصیف کرد. او زبان عربی را به عنوان یکی از پرکاربردترین زبان‌ها در جهان دانست و نوشت:

روز جهانی زبان عربی مبارک باد. ما هجدهم دسامبر هرسال سالروز جهانی زبان عربی را جشن می‌گیریم. عربی یکی از پرکاربردترین زبان‌های دنیاست که به طور روزانه توسط بیش از ۲۹۰ میلیون نفر در جهان استفاده می‌شود.

دوست دارید چند واقعیت کنجکاوانه را یاد بگیرید؟ خوب، شاید شما این را نمی‌دانید، اما عربی حداقل ۱۱ کلمه برای بیان عشق دارد و هر یک از آنها مرحله متفاوتی از روند عاشق شدن را تعبیر می‌کند.

دوست دارید بیشتر بدانید؟ بعد از این چی؟ آیا می دانید که در زبان اسپانیایی تأثیر لغوی زبان عربی دومین مورد مهم، بعد از لاتین است؟ در حقیقت در زبان اسپانیایی می‌توانید در بسیاری از زمینه‌های معنایی مختلف، بسیاری از کلمات را با منشأ عربی پیدا کنید.

باز هم می‌خواهید بدانید؟ بسیارخوب! آیا می دانید برخی کلمات در انگلیسی از جمله شکر (sugar)، پنبه (cotton)، مجله (magazine) یا کیمیاگری (alchemy) در واقع و در اصل عربی است؟

زبان عربی ستون واقعی تنوع فرهنگی بشریت است. با پیوستن به ما همین امروز، بیایید تا میراث و آینده خود را با هم جشن بگیریم!”

منبع

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *