غائله چیستمعنی غائله چیست

معنی غائله چیست

غائله معنی
غائله که غایله هم نوشته می شود به معنای آشوب، مصیبت و سختی است. همچنین به معنای نهضت، فتنه و شورش نیز آمده است
این کلمه در اصل عربی است. از نظر نحوی اسم فاعل و مؤنث است
سه حرف اصلی آن غیل است و به معنای بلاها و سختی هاست
البته در عربی به معنای زن بارداری که هنوز فرزند دیگر خود را شیر می دهد نیز هست.

همچنین بخوانید: مادرقهوه یعنی چه

اکنون چند عبارت که این کلمه در آن آمده است ذکر می شود
بالا گرفتن تنش ها کنار زمین سبب شد تا داور بحرینی به کنار زمین بیاید و با راهنمایی داور چهارم به سرپرست الدحیل و صالح مصطفوی کارت زرد بدهد تا این غائله ختم به خیر شود.
در نهایت هم با ورود حاضران به صحنه غائله به وجود آمده ختم به خیر شد اما رفتاری که هافبک الشرطه انجام داد، خارج از شان بود.
نکته مهم دیگری که در تحلیل ابعاد این غائله محل‌تامل است، آن است که درحالی این‌طور عنوان شده که مصوبه مورداشاره اخیر شورای نگهبان، مربوط به سال ۹۶ بوده اما ظاهراً اصلاحاتی دیگر نیز در آن مصوبه اعمال شده است
غائله انتشار یک پست عجیب روی صفحه رسمی اینستاگرام پرسپولیس، سرانجام با عذرخواهی این باشگاه به پایان رسید.

معنی غائله چیست

غائلهٔ آذربایجان که در منابع غربی بحران سال ۱۹۴۶ ایران نامیده شده، اشاره به وقایعی دارد که در خلال سال‌های ۱۳۲۵ و ۱۳۲۶ خورشیدی در ایران پیش آمد و منجر به تشکیل و سقوط حکومت خودمختار آذربایجان و جمهوری مهاباد شد. این بحران یکی از نخستین بحران‌های پس از جنگ جهانی دوم بود.

در پایان جنگ جهانی دوم قرار بر این بود که پس از تسلیم آلمان اشغال ایران توسط شوروی و بریتانیا پایان پذیرد ولی در عمل شوروی ارتش سرخ را از شمال ایران خارج نکرد و دست به تشکیل حکومت خلق آذربایجان و جمهوری مهاباد زد.

قوام السلطنه، نخست‌وزیر وقت ایران به کمک آمریکایی‌ها عملاً دست به فریب استالین زد و با پیش کشیدن امتیاز نفت شمال که به قرارداد قوام-سادچیکف معروف بود و همچنین همزمانی با فشار و تهدید آمریکا، شوروی از خاک ایران عقب نشست و هر دو حکومت با ورود ارتش شاهنشاهی ایران به سرعت سقوط کردند. بعد از خروج نیروهای شوروی از ایران قوام از نخست‌وزیری استعفا نمود و روس‌ها را از تمامی قول‌هایی که به ایشان داده بود بی‌نصیب گذاشت. این بحران از نخستین رخدادهای جنگ سرد به‌شمار می‌رود.

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *