زبان عربی لغة الضادزبان عربی لغه الضاد

چرا به زبان عربی لغه الضاد می گویند

گاهی در کتاب ها و اخبار می بینیم که به زبان عربی (لغه الضاد) می گویند. دلیل این امر چیست. لغه الضاد به معنای زبان ضاد است. ضاد یکی از حروف الفبا در زبان عربی است.
اما پاسخ :
از آنجا که زبان عربی تنها زبانی است که در ان حرف (ضاد) وجود دارد به این زبان لغه الضاد می گویند. همچنین تلفظ این حرف برای گویشوران سایر زبان ها بسیار دشوار است اما عرب ها آن را به راحتی تلفظ می کنند.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید: اینجا کلیک کنید

این حرف پانزدهمین حرف از حروف الفبا در زبان عربی است.
اصطلاح لغه الضاد در پایان قرن دوم و آغاز قرن سوم رایج شد. زمانی که علمای لغت در آن دوران متوجه دشواری تلفظ این حرف توسط غیر عربها شدند این اصطلاح را به کار بردند و سیبویه نخستین کسی بود که به این مسأله پی برد و در آثار خود به آن اشاره کرد.
نطق الضاد فی بلاد المسلمین

ظاء کنطق العراقیین.
طاء فصیحه، کنطق أغلبیه المصریین.
دال مفخمه، کنطق بعض المصریین، وخاصهً النساء.
لام مفخمه، کنطق أغلبیه النیجیریین.
ممزوجه بالذال.
شبیهه بالثاء.
بین الطاء والضاد.
تاریخ زبان عربی را در یک روش می‌توان به پیش و پس از اسلام تقسیم کرد. در زمان‌های پیش از اسلام زبان عربی به دو شاخهٔ عربی جنوبی و عربی شمالی بخش‌بندی می‌گردید. عربی جنوبی در سرزمین یمن کنونی به کار می‌رفت و تحت تأثیر ارتباط با مصریان باستان و تمدن فنیقی قرار گرفته بود. این زبان با ظهور اسلام کم‌کم به دست فراموشی سپرده‌شد و به جای آن زبان عربی شمالی که مبنای عربی امروزی است در سراسر عربستان غلبه پیدا کرد. این زبان را اکنون عربی کلاسیک نیز می‌نامند. این زبان با فتوحات مسلمانان و زبان عربی قرآنی که نزدیکی بسیاری به زبان شکل یافته عربی داشت با گذشت زمان فراگیر شد و امروزه به عنوان زبان عربی کلاسیک در همهٔ جای جهان عرب‌زبان پراکنده شده.

همچنین بخوانید: مهارت خوانداری در زبان عربی

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

One thought on “چرا به زبان عربی لغه الضاد می گویند”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *