آموزش مکالمه زبان عربیآموزش مکالمه زبان عربی

یادگیری زبان عربی

آیا یادگیری زبان عربی سخت است؟
زبان عربی معمولاً یکی از دشوارترین زبانها برای یادگیری محسوب می شود که از نظر دشواری فقط چند زبان معدود مانند زبان ژاپنی بالاتر از آن قرار دارند.
اگر می خواهید زبان عربی یاد بگیرید یا تازه شروع به یادگیری آن کرده اید ، این سوال که “یادگیری زبان عربی سخت است؟” یکی از اولین سوالاتی است که احتمالاً از خود خواهید پرسید.

زبان عربی معمولاً یکی از دشوارترین زبانها برای یادگیری محسوب می شود که از نظر دشواری فقط چند زبان معدود مانند زبان ژاپنی بالاتر از آن قرار دارند.

بعلاوه ، اگر بومی یک کشور انگلیسی زبان یا کشوری اروپایی هستید ،یادگیری آن حتی دشوارتر هم خواهد بود (حداقل آن طوری که گفته می شود). خوب ، در اینجا پاسخ سوال شما وجود دارد: یادگیری زبان عربی مطمئناً آسان نیست ، اما به آن سختی که مردم فکر میکنند هم نیست.

و در این پست به شما نشان خواهیم داد که چرا این گونه است و شما خود پاسخ سوال خود را دریافت می کنید که آیا یادگیری زبان عربی سخت است؟

در این مقاله که توسط موسسه زبان آموزان پیشرو بعنوان مرکز تدریس خصوصی زبان عربی تهیه شده است، ما بر روی زبان عربی مصری تمرکز خواهیم کرد زیرا این گویش گسترده ترین و محبوب ترین گویش برای یادگیری است. اما نگران نباشید! مهمترین نکاتی که در اینجا بیان می کنیم ربطی به اینکه شما چه گویشی از زبان عربی را فرا می گیرید ندارد.

زبان عربی مصری از زبان عربی استاندارد آسان تر است

زبان عربی استاندارد، زبان اصیل تر و قدیمی تری نسبت به عربی مصری است. این زبان اساساً زبانی است که پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) به آن صحبت می کرد و بسیار “رسمی” تر از زبان عربی مصری است. هر چند عربی مصری تنها یکی از بیش از ۳۰ گویش عربی در جهان امروز است.

با وجود این که زبان عربی استاندارد زیبا است اما اگر هدف شما صحبت کردن با مصری ها باشد عربی استاندارد برای شما مفید نخواهد بود.

اساسا عربی استاندارد تنها برای مقاصد مذهبی، کتاب ها و برنامه های رسمی خبری استفاده می شود. اگر شما همان زبان عربی را که عرب ها حرف می زنند صحبت می کنید شما در واقع با یک گویش از زبان عربی صحبت کرده اید.

اگر شما واقعا می خواهید بدانید که آیا یادگیری زبان عربی سخت است؟ و دشواری زبان عربی مصری را بفهمید باید تفاوت بین گویش عربی مصری و عربی استاندارد را بدانید. برای بیشتر مردم، عربی مصری بسیار ساده تر از عربی استاندارد است. این یقینا تجربه من و بسیاری از خارجی هایی بود که من در قاهره می شناسم.
یادگیری زبان عربی سخت است؟ به طور کلی عربی آسان نیست… اما خیلی هم سخت نیست

اگر شما انگلیسی زبان هستید این واقعیت کاملا درست خواهد بود. هم برای عربی استاندارد و هم برای گویش های عربی. تلفظ بعضی حروف در دو گویش نسبت به هم کاملا متفاوت است.

دهان شما باید به ایجاد صداهایی عادت کند که قبلا هرگز آنها را ایجاد نکرده است. هر چند این مسئله در مورد هر زبانی صادق است اما عربی صداهایی دارد که زبان های اروپایی به هیچ وجه ندارند. یک حرف که از گلو و در پشت حلق ایجاد می شود مثال خوبی است. حرف «ع». این حرفی است که بدون شوخی ، من دوسال برای درست ادا کردن آن وقت صرف کردم. حتی حالا هم هنوز بر ادای آن تسلط ندارم.

اگر میخواهید مردم واقعا بفهمند شما چه میگویید، تلفظ بسیار مهم و حیاتی است. به همین دلیل این حروف متفاوت می توانند برای کسی که عربی مصری می آموزد سرسام آور باشند پس واقعا یاد بگیرید چگونه این حروف گول زننده عربی را تلفظ کنید.

به علاوه تنها ۶ یا ۷ حرف عربی هستند که کاملا با حروف انگلیسی متفاوتند. سایر حروف خیلی راحت هستند!

سیستم نوشتاری عربی

یک مسئله دیگر که مردم را از یادگیری گویش های عربی دور می کند، پیچیدگی زیادی است که در سیستم نوشتاری عربی دیده می شود. من میگویم “دیده می شود” زیرا واقعا سخت نیست و فقط این طور به نظر می رسد.

حروف عربی شامل ۲۸ حرف است و بیشتر حروف بسته به اینکه در کجای کلمه قرار داشته باشند کمی تغییر شکل می دهند. این هم مثل بقیه چیزهای دیگر زمان یادگیری را کمی بیشتر می کند.

البته نوشتن عربی از راست به چپ ، اگر قبلا این کار را نکرده باشید کمی عجیب است. اما حتی همین امر هم بعد از یک هفته عادی خواهد شد. حروف عربی حتی اگر در تلفظ سخت باشند در نوشتن کاملا آسان هستند.

دستور زبان عربی می تواند گول زننده باشد

بهرحال دستور زبان عربی بیش از تلفظ حروف یا خود الفبا می تواند کمی گول زننده باشد.

گرچه دوگانه بودن اسم ها و جنس ها مثل بسیاری از زبان های دیگر امری شناخته شده است، با این وجود فراگیری دستور زبان عربی می تواند برای فراگیران بسیار دشوار باشد. به خصوص در شروع کار.

ناهماهنگی اسامی جمع در زبان عربی یک مثال خوب می تواند باشد. در زبان انگلیسی شما (تقریبا همیشه) با اضافه کردن یک s به انتهای اسم مفرد می توانید یک اسم جمع داشته باشید.

با وجود اینکه زبان عربی این سادگی را در مورد بسیاری از اسم ها دارند، اما تعداد زیادی از اسم ها هم داستان کاملا متفاوتی دارند. این جایی است که شما باید به سرعت اسامی مفرد و جمع زیادی را با هم به خاطر بسپارید. در غیر این صورت حدس زدن آن بسیار سخت خواهد بود.

زبان عربی استاندارد علی الخصوص در زمینه صرف فعل هایش شناخته شده و معروف است. یادگیری صرف فعل در زبان عربی و سپس اضافه کردن مفعول به آن مدتی به طول خواهد انجامید. اما عربی مصری متفاوت است. به هر دلیلی، گویش عربی مصری در مورد قواعد دستور زبان سخت گیری بسیار کمتری دارد.

این تجربه من و بیشمار خارجی هایی بود که من در مصر می شناختم. انبوه کتابهای دستور زبان آنها را دلسرد کرد … تا وقتی که عربی مصری هوای تازه ای را به نفس آنها دمید.

چرا دستور زبان مهم نیست؟

این به آن معنی نیست که دستور زبان عربی مصری آسان است. بلکه فقط نسبت به عربی استاندارد رام تر است. دستور زبان واقعا خیلی هم مهم نیست. منظور من این نیست که دستور زبان به خودی خود اهمیتی ندارد. شما اگر ندانید دستور زبان چگونه به کار می آید، نمی توانید از زبان به درستی استفاده کنید. در واقع منظور من این است که مطالعه دستور زبان به شکل مستقیم و صریح اهمیتی ندارد.

علت آن است که شما وقتی به میزان کافی در معرض یک زبان جدید قرار می گیرید (با فیلم ها ، کتاب ها، یا برگزاری جلسه با هم کلاسی های زبان آموز )، شروع میکنید به فهمیدن نحوه کاربرد دستور زبان.

این یک جادو نیست و قطعا یک راز موفقیت نابغه های زبان آموزی هم نیست. این کاملا ساده و طبیعی است. مغز شما ورودی را دریافت می کند، شروع به درک نحوه کار می کند ، و جاهای خالی را پر میکند. پس دستور زبان دیگر آنقدر ها هم ترسناک نیست.
بنابراین… آیا یادگیری زبان عربی سخت است؟

نتیجه گیری کنیم: آیا یادگیری زبان عربی سخت است؟ هم بله و هم خیر. همانطور که دیده اید، یادگیری عربی مصری دقیقا به آسانی قدم زدن در پارک نیست. شما نیاز دارید که حروف الفبای جدید، صداهای جدید و قواعد دستوری عجیب متنوعی را فرا بگیرید. همچنین برای یافتن منابع مطالعه مشکل خواهید داشت.

هنوز هم ، زبان عربی مصری آسانتر از عربی استاندارد است و مردم به طور کلی سختی گویش های عربی را بیش از حد ارزیابی می کنند.

در نتیجه پاسخ به این سوال که «آیا یادگیری زبان عربی مصری دشوار است؟» میتواند یک پاسخ عمومی با این مضمون داشته باشد که بستگی دارد به این که شما چه اندازه روی آن کار کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *