حروف مهمل چیستحروف مهمل چیست

حروف مهمل چیست

حروف مهمل در زبان عربی به چه حروفی اطلاق می شود
حروف مهمل حروفی است که نقطه ندارد و سیزده حرف است : أ، ح، د، ر، س، ص، ط، ع، ک، ل، م، هـ، و.
آموزش زبان عربی


تلفظ حروف هنگام قرائت
این حروف یک حرفی نوشته می شوند ولی هنگام تلفظ و خواندن ۲ یا ۳ حرفی خوانده می شوند.
حروفی که اسامی شان به همزه ختم می شود، هنگام تلاوت حروف مقطعه در قرآن بدون همزه تلفظ می شوند، لذا اسامی حروف مقطعه ۲ یا ۳ حرفی اداء می شود:

دو حرفی: حا، را، طا، ظا، یا
سه حرفی: الف، سین، صاد، عَین، قاف، کاف، لام، میم، نون.

حروف شمسی
حروف شمسی ۱۴ حرفی هستند که «الف و لام» ال بر سر آنها نوشته می شود ولی خوانده نمی شود.
مانند: مِنَ الزَّاهِدِینَ

حروف قمری
حروف قمری ۱۴ حرفی هستند که «الف و لام» ال بر سر آنها نوشته می شود و حرف لام خوانده می شود.
مانند: صَلَوهِ الْعِشَاءِ

حروف والی
چهار حرف (و، ا، ل، ی) معروف به __حروف والی هستند. هرگاه دارای اعراب (علامت) نباشند، (یعنی حرکتی روی آنها نباشد) خوانده نمی شوند.
وَالْمُقِیمِی الصَْلَوهَ

نکته ۱:
الفی که در آخر کلمه است و علامتی ندارد خوانده نمی شود.
مانند: کَانُوا که خوانده می شود کَانُو

نکته ۲:
کلماتی مانند فِی، ذُوا، مَا و … به تنهایی با همان طور که نوشته می شوند خوانده هم می شوند. اما هنگام ترکیب با کلمه ی دیگر، به علت این که (و، ا، ی) وسیله ی تلفظ نخواهند بود حرف قبل از آنها (و، ا، ی) به کلمه ی بعد متصل می شود.
مانند فِی الْبَحْرِ که خوانده می شود فِلْبَحْرِ.

ذُوالْجَلَالِ، جَابُوالصَّخْرِ، مَااللهُ، فِیهَا الْفَسَادُ
مقدمه
منشاء و مبداء و ریشه علم تجوید قرآن همان آیات مربوط به اقراء (یاد دادن قرآن به کسی و پس گرفتن از او را اقراء می گویند) و ترتیل و تلاوت و قرائت قرآن است که به مرور زمان با ذوق و سلیقه و کوشش و مجاهدت قراء و مقریان (مقری آن است که قرآن را با رعایت همه ی آداب قرائت به دیگران بیاموزد و مرتباً از آنان پس بگیرد) و به پیروی از روش قرائت قراء اولیه «قراء سبعه» که از زبان رسول خدا (صل الله علیه واله) قرآن را شنیده بودند به صورت علمی به نام علم تجوید یعنی علم خوب خواندن و نیکو تلاوت کردن قرآن تدوین گشت و گسترش پیدا کرد.

اولین معلمان قرائت قرآن
اولین معلم قرآن خداون متعال است که قرآن را با همین خصوصیت به پیغمبرش اقراء کرده و فرموده است: «سَِنُقرِئُکَ فَلا تَنْسی» (سوره اعلی آیه ۶) ما قرآن را آنطور برتو می خوانیم و از تو پس می گیریم که هرگز فراموش نکنی.

پس از خداوند متعال، رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم اولین مقری است که مامور است قرآن را با ترتیل برای مردم بخواند ( وَ رَتِل الْقُرآنَ تَرْتِیلاً) . و آنگاه یاران و شاگردان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ( و سرآمد همه ی ایشان حضرت علی علیه السلام)؛ اولین شاگردان مکتب وحی، این وظیفه ی مهم را به عهده گرفتند و این رشته ادامه پیدا کرد و علمای قرآن که آنان را قراء ومقریان می گویند طبقه به طبقه و زنجیروار آمدند وعهده دار این امر روحانی گردیدند و هر طبقه و گروه این ودیعه الهی را از طبقه پیشین تحویل گرفت و به طبقه بعد از خود سپرد تا پس از ۱۴۰۰ سال با وساطت هزاران قاری و مقری، وحی آسمانی دست نخورده بماند (… و انا له لحافظون) و صحیح و سالم به دست ما برسد.
در حقیقت سلسله ی قاریا ن قرآن افتخار حفظ و حراست از کلام خدا را طی قرون متوالی داشته اند. و این چه موهبت و افتخار بالایی است که نصیبشان گردیده است.

انواع حروف در عربی
احکام قرائت یا تجوید

 

همچنین بخوانید: ترجمه فارسی مطلع معلقات عشر

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *