راهنمای تجارت با قطر / صادرات میوه به قطر - ارتباط تجاری با قطرراهنمای تجارت با قطر / صادرات میوه به قطر - ارتباط تجاری با قطر

درخواست قطر برای تجارت آزاد با عراق
وزیر بازرگانی و صنعت قطر خواستار امضای توافقنامه تجارت آزاد با عراق شد.
‘علی بن احمد الکواری’ وزیر بازرگانی و صنعت عراق که در راس یک هیات به بغداد سفر کرده است، روز یکشنبه در دیدار با ‘عادل عبدالمهدی’ نخست وزیر عراق، امضای توافقنامه تجارت آزاد میان دو کشور را باعث تبادل، تشویق و حمایت از سرمایه گذاران دو کشور دانست.

الکواری گفت: عراق و قطر فرصت های بسیاری برای کار با یکدیگر و تبادل منافع دارند و عزم قطر افزایش همکاری ها و تقویت روابط با عراق در زمینه های اقتصادی، تجاری، ساختمان، سرمایه گذاری و تبادل سفرهای تجاری و سرمایه گذاران است.

عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار تاکید کرد که منافع عراق در کنار همسایگانش تعریف می شود و بغداد عزمی جدی برای گسترش مناسبات و همکاری با قطر دارد.

وی گفت: عراق دوست همه کشورها و محل تلاقی دوستان و برادران خود از همه کشورهای جهان است و عراقی ها هرگز دیگر به سراغ سیاست جنگ های ویرانگر و مبتنی بر قطب بندی نخواهند رفت.

نخست وزیر عراق همچنین بر گسترش روابط کشورش با قطر در همه زمینه ها تاکید کرد.

یک هیات قطری به رهبری وزیر بازرگانی و صنعت و حضور مسوولان نهادهای مختلف اقتصادی این کشور امروز یکشنبه به بغداد سفر کرده است.

به باور برخی ناظران عراقی، بسیاری از کشورهای عربی همسایه عراق که سالها سیاست طرد و بایکوت این کشور را در دوران پس از صدام و نیز حمایت از تروریسم در این کشور دنبال کردند پس از ناکامی در رویکرد آشکارا خصمانه، اکنون با حفظ رویکرد مداخله جویانه خود به ظاهر از در دوستی با عراق وارد شده اند.

هر چند قطر ماههاست رویکرد منطقه ای متفاوتی با همپیمانان سابقش در ریاض و ابوظبی در پیش گرفته است اما تلاش این کشور برای گسترش همکاری ها با عراق با دیگر کشورهای عربی منطقه همزمان شده است.

روابط و همکاری های سیاسی و اقتصادی عراق با اردن نیز طی ماههای اخیر به شکل بی سابقه ای گسترش یافته و به توافق های بسیاری در زمینه همکاری تجاری، صنعتی و معافیت گسترده گمرکی منجر شده است، موضوعی که برخی سوالات را درباره انگیزه دو طرف و چرایی کم و کیف این ارتقای روابط میان محافل عراقی مطرح کرده است.

با این حال، این ناظران تاکید دارند که جدا از نیتی که کشورهای عربی منطقه برای نزدیکی یکباره به عراق دارند، سیاست مستقل دولت عبدالمهدی و تلاش برای عادی سازی و تقویت روابط با همه کشورهای همسایه امری بسیار مثبت و در راستای ثبات و امنیت این کشور و منطقه است.

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *