خانه / دانلود مقالات ادبی / مقاله عربی / دانلود مقاله : بینامتنی دینی(قرآن، انجیل، و تورات) با رویکرد مفهوم مقاومت در اشعار محمود درویش و قیصر امین پور

دانلود مقاله : بینامتنی دینی(قرآن، انجیل، و تورات) با رویکرد مفهوم مقاومت در اشعار محمود درویش و قیصر امین پور

 بینامتنی دینی(قرآن، انجیل، و تورات) با رویکرد مفهوم مقاومت در اشعار محمود درویش و قیصر امین پور
برای دانلود فایل کامل مقاله اینجا کلیک کنید
نویسندگان
فاطمه بختیاری ۱ ؛ بتول مشکین فام۲
۱دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب، دانشگاه الزهرا
۲دانشیار بخش زبان و ادبیّات عرب، دانشگاه الزهرا
چکیده
بینامتنی نظریه‌ای است که با آن می‌توان میان متن قدیم و جدید ارتباط برقرار کرد و بر غنای اثر ادبی افزود .به این دلیل، این پژوهش در نظر دارد با روش توصیفی و تحلیلی، اثر بینامتنی دینی را با رویکرد مفهومی مقاومت و با تأکید بر نظریۀ «کریستوا»، در اشعار مقاومت محمود درویش، شاعر فلسطینی، و قیصر‌امین‌پور، شاعر ایرانی، را مورد بازبینی قرار دهد. بینامتنی حوزه‌های بسیاری دارد امّا از آنجا که شاعران مذکور دریافته‌اند قرآن، کتاب‌های آسمانی و شخصیت‌های دینی، منبع مهمی برای آزادی انسان‌ها هستند، با استفاده از بینامتنی دینی مردم را به جهاد علیه دشمن دعوت کرده‌اند، هرچند درویش از منابع یهودی ومسیحی به ­صورت نفی متوازی و کلّی بیشتر استفاده کرده‌است و امین‌پور از نفی متوازی و جزیی بهره برده‌است .بینامتنی در اشعار درویش نسبت به امین‌پور، وضوح بیشتری دارد.کاربرد بینامتنی دینی در سه حوزۀ اسلام، مسیحیت و یهود، بیانگر تعامل دو شاعر با این ادیان است واختلاط دینی که درویش و امین‌پور در اشعار خود به کاربرده‌اند، امری است که دولت‌ها می‌توانند در سایۀ آن اختلافات مذهبی خود را کنارگذارند و به نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز دست یابند.
کلیدواژگان
بینامتنی دینی؛ درویش؛ امین پور
مراجع
-کتاب­ها

۱- قرآن کریم

۲- انجیل

۳- امین‌پور، قیصر. (۱۳۶۰). تنفس صبح. چاپ سوم. تهران: سروش.

۴ – امین‌پور، قیصر. (۱۳۶۳).  تنفس صبح. چاپ سوم.  تهران: سروش.

۵- امین‌پور، قیصر.(۱۳۸۴).آینه­ های ناگهان (گزیده شعرهای ۶۴-۷۱). چاپ ششم. تهران: نشر افق.

۶- آفی، نوئل مک.( ۱۳۸۴).  ژولیا کریستوا. ترجمۀ مهرداد پارسا. تهران: نشر مرکز.

۷- البقاعی، محمد خیر.(۱۹۹۸) . دراسات فی النص و التناصیه. حلب: مرکز الانماع الحضاری.

۸- بهداروند، ارمغان.(۱۳۸۸). این روزها که می‌گذرد (زیباشناسی و سیر تحول شعر قیصر امین پور). تهران: نقش جهان.

۹- جبر شعث، احمد. (۲۰۰۶م). الاسطوره فی الشعر الفلسطینی المعاصر. الطبعه الاولی. فلسطین: مکتبه القادسیه.

۱۰- درویش، محمود. (۱۹۹۴م). دیوان محمود درویش. الطبعه الاولی. بیروت: دار العوده.

۱۱- درویش، محمود. (۲۰۰۳م). لاتعتذر عما فعلت. بیروت: ریاض الریس للکتب و النشر.

۱۲- درویش، محمود. (۲۰۰۰). جداریه. الطبعه الاولی . بیروت: منشورات ریاض الریس.

۱۳- الزغبی، احمد.(۲۰۰۰م). التناص نظریا وتطبیقیا. موسسه عمون للنشر والتوزیع.

۱۴- سعدی، شاور. (۲۰۰۳م). تطور الاتجاه الوطنی فی الشعر الفلسطینی المعاصر. بیروت: الموسسه العربیه للدراسات و النشر.

۱۵- السعدنی، مصطفی. (۱۹۹۱). التناص الشعری، قراءۃ  اخری لقضیه السرقات. مصر: منشأۃ المعارف المصریه.

۱۶- شبانه، ناصر. (۲۰۰۲م). المفارقه فی الشعر العربی الحدیث (أمل دنقل، سعدی یوسف، محمود درویش نموذجاً). الطبعه الاولی. بیروت: المؤسسه العربیه للدراسات و النشر.

۱۷- شراد، شلتاغ عبود.(۱۹۸۷م). اثر القرآن فی الشعر العربی الحدیث.الطبعه الاولی. دمشق: دارالمعرفه.

۱۸- عزام، محمد . (۲۰۰۱م). النــَّصُّ الغـائب تجلّیات التّناصّ فی الشعر العربی. دمشق: منشورات اتحاد الکتاب العرب.

۱۹- علوان، محمد و آخرون. (۲۰۰۴م). مقاربات النقدیه فی الشعر شهید الدکتور ابراهیم المقادمه. مکتبه الافاق. منتدی أمجاد الثقافی.

۲۰- علی، ناصر. (۲۰۰۱م). بنیه القصیده فی شعر محمود درویش. الطبعه الاولی.  بیروت: المؤسسه العربیه للدراسات و النشر.

۲۱- القاسم، سمیح و آخرون. ( ۱۹۹۹م). محمود درویش مختلف الحقیقی. اردن: دار الشوق

۲۲-کرستیفا/ جولیا: علم النص. ترجمه فرید الزاهی، دار توبیقال، الدار البیضاء.

۲۳-گراهام ، آلن. (۱۳۸۰). بینامتنیت. ترجمه پیام یزدانجو. تهران: نشر مرکز.

۲۴- محقق، جواد.( ۱۳۸۷ه). شکفتن در آتش. تهران: هنر رساله اردیبهشت.

– مقاله ­ها

۱- الزیود، عبدالباسط.(۱۴۲۷). «المتوقع و لا المتوقع فی شعر محمود درویش) دراسه فی جمالیه المتلقی)». مجله جامعه ام­القری لعلوم الشریعه اللغه العربی وآدابها. المجلد ۱۸، العدد۲۷،ص۴۳۸.

۲- سلیمی، علی و کیانی، رضا. (۱۳۹۱). «التناص القرآنی فی شعر محمود درویش و أمل دنقل». مجله دراسات فی اللغه العربیه وآدابها، صص۱۰۵-۱۳۲.

۳-کیانی رضا، امیری جهانگیر، نعمتی فاروق. (۱۳۹۲). «جلوه های بینامتنی قرآنِ کریم در شعر قیصر امین­ پور». فصلنامه پژوهش‌های ادبی- قرآنی. شمارۀ۲، صص ۱۴۳-۱۶۶.

– پایان­ نامه ­ها

۱- سحر سامى، محمد السعید نصر. (۱۹۹۶). «التناص الدینی فی شعر محمود درویش». رساله الماجیستر. مصطفی یس السعدنی . جامعه الزقازیق

۲- عبد الکریم ابو شرار ابتسام موسی. (۲۰۰۷). «التناص الدینی و التاریخی فی الشعر محمود درویش». رساله الماجیستر. نادر قاسم. جامعه الخلیل عمادۃ الدراسات العلیا.

درباره ی شرکت گردشگری سلامت ناسار

همچنین ببینید

ترجمه فارسی قرآن

تحلیل و بررسی آرای مستشرقان پیرامون وحی

تحلیل و بررسی آرای مستشرقان پیرامون وحی منبع: پایگاه تحقیقاتی القرآن چکیده وحیانیت قرآن کریم …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *