دمنوشدمنوش

دمنوش به زبان عربی

فرهنگ لغت – دیکشنری
انواع دمنوش به زبان عربی
کلمه دمنوش به زبان عربی شای الاعشاب یا الشای العشبی گفته می شود اما اگر بخواهیم برای مثال بگوییم دمنوش بابونه دیگر نیاز نیست کلمه اعشاب را استفاده کنیم و شای البابونج به معنای دمنوش بابونه است.
دمنوش چای ترش : شای الکرکدیه
دمنوش نعناع: شای النعناع
دمنوش گل گاوزبان : شای لسان الثور
دمنوش پونه : شای النعناع البری
دمنوش به لیمو : شای رعی الحمام
دمنوش دارچین : شای القرفه
دمنوش زنجبیل به عربی : شای الزنجبیل
دمنوش آویشن : شای الزعتر
دمنوش گزنه : شای القراص
دمنوش زیره : شای الکمون
دمنوش بهار نارنج : شای ماء الزهر
نبات به عربی : سکر نبات
نبات چوبی : أعواد سکر نبات

چای کیسه ای : کیس الشای

چای کیسه ای هرمی : کیس الشای الهرمی

چای کله مورچه ای ( باروتی ) شای البارود

همچنین بخوانید : فواید دمنوش به زبان عربی
مطلب در مورد فواید دمنوش به عربی
فشای الأعشاب هو مجموعه من الأعشاب المتنوّعه کالبابونج، المیرامیه، النعناع، والبقدونس مضاف علیها بعض النباتات الأخرى کالقرفه والزنجبیل واللیمون، ومن ثم تحضیرها بنقع نوع واحد من الأعشاب بالماء المغلی، أو نقع مجموعه متنوعه من تلک الأعشاب مع بعضها البعض، فذوق الشخص هو الذی یحدد ذلک، وما یمیّز تلک الأعشاب أنها تشترک بالکثیر من القیم الغذائیّه أهمّها مضادات الأکسده والفیتامینات وبعض الأملاح المعدنیه، وذلک سبب قدرتها على محاربه الأمراض وإعطاء الجسم القوه والحیویّه

دَم‌نوش نوعی نوشیدنی است که در آن جزئی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیلهٔ آب متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش به کار بردن داروهای گیاهی است. روش تهیه به این صورت است که ابتدا روی گیاه که به طرز صحیحی خرد شده آب جوش می‌ریزند، سپس آن را به مدت ۵–۳ دقیقه در یک ظرف در بستهٔ شیشه‌ای یا چینی می‌گذارند و گاهی آن را هم می‌زنند و سپس مایع را از کاغذ صافی یا الک با شبکهٔ ریز عبور می‌دهند.

در ایران در سال‌های اخیر دم‌نوش‌های گیاهی و میوه‌ای مورد استقبال و مصرف برخی خانوارها قرار گرفته‌است. این استقبال دلایل مختلفی دارد. برخی برای نفع درمانی از این دم‌نوش‌ها استفاده می‌کنند. تعدادی برای تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه، آن را مصرف می‌کنند و بعضی هم به خاطر اینکه دم‌نوش را یک نوشیدنی شیک می‌دانند، برای پذیرایی از آن استفاده می‌کنند.

تاریخچهٔ دم‌نوش را نمی‌توان از تاریخچهٔ گیاهان دارویی جدا کرد. اگرچه گیاهان دارویی منشأ طبیعی دارند و در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض کم‌تری ایجاد می‌کنند، اما مصرف بی‌رویه یا غیرعلمی برخی از این گیاهان می‌تواند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت‌های شدید گردد؛ بنابراین مصرف دم‌نوش‌ها نیز همانند داروهای شیمیایی باید با آگاهی و پس از اطلاع از سازوکار عمل آن‌ها باشد. برای نمونه مصرف گل گاوزبان ایرانی به‌تنهایی در افرادی که فشار خون بالا دارند، می‌تواند به‌شدت مخاطره‌انگیز باشد. مادران باردار یا شیرده تنها پس از مشاوره با پزشک، مجاز به مصرف دم‌نوش‌ها هستند. در دم‌نوش‌های ترکیبی معمولاً چند گیاه جهت یک رسیدن یک منظور و هدف با هم ترکیب می‌شوند، برای مثال گروهی از دم‌نوش‌های ترکیبی انرژی‌زا هستند و بعضی دیگر کم‌کنندهٔ فشارخون و گروهی دیگر آرام‌بخش هستند که برخلاف انرژی‌زاها که ضربان قلب و انرژی را افزایش می‌دهند، به آرامش و تنش‌زدایی از بدن کمک می‌کنند.

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *