دانلود مقاله زبان شناسیبررسی زبان جنسیتی روزنامه های ایران مقاله

مرگینگی چیست ؟

مرگینگی یا مکابر به انگلیسی (macabre)
از نظر لغوی واژه مرگینگی به نوشته هایی می گویند که در عین ترسناک و موحش بودن، در ستایش یا توصیف مرگ باشد. به شکلی که عنصر مرگ در آنها غالب باشد.
مرگینگی به معنای مرگ مداری است و دیر زمانی نیست که معنای جدید و ضمنی مخوف ولی مسخره را پیدا کرده است. البته باید گفت که جنبه دهشت زایی و خوف انگیزی مرگینگی بر جنبه هزل و مضحکه آن می چربد. خضور مضحکه در مرگینگی کیفیتی گیج کننده نیست، بلکه به منظور تشدید و عمق بخشیدن به خوف و انزجار است.
مکابر یک نوع طنز یا کمدی ای است که با (مرگ) آمیخته شده است! یا به نوعی تاثیر تلخ و هراس انگیز مرگ را به وسیله ی طنز و عامل کمیک از بین می برد و خنثی می کند. مکابر = مرگ طنز که از قرون نوزده و بیست به قرن حاظر رسیده است.

” مرگینگی، اگر بخواهیم دقیق بیان کرده باشیم به معنای مرگ مداری است و دیر زمانی نیست که معنای جدید و ضمنیِ مخوف ولی مسخره را پیدا کرده است (در کاربرد عبارتهایی مانند هزل مرگینه یا جوک مرگینه). البته باید گفت که جنبه ی دهشت زایی و خوف انگیزی مرگینگی بر جنبه ی هزل و مضحکه ی آن می چربد. حضور مضحکه در مرگینگی کیفیتی گیج کننده نیست، بلکه به منظور تشدید و عمق بخشیدن به خوف و انزجار است. بدین معنا که این لعاب مضحکه ی عجیب، حساسیت و قدرت گیرندگی ما را در دریافت خوف و انزجار افزایش می بخشد. در حالی که خوف و انزجار خالص و طولانی باعث یکنواختی و ملال انگیزی می شود و در نتیجه واکنش و پاسخ خواننده محکم و جان دار نمی شود. خلاصه کنیم، به نظر می رسد که مرگینگی آمیختگی تعادل یافته ی میان دو متضاد را (که صفت ویژه ی گروتسک است) فاقد است.”
گروتسک در ادبیات، فلیپ تامسون؛ غلامرضا امامی، چاپ اول،

مرگینگی چیست ؟

همچنین بخوانید : بینامتنیت در اشعار امام خمینی

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *