زبان عربی و هویت عربی - اسلامیزبان عربی

زبان عربی بخش از هویت ملی ایرانیان
زبان عربی، بخشی از هویت ملی و دینی ایرانیان است
یک دانشیار رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران با بیان این‌که ایرانیان در جهانی کردن زبان عربی نقش و سهم بی‌نظیری داشته‌اند، گفت: زبان عربی، بخشی از هویت ملی و دینی ایرانیان شده است.

«فاطمه قادری» شب گذشته دوم دیماه در مراسم بزرگداشت روز جهانی عربی که با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان و به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شده، به بررسی چالش‌ها و راهکارهای زبان و ادبیات عربی در ایران پرداخت و اظهار کرد: زبان عربی یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد در کنار انگلیسی، فرانسوی، چینی، روسی، اسپانیایی و تعداد گویشور آن حدود بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر در جهان است.

وی افزود: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۸ دسامبر سال ۱۹۷۳ با تصویب قطعنامه‌ای زبان عربی را به عنوان یکی از زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد به زبان‌های انگلیسی، چینی، فرانسوی، روسی و اسپانیولی اضافه کرده است.

این دانشیار رشته زبان و ادبیات عربی با بیان این که ۱۸ دسامبر هر سال به عنوان روز جهانی زبان عربی اعلام شده است، گفت: این زبان، بخشی از هویت ملّی و دینی ایرانیان گشته و در شناساندن ایرانیان به جهان به عنوان قومی متفکر، خوش ذوق، دانشمند و دانش دوست نقش به سزایی داشته است، همچنان که ایرانیان در جهانی کردن زبان عربی نقش و سهم بی‌نظیر و اجتناب ناپذیر داشته‌اند.

وی در ادامه به اهمیت یادگیری زبان عربی تأکید و تصریح کرد: ایرانی‌ها در تمام علوم و فنون رایج در عصر پس از اسلام مانند: صرف، نحو، بلاغت، ادبیات، فقه، تفسیر و علوم عقلی نقش داشتند به طوری که هیچ ملّتی حتی خود عرب‌ها، به اندازه ایرانی‌ها در ساختن کاخ بلند و مستحکم علوم و تمدن اسلامی، نقش و سهم نداشته‌اند.

مدیر مسئول نشریه نقد ادب معاصر عربی کوشش‌های بی‌نظیر ایرانیان در وضع قواعد، استخراج اصول، تدوین واژگان و بیان احکام عربی را حائز اهمیت و ستودنی دانشت و بیان کرد:‌ نامناسب بودن موضوعات درسی و سرفصل‌ها، حاکم نبودن نگرش تخصصی در آموزش‌ها به ویژه در دوره کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین آموزش مطالب پراکنده به دانشجویان و کمبود فرصت برای کسب تخصص در یک از زمینه‌ خاص مشکلات رشته زبان و ادبیان عربی است.

قادری خاطرنشان کرد: زبان عربی به عنوان یکی از رشته‌های دانشگاهی مطرح در ایران درسه مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا در گرایش‌های زبان وادبیات عرب، مترجمی زبان وادبیات عرب وآموزش زبان عربی تدریس می‌شود.

این مسئول بیان کرد: همواره آموزش این زبان از چالش‌های فراوانی برخوردار است؛ به گونه‌ای که چرخه آموزش زبان عربی درطی سالیان متوالی نتوانسته است آن گونه که شایسته آموزش زبان دوم باشد این زبان را با رویکردهای نوین آموزشی آموزش بدهند، به همین خاطر نارسایی‌ها وکاستی‌های زیادی در ابعاد مختلف سرفصل برنامه درسی، فقدان رویکردهای آموزشی جدید، وضعیت اشتغال نامناسب دانش آموختگان عربی، نبودن کتب آموزشی عربی مناسب که بتوان مهارت‌های چهارگانه زبانی شنیدن،گفتن،خواندن ونوشتن را به صورت یکپارچه آموزش داد؛ بسیار رنج می‌برد.

دکتر قادری بازنگری مستمر و متناسب با نیازهای روز در سرفصل دروس دوره کارشناسی زبان و ادبیات عربی و فراهم آوردن زمینه‌ها و امکانات استفاده از نرم افزارها، پایگاه‌ها و اطلاعات جدید آموزشی، پژوهشی و علمی در دانشگاه‌ها برای ارتقای توانمندی‌های مهارتی در حوزه زبان، تولید و ارائه برنامه‌های آموزشی در راستای مهارت‌های چهارگانه زبان در رسانه دیداری و شنیداری، ایجاد گرایش‌های کاربردی در مقاطع تحصیلات تکمیلی تأسیس شاخه‌های میان رشته‌ای و همچنین ارائه برنامه ارزیابی و نظارت بر گروه‌های عربی سراسر کشور را راهکار حل مشکلات این رشته دانست.

در پایان این مراسم مسابقه ترجمه متن بین دانشجویان برگزار و به دو تن از برندگان این مسابقه و همچنین دونفر از برگزیدگان صندلی داغ جوایزی به رسم یاد بود اهدا شد.

زبان عربی هویت ملی ایرانیان
منبع : ایسنا

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *