روش های تحقیقانواع روش تحقیق مقاله

فراهم‌ کردن امکان مکالمه در دهکده زبان عربی تهران
رییس کانون زبان ایران، با حضور در استودیوی شبکه خبری العالم در گفت و گویی زنده شرکت کرد و به سوالاتی پیرامون آموزش زبان عربی در این موسسۀ آموزشی پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی کانون زبان ایران، دکتر مصطفی مومنی در این برنامه به اهمیت آموزش زبان عربی و تبادل فرهنگی که در سال‌های اخیر بین ایران و سایر کشورهای اسلامی همسایه صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: گسترش حیطۀ آموزش و یادگیری زبان عربی در ایران و نیازی که در این حوزه به وجود آمد سبب شد تا از سالیان گذشته آموزش زبان عربی در برنامه‌‌ریزی‌های آموزشی کانون زبان ایران گنجانده شود.

وی در خصوص یادگیری زبان عربی گفت: زبان عربی و زبان فارسی دو زبان نزدیک به هم هستند و بدون شک آثار فرهنگی نیز بین این دو زبان رد و بدل می‌شود. همانطور که قواعد زبان فارسی سخت و دشوار است قواعد زبان عربی نیز آسان نخواهد بود. ما باور داریم کودکان قبل از هفت سالگی و ورود به مدرسه قواعد زبانی را یاد نمی‌گیرند اما می‌توانند بر مکالمه مسلط شوند، یعنی می‌‌توانند به آن زبان صحبت کنند و منظورشان و آنچه را که می‌خواهند به شنونده منتقل نماید، پس یادگیری زبان عربی از طریق قواعد زبانی، روشی اشتباه است. ما در کانون زبان ایران تلاش می‌کنیم تا بسیاری از برنامه‌های آموزشی مورد نظر خود را بر اساس نظریه‌های روانشناختی در جهان پایه‌ریزی نماییم.

مومنی در خصوص آموزش گویش‌های مختلف زبان عربی و همچنین عربی فصیح در کانون زبان ایران بیان کرد: ما در کانون زبان ایران با توجه به توانایی و اِشراف علمی که در تهیۀ منابع آموزش زبان عربی وجود دارد بستری را برای آموزش عربی فصیح فراهم آورده‌ایم و در ادامه نیز گویش لبنانی و عراقی را آموزش می‌دهیم که این امر از طریق تماشای فیلم و کارتون‌های مناسب گروه سنی زبان‌آموزان به همراه منابع صوتی و کتاب میسر می‌شود.

رییس کانون زبان ایران ادامه داد: همان‌گونه که می‌دانید قواعد زبان عربی در کشورهای عرب زبان به زبان فصیح آموزش داده می‌شود، ما نیز در کانون زبان قواعد را به زبان فصیح تدریس می‌کنیم و پس از آن زبان‌آموزان می‌توانند گویش‌های عربی را فرا گیرند.
مومنی با اشاره به راه‌اندازی بخش نوجوانان عربی برای اولین بار در کانون زبان ایران بیان کرد: به تازگی بخش نوجوانان عربی را در کانون زبان راه اندازی کرده‌ایم و بعد از آن مراحل دیگری را برای گروه سنی بزرگسالان داریم. در حال حاضر در شهرهای اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، مشهد، کرمانشاه، شیراز، ساری و یزد و ۴ مرکز آموزشی در تهران آموزش زبان عربی را با جدیت دنبال می‌کنیم و تلاش می‌نماییم که خواسته‌های بسیاری از جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به یادگیری این زبان را برآورده سازیم.

وی در خصوص آموزش زبان فارسی به عرب‌ زبانان گفت: در کانون زبان ایران، زبان فارسی را به غیرفارسی زبانان از جمله افراد مقیم در ایران، شاغلان در سفارت خانه‌ها، گردشگران عرب زبان و یا افرادی که می‌خواهند در ایران اقامت داشته باشند آموزش داده می‌شود. در حال حاضر در خارج از ایران مرکز و یا شعبه‌ای نداریم ولی دارای تعاملات خوبی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی هستیم.

مومنی تعامل با افراد عرب زبان را در یادگیری این زبان موثر دانست و خاطر نشان کرد: اگر شخص در محیطی مرتبط با یک زبان باشد قطعا در یادگیری او کمک شایانی صورت می‌گیرد اما به سفر بردن زبان آموزان، خارج از ایران و به کشورهای عربی، مسئولیت بزرگی را برای ما ایجاد می‌کند. “دهکدۀ زبان عربی” ایده‌ای است که به همین منظور ارائه شده است، به این معنی که می‌خواهیم در منطقه‌ای از تهران شرایطی را فراهم نماییم تا زبان‌آموزان بتوانند با حضور در آن، به زبان عربی صحبت کنند و درخواست‌های خود را به این زبان مطرح نمایند.

گفت و گوی مصطفی مومنی، رییس کانون زبان ایران با شبکه العالم، روز دوشنبه ۳ دی ماه در ساختمان مرکزی صدا و سیما صورت گرفت.

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *