متن در مورد گردشگری سلامت به زبان عربیگردشگری سلامت

      عوامل اصلی تاثیر‌گذار برموفقیت تجاری کشورها در جذب بیماران بین‌المللی

 

سیاست‌ها و مقررات
شکل‌گیری بازار باز خدمات تندرستی در کشورها  رابطه مستقیمی با سیاست‌های فرابخشی و بخشی دولت‌‌ها دارد. آزادسازی اقتصادی و بهبود روابط سیاسی با سایر کشورها و مقررات روادید از سیاست‌های تاثیرگذار فرابخشی هستند. همچنین سیاست‌های خاص بخش تندرستی، مانند خصوصی‌سازی، پوشش‌های بیمه‌ای گسترده
منطقه‌ای و یا تکمیلی نیز بر شکل‌گیری بازار این گونه خدمات تاثیر دارند.
میزان استفاده از علوم و فناوری پیشرفته
میزان بهره‌گیری بیمارستان‌ها از فناوری‌های نوین علت برتری برخی کشورها در استفاده بیشتر و بهتر از بازار خدمات تندرستی سایر کشورها است. چرا که شایع‌ترین علت برای مسافرت بیماران بین‌المللی دسترسی به خدمات تخصصی وابسته به تکنولوژی‌های پیشرفته است.

هزینه ارایه خدمات تندرستی
هزینه ارایه خدمات تندرستی، تاثیر مستقیمی بر تصمیم به درمان دارد. اختلاف نسبی هزینه‌ها در دو کشور موجب جذب بیماران به کشور دیگر با کیفیت مشابه خدمات است. در صورتی که ارایه خدمات از سطح بالاتری برخوردار باشد و هزینه کمتری به دنبال داشته باشد، این امر تشدید خواهد شد.

نظام بیمه درمانی کشور
گستردگی و تنوع خدمات بیمه‌ای و آزادی در انتخاب و حضور بیمه‌های خصوصی تحرک و رقابت‌پذیری بخش خدمات تندرستی را بالا می‌برد. کشوری که بتواند با سیاست‌های خوب خود در چهارچوب نظام و مدیریتی قوی، بیمارستان‌ها و خدمات تندرستی خود را جز پوشش‌های بین‌المللی بیمه قرار دهد، خواهد توانست بیماران بیشتری را جذب نمایند.

زیرساخت‌های ارتباطات و حمل و نقل
بازار تجارت خدمات تندرستی مانند همه بازارهای دیگر کالا و خدمات شدیدا تحت تاثیر نظام ارتباطات و حمل ونقل است. اطلاع‌رسانی و ارایه مشاوره قبل از سفر در جذب بیمار خارجی حایز اهمیت است و کیفیت خدمات مسافرت در انتقال بیمار موثر می‌باشد. در این جا کیفیت، سرعت، دقت و قیمت شاخص‌های اصلی در ارزیابی ضعف و قوت کشورها  است.

وضعیت سلامت کشور
موفقیت هر کشور در جذب و درمان بیماران خارجی همراهی مستقیم با وضعیت سلامت آن دارد. هم هر دو دارای زیربناها و علل مشترک هستند و هم  بالا بودن سطح
سلامتی در جلب توجه بیماران خارجی موثر است.

مناسبات جهانی و منطقه‌ای
تفاهم‌نامه‌های تجاری دو یا چند جانبه در تقویت مبادله بیمار موثرند. موانع فراوانی از جمله مقررات بروکراتیک روادید، گمرک و اقامت از اثر چنین تفاهم‌نامه‌ای می‌کاهند.

تشابه‌های فرهنگی و زبانی
دریافت درمان در یک کشور بیگانه همواره با استرس های مضاعف همراه است. زبان و فرهنگ مشترک یکی از مهمترین عوامل در کاستن از یان فشارها است.

نزدیکی جغرافیایی
نزدیکی جغرافیایی ارایه خدمات سرپایی، ارسال اطلاعات پزشکی و ویزیت‌های قبل از عمل را تسهیل نموده و هزینه‌های مسافرت را کاهش می‌دهد.

جاذبه‌های طبیعی و زیرساخت‌های گردشگری
درمان بیماران خارجی پیوند عمیقی با صنعت گردشگری دارد. کیفیت خدمات گردشگری و هتلدارای عامل موثری در جلب رضایت بیمار و همراهان است. به علاوه
گردشگری پزشکی یکی از موضوعات مشترک در خدمات تندرستی و گردشگری به شمار می‌رود.

بازارهای جهانی بیماران بین اللملی
با توجه به تنوع انگیزه‌های بیماران، هر کشوری صرف‌نظر از میزان توسعه‌یافتگی  کلی و بخشی می‌تواند بازار خدمات تندرستی باشد. این بازار  شدیدا تحت تاثیر ثروت ملی، ساختار نظام تندرستی و قوانین مربوط به درمان در خارج از کشور است. چگونگی پوشش خدمات، آزادی انتخاب پزشک، تنوع بیمه‌های دولتی، خصوصی و تکمیلی بین‌المللی، نظام پرداخت و وجود یا عدم وجود سیستم ارجاع بر سهولت خروج بیماران  اثر می‌گذارد. از میان بازارهای جهانی بیماران خارجی، بدون شک بازار عرب پرجاذبه‌ترین است. جمعیت ۲۴۵ میلیون نفری ۱۷ کشور عرب و فقدان خدمات تخصصی کافی موجب شده، سالانه هزاران بیمار عرب راهی کشورهای دیگر شوند که از این میان بیمارستان‌های امریکایی و انگلیسی بیشترین بهره را از این بازار می‌برند.
ضمن این که دیگر کشورهای غربی مانند آلمان و برخی کشورهای عرب مثل اردن نیز سهم‌های کوچکتری دارند.
در سال ۱۹۹۷ فقط بیمارستان‌های آمریکایی حدود ۶۰ هزار بیمار خارجی را پذیریش کرده‌اند که نزدیک به نیمی از آن ها  از منطقه خاورمیانه و عمدتا کشورهای عرب بوده‌اند.
آمارها متوسط هزینه درمان تخصصی بیمار خارجی در کشورهای پیشرفته را بین   ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار نشان می‌دهند و این در حالی است که فقط از کشور امارات متحده عربی سالانه ۶ هزار بیمار به بیمارستان‌های بین‌المللی مراجعه می‌کنند.
مریم رحمانی

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *