تبیین گردشگری پزشکی در ایران (چالش ها و راهکارها)
نویسنده: پیردشتی حسن,حسین نژاد سیدحسین*
*دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی بابل
عنوان همایش: همایش ملی فرهنگ گردشگری و هویت شهری
نوع مجمع: سازمان ها و مراکز غیر دولتی
حامی: موسسه علمی پژوهشی مهر اندیشان ارفع
زمان: ۱۳۹۴, دوره ۱
چکیده:
گردشگری سلامت به سفر افراد برای دریافت خدمات سلامت در کشورهای مختلف در قالب گردشگری گفته می شود. این گردشگری به یک فعالیت در آمد زا در عرصه بین المللی تبدیل شده است. کشور ایران در این فعالیت از ظرفیتهای بالایی برخوردار است.این پژوهش با هدف ترسیم وضع سلامت گردشگری در ایران انجام شده است. روش تحقیق در این تحقیق توصیفی- کتابخانه ای می باشد. نتایج یافته ها نشان می دهد که ایران در زمینه زیر ساخت های پایه و درمان برنامه مدون توسعه گردشگری پزشکی و هماهنگی بین بحثی در سطح کلان و عملیاتی، و بازاریابی موثر با چالش هایی روبه رو می باشد و اگر ایران قصد ورود در بازار گردشگری پزشکی را با سهم بالا می خواهد باید در جهت رفع این چالش ها اقدام کند.
کلید واژه: گردشگری، سلامت، گردشگری پزشکی، ایران
گردشگری یا توریسم (به انگلیسی: tourism) بهطور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته میشود. هر چند که در سالهای اخیر شامل هرگونه مسافرتی میشود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود. به کسی که گردشگری میکند گردشگر یا توریست (tourist) گفته میشود. واژه گردشگر از زمانی پدید آمد که افراد طبقه متوسط اقدام به مسافرت کردن نمودند. از زمانی که مردم توانایی مالی بیشتری پیدا کردند و عمرشان طولانیتر شد، این امر ممکن شد. اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقهمند هستند. ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کردهاند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص. بهطور مثال برای دیدن ساختمانهای معروف و آثار هنری، آموختن زبانهای جدید و چشیدن غذاهای متفاوت. گردشگری سازمانیافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است.