ترجمه فارسی قرآنقرآن

معرفی رشته قرآن کاوی رایانشی دوره ارشد + دانلود سرفصل مصوب

برای دانلود سرفصل اینجا کلیک کنید

1- تعریف:

امروزه با کشف روزافزون معانی و مفاهیم جدید قرآن کریم و پی بردن به جنبه­های جدیدی از اعجاز این کتاب آسمانی و همچنین ارائه روش­های هوشمند مبتنی بر متن­کاوی و تشخیص الگو، نیاز به رشته­ای است که بتواند پاسخگوی کشف نظم موجود در قرآن و روابط میان الفاظ و مفاهیم آنها از طریق روش­های فوق­الذکر باشد. قرآن­کاوی رایانشی رشته­ای است که به بحث پیرامون کاوش، استخراج و پردازش واژه­ها و مفاهیم قرآنی و روابط میان آنها با استفاده از روش­ها و الگوریتم­های داده­کاوی، رمزنگاری، کشف الگو و … می­پردازد.

2- دلیل نام­گذاری رشته به قرآن­کاوی رایانشی:

با توجه به حوزه­های تحت پوشش این رشته در پردازش خودکار قرآن از قبیل متن­کاوی، داده­کاوی، استخراج الگوهای متنی، رمزگذاری و …، به نظر می­رسد عبارت “قرآن­کاوی” واژه­ای است که جامع تمام این حوزه­های تخصصی می­باشد. از طرفی چون وسیله انجام این پردازش­های خودکار، عموما ابزارهای رایانه­ای است، عبارت “رایانشی” نیز به خوبی این مقصود را می­رساند.

3- هدف:

هدف از ایجاد این رشته تربیت افراد لایق، متعهد و کاردان می­باشد که بتوانند بر مبنای علم قرآن­کاوی رایانشی و متون مرتبط با آن و در اثر آشنایی با روش­های پیشرفته تحقیق در علوم، مهارت علمی و عملی لازم را به گونه­ای کسب کنند که بخوبی بتوانند به تعلیم در این رشته بپردازند و در جهت پیشبرد مرزهای دانش و کمک به ایجاد روح علمی در جامعه گام بردارند. از جمله اهداف کاربردی این رشته می­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- ایجاد واسط­های کاربری مناسب برای جستجو و پردازش واژه­ها، عبارات و مفاهیم قرآنی

2- بهبود روش­ها و الگوریتم­های داده­کاوی و متن­کاوی به منظور آنالیز و کمی­سازی داده­های متنی و مفهومی قرآن

3- ایجاد نمودارها، جداول و تصاویر از روابط میان واژه­ها، الفاظ و عبارات قرآنی به منظور بررسی­های آماری

4- ایجاد شبکه­های ارتباط واژگانی قرآن به منظور کشف روابط قطعی و احتمالاتی میان مفاهیم قرآنی برای ایجاد هستان­شناسی قرآن

5- بهبود و بکارگیری روش­ها و الگوریتم­های کشف الگو جهت کشف الگوهای تکرار، وزن و … در قرآن

6- بکارگیری روش­ها و الگوریتم­های رمزنگاری برای رمزگذاری بر روی واژه­ها و الفاظ قرآنی و روابط میان آنها

7- ایجاد یک پیکره متنی جامع از قرآن جهت استفاده در تحلیل­های صرفی، نحوی، مفهومی و …

8- ایجاد ابزارهایی برای پردازش سایر متون عربی و مقایسه ویژگی­های آن با قرآن جهت کشف ویژگی­های ممیزه قرآن

4- ضرورت و اهمیت:
در سال­های اخیر با گسترش رشته­هایی مانند زبانشناسی رایانشی و پردازش زبان طبیعی عربی در بسیاری از دانشگاه­های معتیر دنیا مانند استنفورد و کلمبیا و توجه به اینکه زبان عربی یکی از پیچیده­ترین و فصیح­ترین زبان­های دنیا به شمار می­رود و همچنین تعریف پایان­نامه­های معتبر در این راستا و نیاز روزافزون مراکز تحقیقاتی و پردازشی علوم اسلامی به تامین و گسترش رشته قرآن­کاوی رایانشی و با توجه به ماهیت میان­رشته­ای و تخصصی این رشته و به منظور تأمين متخصصان و متبحران اين رشته تا سطح دكتري، تأسيس دوره كارشناسي ارشد در دانشگاه­های واجد شرايط جمهوري اسلامي ايران كاملاً ضروري به نظر می­رسد. از طرفی برای طرح روش­های نو در انتقال مفاهیم در زبان­های نزدیک به عربی مانند فارسی نیز می­توان از روش­های مورد تحقیق انتقال معنا و ……. از قرآن کمک گرفت.

5- طول دوره و شکل نظام :

برنامه­های درسی دوره برای چهار نیم­سال طرح­ریزی شده است. طول هر نیم­سال 16 هفته آموزشی کامل است. مدت هر واحد درس نظری، آزمایشگاهی و کارگاهی به ترتیب 16، 32 و 48 ساعت می­باشد.

6- نقش و توانایی فارغ التحصیلان :

فارغ­التحصیلان این رشته می­توانند در مکان­های ذیل مشغول به فعالیت علمی گردند:

1- دانشگاه­ها و مراکز عالی به عنوان:
– اعضاء هیئت علمی برای آموزش تخصصی در دوره های کارشناسی ارشد یا دکترای تخصصی قرآن­کاوی رایانشی و نیز تحقیق و پژوهش در شاخه­های مرتبط؛

– کارشناسان پردازش کامپیوتری در پژوهشکده­های علوم اسلامی

– راه اندازی موسسات تحقيقاتي- كامپیوتری علوم اسلامی به منظور

· طراحی استانداردهایی برای روند پردازش متون عربی- اسلامی

· طراحی ابزارهای پردازش زبان عربی

· طراحی نرم­افزارهای داده­کاوی و پردازش قرآنی

· طراحی و تولید یک پیکره متنی جامع و استاندارد از قرآن و سایر متون عربی در سطوح مختلف زبانی

2- سازمان­ها و موسسات فرهنگی- اسلامی

– مشاوره تخصصی در زمینه تحلیل متون اسلامی- عربی

– ارزیابی تحلیل­ها و پردازش­های زبانی صورت گرفته در متون اسلامی- عربی

– طراحی و تولید نرم­افزارهای پردازش کامپیوتری متون عربی- اسلامی

– پژوهش در زمینه انواع روش­های پردازش کامپیوتری متون عربی- اسلامی

3- سازمان­ها و نهادهای علوم انسانی

– تدوین علوم انسانی بر مبنای دانش­های استخراجی از قرآن کریم

– ارائه الگوی پیشرفت در قالب یک برنامه کاربردی مبتنی بر گزاره­های قرآنی

7- شرایط ورود به رشته:

پذیرش در این دوره منوط به موفقیت در آزمون متمرکز ورودی کارشناسی ارشد تعیین شده توسط سازمان سنجش و از تمام رشته­ها با کلیه گرایش­ها خواهد بود.

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *