فرق موزایینک کاشی و سرامیکفرق موزایینک کاشی و سرامیک

فرق موزایینک کاشی و سرامیک : یک قطعه کاشی از دو قسمت تشکیل شده‌است: ۱- قطعه سفالی که قسمت اصلی و استخوان‌بندی کاشی را تشکیل می‌دهد. ۲- لعاب روی آن که ماده‌ای است شیشه‌ای و قسمت رویی آن را تشکیل می‌دهد.
سرامیک هم به مواد غیرآلیِ غیرمعدنیِ جامد گفته میشود. حالا به کاشی ای که لعاب روش از جنس سرامیک باشد، کاشی سرامیکی یا سرامیک (در بازار) گفته میشود.
کاشی به عربی : قیشانی
سرامیک به عربی : سیرامیک
موزائیک به عربی : فسیفساء

کاشی به اجسامی دلالت دارد که فقط برای پوشش دیوار مناسب هستند و به دلیل نداشتن استحکام کافی نمی توان کاشی را برای سطوح کف کار کرد.
مقاومت کاشی نسبت به هم گروه خود یعنی سرامیک در برابر نیروی فشار و حتی شدت سرما و گرما بسیار کم است و بدین دلیل فقط مناسب برای محیط های بسته است و برای دیوارهایی که اصطلاحا نمکش دارند مناسب نیست و بهتر است در جاهایی به کار رود که میزان نم و رطوبت آن خیلی کم و نزدیک به صفر است.استفاده از کاشی در محیط های ذکر شده مناسب نیست و بر طول عمر کاشی اثر دارند. اما ب این حال تنوع رنگی و مدل در کاشی ها بسیار بیشتر از سرامیک ها است. دیوارهای سرویس های بهداشتی , حمام و آشپزخانه , اتاق ها , پارکینگ , راهرو ها از پرمصرف ترین جایی هایی است که از کاشی برای پوششش آنها استفاده می شود. دلیل اینکه کاشی را بیشتر برای دیوارها استفاده می کنند این است که نسبت جذب زیادتری نسبت به سرامیک دارد و به همین دلیل برای دیوارها بسیار مناسب تر است. اما سرامیک ها را هم می توان برای دیوار و هم می توان برای کف استفاده کرد اما به دلیل استحکامی و دوامی که دارد بیشتر برای کف استفاده می شود.مقاومت سرامیک نسبت به کاشی در برابر فشار و سرما و گرمای شدید و رطوبت خیلی بیشتر است. اما نمی توان انها را در محیط های باز کار کرد زیرا شدت سرما و گرما باز هم روی انها تاثیر می کذارد اما اگر تمایل داشتید در محیط های باز از سرامیک استفاده کنید بهتر است که از نوع پرسلان استفاده کنید.پرسلان ها تقریبا به طور کامل در برابر فشار و سرما و گرما و رطوبت مقاوم هستند.

فرق موزایینک کاشی و سرامیک

تعریف:
موزاییک کف پوشی است متراکم ، در حقیقت یک جور بتن است که تراکم خود را یا از طریق فشار پرسی و یا از طریق لرزش به دست می آورد و از ماسه ، سیمان ، سنگ دانه، پودر سنگ و آب در ابعاد و طرحهای گوناگون وجود دارد. به طور کلی موزاییک از دو سطح تشکیل شده است :
۱) لایه رویه و یا رنگ موزاییک :
این لایه که نقش موزاییک را تشکیل می دهد و در آن از پودر سنگ ، سیمان، آب و از ترکیبات دانه بندی شده و رنگی استفاده شده است .
۲) لایه زیرین یا نارین:
این لایه از موزائیک دارای ضخامت بیشتری نسب به لایه رویه می باشد نقش تحمل فشار را نیز بر عهده دارد. و مانند لایه رویه از سیمان ،آب و ماسه تشکیل شده است.
سرامیک

از زمانی که انسان غارنشینی را به قصد یافتن مکان زیست بهتر ، پشت سر گذاشت، با مصالح ساختمانی سر و کار پیدا کرده بود. بدیهی است که این مواد از نوع موجود در طبیعت بود، مانند پوست برای بنا کردن خیمه و یا گل و سنگ برای تهیه مسکن دائمی‌. بعدها بشر آموخت که از قطعات چوب و تخته و میخ و پیچ برای استحکام بنا استفاده کند و موادی مانند آهک ، ساروج و سیمان را برای اتصال محکم‌تر قطعات سنگ و یا چوب به یکدیگر بکار بگیرد، ولی خاک رس مهمترین ماده اولیه تهیه بسیاری از مصالح ساختمانی است. خاک رس به صورت ناخالص در تهیه کوزه ، گلدان هاى گلی ، ظروف سفالی ، اشیا و لوله‌هاى سفالی ، سرامیک ، سیمان و به صورت خالص ، در تهیه ظروف چینی و … مصرف می‌شود.

تعریف
• از نظر واژه: سرامیک به کلیه جامدات غیر آلی و غیر فلزی گفته می‌شود.
• از نظر ساختار شیمیایی:کلیه موادی که از مخلوط خاک رس با ماسه و فلدسپار در دمای بالا بدست می‌آیند و توسط توده شیشه مانندی انسجام یافته و بسیار سخت و غیر قابل حل در حلال‌ها و تقریبا گداز ناپذیر می‌‌باشند، سرامیک نامیده می‌شوند.
نقش اجزای سه‌گانه در سرامیک
• خاک رس:موجب نرمی ‌و انعطاف و تشکیل ذرات بلوری سرامیک می‌شود.
• ماسه:قابلیت چین خوردن ، پس از خشک و گرم شدن و تشکیل ذرات بلوری سرامیک را کاهش می‌دهد. • فلدسپار:در کاهش دادن دمای پخت و تشکیل توده شیشه‌اى و چسباننده ذرات بلوری سرامیک موثر است.
کاشی
خاک رس، نسبت به کانی ذاتی خود، به گروه کائولین ALO2, 2SO2,2H2O و و هالوزیتها al2o ,2SO2,4h2o ومونت مورفوفیت تشکیل شده است. کاشیها، بهترین مصالح موافق از نوع سرامیک می باشند که هم ارزان و هستند و هم استحکام و ظرافت و زیبایی آنها ذخیره کننده است. کاشی، دارای انواع مختلف ساده، برای سینه دیوار و انحنا دار برای شروع و انتهای نبشها و نوع مخصوص قرنیز که کاشی را با حالت زیبایی، به سرامیک یا موزائیک و سنگ کف می رساند، می باشد. کاشیها به صورت رنگارنگ و نقاشیها و صور مشبک و برجسته و یا یک طرح یا در کل به صورت تابلو و نوشته و غیره ساخته می شوند. کاشی در کارخانجات کاشی سازی، با لعاب و رویه زدن و پختن در جا، با استحکام و اندازه های مختلف ساخته می شود. لعابها معمولاً از کایولین، کوارتز، فلدسپاتها و با اضافه کردن گچ و اکسید آهن گرفته می شود که برای لوله های فاضلاب و غیره مصرف و در مورد رنگها از اکسیدهای فلزات استفاده می شود. این مجموعه ها به صورت پودر آهن شده وبا دستگاه روی کاشی کشیده می شود و در کارخانه خشک و پخته می شوند و این عمل کاشی را ضد آب می کند. برای ممکن ساختن چسبندگی کاشی با ملات، آن را ۵/۱ تا ۲ میلیمتر برجسته می سازند. کاشی با ابعاد ۱۰×۱۰ الی ۴۰×۴۰ برای دیوارهاست. از جمله سایر موارد، نمی توان به مواردی نظیر کاربردهای بهداشتی مثل وان و روشویی و موارد دیگر که پس از لعاب دادن، بر روی آنهاکارهای اضافه، انجام می گیرد و به صورت سبک و تمیز در می آیند، اشاره کرد. کاشیهای دیواری حداقل ۶ میلیمتر و حداکثر ۱۰ میلیمتر ضخامت دارند تا انقباض نداشته باشند کاشیها را ۱۰۰ درجه گرما داده و فورا داخل آب ۲۰-۱۸ درجه قرار می دهند، در این قسمت احتمال ترک برداشتن آزمایش می شود.
کاشیها در دمای ۱۲۵۰- ۱۲۰۰ درجه پخته شده و سپس از دادن لعاب، آنها را دوباره ۱۲۶۰ – ۱۱۰۰ درجه حرارت می دهند. کاشیها طبق بند ۷-۴-۲ – آیین نامه سازمان برنامه، از لحاظ نداشتن نقص، درجه یک و با داشتن چند خال ۲/۱ میلیمتر در رویه و لبه درجه ۲ واگر این اشکالات ۳-۲ میلیمتر باشد درجه ۳ خوانده می شوند
منبع:بانک اطلاعات کاشی و سرامیک

فرق موزایینک کاشی و سرامیک

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *