نگاه عاقل اندر سفیه یعنی چه ؟نگاه عاقل اندر سفیه یعنی چه ؟

نگاه عاقل اندر سفیه یعنی چه ؟
این عبارت مثلی که در زبان فارسی زیاد به کار می رود به چه معناست
قبل از اینکه معنای کل عبارت را بگوییم باید دو کلمه مهم این عبارت یعنی عاقل و سفیه را بیان کنیم. کلمه عاقل همانطور که می دانید به معنای انسان دانا است و سفیه متضاد آن و به معنای نادان است. بنابراین مفهوم عبارت واضح شد یعنی نگاه یک شخص دانا به یک شخص نادان. در ادامه به کاربرد و مفهوم این عبارت می پردازیم:
نگاه عاقل اندر سفیه یعنی نگاه کسی که خود را عاقل می داند به شخصی دیگر که او را نادان می داند و نشان از فخرفروشی و خودبرتر بینی فرد است.

همچنین بخوانید: مادر قهوه به چه معناست؟

عاقل اندر سفیه یا عاقل اندر سفیح

فخرفروشی و برتری جویی های بی دلیل، که تبدیل به مشکل فرهنگی میان ایرانیان شده، موضوع یادداشت جدید دکتر محمود اسعدی است.

دکتر اسعدی نوشته است: “حتماً‌ در مراودات با شخص یا اشخاصی برخورده‌اید که در ارتباطات کلامی و غیرکلامی به‌گونه‌ای رفتار کرده‌اند که گویی نسبت به شما برتری دارند و این البته از نوع برتری‌طلبی‌های روا نبوده است و همین نکته شما را آزار داده است. مثلاً شخصی به دلیل اینکه در شهری بزرگتر متولد شده یا در منطقه مشهوری زندگی می‌کند نوع رفتارش متفاوت می‌شود. “
وی افزوده است: “به عبارتی نوع نگاه عاقل اندرسفیه که چون عادت شده، عادی جلوه داده می‌شود… حتی اروپایی‌ها، آسیایی‌ها و همین‌طور تا دیگر کشورهای دور افتاده که مثلاً ساکنان برخی مناطق را آدم حساب نمی‌کنند و حتی در کشورهایی مثل فرانسه اغلب «پاریسی‌ها»، اهالی ساکن دیگر شهرها مثل استراسبورگ و کن‌دنیس را عقب‌افتاده تلقی می‌کنند و این نکته در روابط انسانی آنها کاملاً‌ مشهود است که مثلاً از لهجه و سنت‌های آنها ایراد می‌گیرند.
بدین اعتبار شاید بتوان گفت این مشکلی فرهنگی و اساسی در اغلب نقاط جهان است که خود باعث برتری طلبی‌های گاه خطرناک می‌شود و شاید منشأ ستیزه‌جویی‌های بزرگ بین ملت‌ها است که باید آسیب‌شناسی و درمان شود…. اما به نظر می‌رسد این مشکل در میان ما ایرانیان بیشتر است .”

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *