یاسین تو گوش خر خوندن یعنی چه ؟یاسین تو گوش خر خوندن یعنی چه ؟

یاسین تو گوش خر خوندن یعنی چه ؟

یاسین به گوش خر خواندن به چه معناست ؟ یس تو گوش خر خوندن

یس (یاسین ) تو گوش خر خوندن یعنی نصیحت کردن کسی که هیچ فایده ای ندارد و کار خودش را می کند.

همچنین بخوانید : قرص ویاگرا چیست ؟

هرچه نصیحتش کردم که این کارها عاقبت نداره، گوش نکرد. انگار یاسین به گوش خر می‌خونم.
وَ مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا کَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِما لا یَسْمَعُ إِلاَّ دُعاءً وَ نِداءً صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ

و مثل کافران (در شنیدن سخن انبیاء و درک نکردن معنای آن) چون حیوانی است که آوازش کنند و او از آن آواز (معنایی درک نکرده و) جز صدایی نشنود، کفّار هم (از شنیدن و دیدن حق) کر و گنگ و کورند، زیرا تعقل نمی‌کنند.

نظر سیَّد مفسران:
معناى آیه- و خدا داناتر است- این است که مثل تو اى پیامبر در دعوت کفار، مثل آن چوپانى است که دام خود را نهیب میزند و مثلا می‏گوید: (از رمه دور نشوید، که طعمه گرگ مى‏گردید)، ولى گوسفندان تنها صدایى از او می‌شنوند و به گله بر می‌گردند ولى‏ سخنان او را نمیفهمند)، کفار هم همین طور هستند، از فهم سخنان تو که همه به سود ایشان است کرند و چون حرف صحیحى که معناى درستى را افاده کند ندارند، پس لال هم هستند، و چون پیش پاى خود را نمیبینند، گویى کور هم هستند، پس کفار هیچ چیزى را نمیفهمند، چون همه راه‌هاى فهم که با چشم است یا گوش و یا زبان، برویشان بسته شده است.
ترجمه تفسیر المیزان، ج‏۱، ص: ۶۳۶٫
ضرب المثل به گوش خر یاسین خواندن یا یاسین به گوش خر خواندن

به گوش خر یاسین خواندن

معنی:

حرف یا نصیحتی که شنونده چیزی از آن نفهمد،راهنمایی و پند بی حاصل و بیهوده به گوش نا اهل

Water off a duck’s back:

سوره یس (خوانده می‌شود: یاسین) سوره ۳۶ از قرآن است، ۸۳ آیه دارد، و سوره‌ای مکی است. این سوره قلب قرآن نام گرفته‌است و روایات متعددی آن را از جمله سوره‌های مهم قرآن شمرده‌اند. محتوای این سوره در حالت کلی پیرامون توحید، معاد، وحی، قرآن، و بشارت و انذار است. بحث نخست پیرامون نبوت پیامبر اسلام و قرآن است؛ پس از بحثی پیرامون پیامبران قبلی و تسلی پیامبر، بحثی پیرامون توحید شده و سرانجام در مورد معاد و ویژگی‌های روز قیامت سخن می‌گوید.

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *