ترجمه فارسی اشعار عربی سعدی / ترجمه بخشی از شعر عربی سعدی به فارسیترجمه فارسی اشعار عربی سعدی / ترجمه بخشی از شعر عربی سعدی به فارسی

نقش سعدی در پیوند زبان عربی و فارسی
آیین گرامیداشت روز جهانی عربی با حضور دکتر محمدعلی آذرشب، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر ایرانی زبان و ادبیات عربی و با حضور پرشور استادان و دانشجویان دانشگاه کوثر برگزار شد.

همچنین بخوانید : تأثیر زبان فارسی بر زبان عربی

بنابراین گزارش دکتر علیرضا حسینی رییس دانشگاه کوثر ضمن عرض تبریک روز جهانی زبان عربی گفت:

۱۸ دسامبر روز جهانی زبان عربی نام گزاری شده و در سال ۱۹۷۳ میلادی مجمع سازمان ملل کمیته آموزشی، فرهنگی و پژوهشی زبان عربی را جزء زبان‌های رسمی دنیا و جزء ۶ زبان رسمی بین‌المللی قرار داد. در سال ۲۰۱۰ مجمع مذکور برای این ۶ زبان جشنی بر پا کرد و در سال ۲۰۱۲ نیز به صورت رسمی برای زبان عربی جشن برپا شد که هدف ارتقاء این زبان به صورت رسمی و بین‌المللی در سطح جهان می‌باشد.

وی افزود: زبان عربی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا زبان قرآن است و از طرف مجمع سازمان ملل به عنوان زبان رسمی اعلام شده است.

در ادامه دکتر محمدعلی آذرشب در خصوص اهمیت زبان عربی گفت: زبان عربی و زبان فارسی هر دو زبان تمدن اسلامی است و جهان عرب به این مسئله پی برده و در همین راستا اتحادیه عرب مقرر کده است که یکی از زبان‌های رسمی جهان عرب در دانشگاه‌ها باید زبان فارسی باشد و کلیه کسانی که علوم انسانی می‌خوانند باید زبان فارسی هم بخوانند چون فهمیدن و دریافتن ریشه‌های تمدن اسلام بدون زبان امکان پذیر نیست.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دنیای امروز بزرگترین مشکل جهان اسلام عقب ماندگی تمدنی است و وجود پدیده داعش، تسلط آمریکا بر اعراب، درگیری‌های شیعه و سنی، درگیری‌های شیعه با شیعه، کشتارها در لیبی، یمن و… نشان دهنده عقب‌ماندگی تمدنی است و جهان اسلام تا به تمدن نوین اسلامی نرسد این مشکلات وجود خواهد داشت.

دکتر آذرشب افزود: جهان اسلام به تمدنش نخواهد رسید مگر اینکه به پیوند زبان و ادبیات عربی با زبان و ادبیات فارسی برسد. یکی از کسانی زبان فارسی را با زبان عربی پیوند داد، سعدی شیرازی است. قبل از سعدی شیرازی زبان عربی و زبان فارسی از هم جدا بودند اما سعدی در گلستان و بوستان این دو زبان را به طرز شگفت انگیز و زیبایی پیوند داد.

نقش سعدی در پیوند زبان عربی و فارسی

By شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *