لامپ زنون ماشین چیست ؟
در حال تردد در یکی از اتوبان ها بودم که خودروی پشت سرم با نور بالا اشاره کرد که به او راه بهم ولی نور بالای خودرویش با بقیه کاملا متفاوت بود. نوری بسیار شدید و خیره کننده که رنگ آن سفید مابل به آبی بود. ، شفافیت خاصی داشت و محدوده زیادی را نیز روشن می کرد.
آن خودرو از لامپ هایی به نام زنون استفاده می کرد. بسیاری از خوانندگان برایشان این سوال مطرح شده است که چرا از این لامپ ها استفاده می شود. و در کل این لامپ ها چگونه کار می کنند؟
آیا نصب آن روی هر خودرویی امکان پذیر است؟ در جواب این سوال باید بگویم بیشترین آمار تصادفات در شب است. وقتی هوا تاریک می شود به علت کاهش دید راننده و نبود نور کافی در بسایری از موافع راننده دچار دچار خطای دید شده و از مسیر منحرف می شود. به همین دلیل بحث روشنایی در خودروها بسیار مهم و حیاطی است.
لامپ های هالوژنی که امروزه در بسیاری از خودرو های تولید داخل نصب می شود در مقابل لامپ های زنون بسیار ضعیف و ناکار آمد هستند. اگر کمی دقت کنید محصولات خارجی که وارد کشور شده اند. همگی اکثرا مجهز به این نوع لامپ ها هستند.
اما زنون چگونه کار می کند؟ این لامپ ها بر اساس تخلیه شدید بار الکتریکی در یک محفظه گاز زنون آب بندی شده و بدون درز ، نور تولید می کند. وقتی بین دو الکترود تخلیه بار شده و اشتعال صورت می گیرد. نور شدیدی تولید می شود اشتعال این مجموعه به این سبب است که تخلیه بار بین دو الکترود در محفظه ای صورت می گیرد که در آن گاز زنون فشرده شده و در نتیجه نور تولید می شود. در این نوع لامپ ها دیگر از فیلامان تنگستنی (یک نوع فلز) استفاده نمی شود . به این سیستم لامپ ها HID نیز گفته می شود.
لامپ های هالوژنی که دارای یک فیلامان از جنس تنگستن هستند در اثر ارتعاشات جاده و تکان های خودرو آسیب می بینند. در اصل فیلامان که خیلی حساس است پس از مدتی صدمه دیده و خراب می شود. اما لامپ های زنون به هیچ وجه این چنین نیستند. همچنین چون رنگ نور HID آبی و سفید و به روشنایی روز نزدیکتر است ، ایمن تر و راحتتر نیز می باشد . خروجی نور یک لامپ زنون ۳۵ واتی در مقایسه با یک لامپ هالوژنی ۵۰ واتی سه برابر بیشتر است.
این مسئله باعث می شود که سیستم توان کمتری از برق خودرو بگیرد ، گرمای کمتری تولید کرده و مهمتر از همه رو شنایی بیشتری داشته باشد . اما مزایای این لامپ ها به همین جا ختم نمی شود . افزایش سه برابر روشنایی جاده ، افزایش راحتی و کاهش خستگی چشم راننده هنگام رانندگی در شب ، دوام و طول عمر بسیار بیشتر نسبت به لامپ های هالوژنی به طوری که می توان گفت عمر این گونه لامپ ها ۱۰ برابر بیشتر از لامپ های هالوژنی است . ۳۵ تا ۴۰ درصد مصرف کمتر برق و در نتیجه افزایش توان سیتم برق خودرو.
اگر دقت کنید مشاهده می کنید که لمپ های هالوژنی در اثر برخورد حباب های آب و هوا به راحتی می سوزند ولی لامپ زنون به هیچ وجه این گونه نیست . همچنین در صورت بروز مشکلی در جریان برق،برق سیستم را قطع می کند تا ایمنی در سیستم کاملا برقرار شود .
لامپ های زنونی که توسط نیروی انتضامی توقیف می شوند از استاندارد لازم برخوردار نبوده و سبب کاهش دید راننده مقابل می گردند . این لامپ ها مدت ها است که در بازار جهانی به صورت استاندارد و به علت مزایای زیاد و عمر طولانی و همچنین قیمت نه چندان زیاد استفاده می شوند. ولی در ایران اگر خودرو به صورت دستی و غیر کارخانه ای از این لامپ ها ستفاده کند متوقف می شود
نصب این لامپ ها بسیار راحت است و نیاز به تغییرات خاصی ندارد، عدم تاثیر گرد و خاک بر روی چراغ نیز یکی از مهمترین خواص این چراغ هاست.
استاندارد استفاده از لامپ های زنون تاK ۱۰۰۰۰ است و لامپ های بیش از آن در استاندارد جهانی مردود اعلام می شود کمپانی های بنز و ب ام و معمولا از لامپ های ۵۰۰۰و ۶۰۰۰ استفاده می کنند که سطح وسیعی را روشن می کنند و همچنین برای راننده های دیگر مشکلی ایجاد نمی کنند حداقل و حداکثر ولتاژ این لامپ ها ۳۵ تا ۵۰ آمپر است.
همچنین سیستم HID استاندارد می تواند لامپ های زنون استاندارد را با تنظیم دمای خارجی ترانس در هوای سرد بیش از ۱۰ ساعت روشن نگه دارد . این سیستم امروزی تقریبا در تمامی خودرو های خارجی نصب شده و همان طور که گفته شد مزایای زیادی نیز به همراه دارد.