خودروی ۴*۴ چیست ؟
این عبارت را روی برخی خودروها می بینیم
۴*۴ یا ۴ ۴WD
این عبارت به چه معناست
سامانه چهارچرخ محرِک یا تمام چرخ (۴x4) خودرویی است که قابلیت گشتاوری نیروی محرکه تولید شده موتور را به بر روی چهار چرخ به صورت همزمان دارد. بنا بر عقیده بسیاری از مردم این نوع خودرو خودروی بیابانگرد است. همچنین این نوع خودرو نقش مهمی در بازیهای رالی دارد. اینگونه خودروها کنترل بهتری در حرکات نمایشی و سر پیچها دارند. همچنین نیرو بیشتری به زمین وارد میکنند در نتیجه ازشتاب بیشتری برخوردارند. برای مثال از اینگونه خودروها، میتوان به خودروهای امروزی اشاره کرد از جمله مدلهای زیادی از سوبارو، لامبورگینی، فورد و غیره.
نواع سامانه چهار چرخ محرِک (چ.چ.م)
سیستم ۴WD مدت مدیدی است که ابداع شده و انواع متنوعی از آن به بازار آمدهاست که همه آنها با همین نام شناخته میشوند، اما در واقع موارد استفاده آنها متفاوت است.
چ.چ.م نیمه-وقت
سیستمی است که در آن، فقط میتوان برای مدتی معین از چهار چرخ محرک استفاده کرد. این نوع سیستم ۴WD برای ایجاد قدرت کشش بیشتر در وسائط نقلیه برای حمل بارهای سنگینتر یا حرکت در شرایط نامساعد جادهای ساخته شدهاست. از این سیستم، فقط میتوان در شرایط نامساعد جادهای و نه در جادههای مسطح و خشک بهرهبرداری کرد، لذا واضح است که این سیستم برای انجام کارهای سخت و سنگین ساخته شدهاست. در جادههای هموار، میتوان وسیله نقلیه را در حالت ۴WD قرار داد. حالات قرار گرفتن دنده عبارتند از: ۴WD Hi, 2WD و ۴WD LO. این سیستم برای استفاده در مکانهای بدون جاده عالی است و هنگامی که همزمان با قفل دیفرانسیل بهکار گرفته شود، بیشترین کارایی را خواهد داشت (جیب ویلیز ۱۹۴۲).
چ.چ.م تماموقت
از این سیستم میتوان همیشه و در تمامی مسیرها از جمله آسفالته استفاده کرد. این سیستم ۴WD برای ایجاد قدرت کشش بیشتر در وسیله نقلیه و کارامدتر کردن ۴WD برای استفاده روزمره ساخته شدهاست. به این سیستم، ۴WD دائم نیز میگویند. استقرار دیفرانسیل اضافی در مجموعه انتقال قدرت وسیله نقلیه، امکان بهرهبرداری دائمی از ۴WD را فراهم میسازد. در این سیستم، حالت ۲WD وجود ندارد. با وجود این سیستم، شما اسبی قدرتمند در اختیار خواهید داشت. مزیت استفاده از Full Time 4WD در جادههای نامساعد، استحکام بیشتر در حرکت به عنوان یک نکته ایمنی در رانندگی روزانه است. انواع حالتهای قرار گرفتن دنده در این سیستم، عبارتند از: ۴WD Hi و ۴WD LO. این سیستم در خارج از جاده و در صورت قابلیت قفل شدن بسیار خوب عمل میکند، اما همزمان با قفل محور دیفرانسیل، بهترین عملکرد را دارد (رنجرور ۱۹۶۹).
چ.چ.م تمام-وقت متقارن
این سیستم مشابه ۴WD دائمی است، با این تفاوت که فاقد گشتاور سرعت کم یا در واقع الگوی مسافت کوتاه است. از این سیستم، همواره و در تمامی جادهها از جمله آسفالته میتوان استفاده کرد. این سیستم، یکی از مظاهر ایمنی در وسائط نقلیه امروزی است، اما گرچه برای کار سنگین طراحی نشده، باعث ایمنتر و دلپذیرتر شدن وسیله نقلیه میشود. این سیستم در رقابت برای حرکت در جادههای ناهموار، تقریباً بازنده است زیرا تأکید بیشتر بر استحکام و عملکرد آن بوده و بهتر است که در خارج از جاده، کمتر مورد استفاده قرار گیرد (آئودی کواترو ۱۹۸۰ و اکثر خودروهای سوبارو.و بنز c200 ).
چ.چ.م خودکار غیرمتقارن
سیستم اتوماتیک متقارن AWD، ابتدا فقط به عنوان سیستمی مستحکم و قدرتمند ساخته شده بود. از این سیستم میتوان بهطور مداوم در تمامی سطوح از جمله مسیرهای آسفالته استفاده کرد. سیستم AWD بهطور دائمی عمل نمیکند بلکه فقط هنگامی به کار میافتد که شرایط تعادل وسیله نقلیه از بین برود. اساساً خودروهای دارای این سیستم، خودروهایی با دیفرانسیل ۲WD و فاقد قابلیتهای حرکت در جادههای نامساعد هستند. واضح است که این سیستم تنها برای افزایش ایمنی، استحکام و تعادل در حرکت ساخته شده و استفاده از آن در مسیرهای خارج از جاده و جادههای ناهموار، توصیه نمیشود (ولوو ۱۹۹۶) گفتنی است که امروزه بسیاری از وسائط نقلیه، ترکیبی از انواع سیستمهای ۴WD را مورد استفاده قرار میدهند.