دیوث به چه معناست؟ آیا دیوث عربی است

دیوث به چه معناست؟ آیا دیوث عربی است

دیّوث واژه عربی و از ریشه داث یدوث است و به معنای بی غیرت
کسی که نسبت به خانواده خود غیرت ندارد
این عبارت ناسزا است و نباید در کلام روزمره به کار ببریم

آیا دیوث برای توهین به ایرانیان و بر گرفته از نام سرباز ایرانی است ؟

خیر

همانطور که گفتیم کلمه دیوث در اصل عربی و به معنای ناسزاست و شباهتش با نام دیوث اتفاقی است. عرب ها در حال حاضر نیز این کلمه را به کار می برند از طرف دیگر “پومپه دیوس” از سرکردگان پارتی در زمان ارد اول پادشاه اشکانی (و نه ساسانی) بوده است که اصلا عمرش کفاف شرکت در جنگ با اعراب را نمی داده است و به احتمال زیاد حتی روح اعرابی که در آن زمان به ایران حمله کردند از وجود او بی خبر بوده است! چه برسد به اینکه چنین انتقامی بخواهند بگیرند.

دَیّوث به مردی گفته می‌شود که همسرش زنای محصنه می‌کند و او در اینباره غیرت و حسادتی ندارد. دیوث همچنین به‌معنیِ کسی است که زنِ خود را برای رابطهٔ جنسی به دیگران می‌دهد؛[۱] در فقهِ اسلامی به این کردار، دیاثت گفته می‌شود.

 

دیوث به چه معناست آیا دیوث توهین به ایرانیان است – واژه شناسی دیوث -دیوث سرباز ایرانی

دیوث در لغت نامه دهخدا

دیوث. [ دَی ْ یو ] (ع ص ) قواد. دیبوب . آنکه مردان را بر زن خود وارد کند. آنکه درباره ٔ زن خود حسادت و غیرت نداشته باشد. این واژه از زبان سریانی است و معرب شده است . (از تاج العروس ). کسی که درباره ٔ زن خود غیرت نداشته باشد. پزوند.دراره و دنگل . (ناظم الاطباء). قرطبان . کلتبان . قندع . (منتهی الارب ). مرد بی غیرت . (مقدمه ٔ لغت میرسید شریف جرجانی ). قواد. (قاموس فیروزآبادی ). بی غیرت و بی حمیت و در رساله ٔ معربات نوشته که این معرب است در اصل دیوث بتخفیف تحتانی و تاء فوقانی بود و بعضی نوشته اند که دیوث بمعنی کسی که زن خود را بدیگران دهد. (غیاث ) (آنندراج ). بی رشک . (تفلیسی ) (مهذب الاسماء) (زمخشری ) (دهار). بی ننگ . (دهار). بنابگفته ٔ جوالیقی این کلمه عبری و یا سریانی است . (المعرب جوالیقی ص ۱۵۵). زن جلب. قرمساق. جاکش. زن بمزد. قرنان . ممانی . کشخان . معرس . قواد بر عیال خود و بر اهل خود. بی رشک . بچشم خودبین . شاخدار. بی عار. (یادداشت مؤلف ) :
چون سبب کردی کشیدی سوی خویش
مثل آن را پس تو دیوثی ز پیش .

دیوث در منابع عربی

دَیُوث: (اسم)
دَیُوث : فاعل من داثَ
دَیّوث: (اسم)
صفه مشبَّهه تدلّ على الثبوت من داثَ
رَجُلٌ دَیُّوثٌ : رَجُلٌ لا یَغارُ على أَهْلِهِ وَلا یَخْجَلُ ، ثَلاَثَهٌ قَدْ حَرَّمَ اللهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَى عَلَیْهِمُ الْجَنَّهَ ؛ مُدْمِنُ الْخَمْرِ وَالْعَاقُّ وَالدَّیُّوثُ [ حدیث ]
الدّیُّوثُ من الرِّجال : القَوَّادُ على أَهلِهِ
داثَ: (فعل)
داثَ یَدِیث ، دِثْ ، دَیْثًا ودِیاثهً ، فهو دَیُوث
دَاثَ الرَّجُلُ : فَقَدَ الغَیْرَهَ وَالخَجَلَ
دَاثَ الشَّیْءُ : لاَنَ وَسَهُلَ
( بدون تشدید )

دیوث یعنی چه

قهوه یا قحبه – مادر قهوه یا مادر قحبه ؟

الدَّیُّوْث کما ورد فی «الصحاح فی اللغه» هو «القُنْذُعُ، وهو الذی لا غَیرهَ له».[۱] وبالمعنى العصری هو الزوج الذی تمارس زوجته الجنس مع رجل آخر – أو مع عده رجال أو مع امرأه أو مع عده نساء أو مع مجموعه مختلطه من الجنسین – سواء بعلمه أو بدون علمه، وفی الغالب یکون الدیوث موضع سخریه واستهزاء من المجتمع. [۲][۳] [بحاجه لمصدر]
نظره الإسلام للدیوث

الدیوث هو مصطلح أخذ شهرته من تعریفه الشرعی فی الإسلام ویتصور کثیرون أنه یکافئ القواد وهو لیس کذلک فالقواد هو من یدیر عمل العاهره سواء کانت قریبه له أم لا أما الدیوث فهو شرعا من یرضى الفجور فی أهله حتى لو لم یکن هذا الفجور زنا وقال ابن منظور: «الدیوث هو الذی لا یغار على أهله» لسان العرب ۴/۴۵۶

ما رواه الإمام أحمد فی مسنده عن ابن عمر رضی الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : (ثلاثه قد حرّم الله علیهم الجنه مدمن الخمر والعاق والدیوث الذی یقر الخبث فی أهله)
فی الصین
فی الثقافه الصینیه، ترمز «القبعه الخضراء» للدیوث، حیث أن صوت تلک الکلمتین یماثل صوت کلمه «الدیوث» باللغه الصینیه، وکان فی السابق لزما على أسره العاهرات ارتداء القبع الخضراء لتمییزهم. لذا لا زال الصینیون یمتنعون تماما عن ارتداء القبع التی یوجد بها أی أثر للون الأخضر، حتى عند اشترائهم الأزیاء الغربیه

شرکت ناسار - تجارت با عراق

دکتر حبیب کشاورز عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان - گروه زبان و ادبیات عربی

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. محمد اورنگی گفت:

    معنی کلمه دیوس چنین نیست
    در ایران باستان و زبان اوستا به افراد خدا پرست می گفتند مَزد یَسنَ Mazda yasns a یَسن yarn بمعنی ستایش پرستیدن
    و افراد دیو پرست رامی گفتند دََئِو یَسنََ daev yasna یعنی طرفدار دیو دیو پرست
    این واژه دَئِو یَسنَ در قرون گذشته به دیوس تغییر یافته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.